UVSRPTEMV1 Theory and Methodology of Science

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2009
Extent and Intensity
2/1/0. 6 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Guaranteed by
doc. RNDr. Ivana Loučková, CSc.
Institute of Public Administration and Social Policy – Faculty of Public Policies in Opava
Prerequisites (in Czech)
žádné
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem kurzu je uvést posluchače do zdrojů poznávání zvláště vědeckého. Je diskutována role vědy jako teoretického systému, úloha faktů a dat ve vědě, rovněž problematika legitimizace vědeckých poznatků a základních problémů v současné teorii a metodologii vědy.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Poznání a vědění. Předvědecké a vědecké poznání. Zdroje poznání, tradiční vymezení. Diskursívní pojetí věd - předběžné vymezení. Jasné vědění: cíl, prostředky, oblast prožívání, nezaslepenost.Způsoby legitimizace vědeckých poznatků. Mocenský, narativní, metanarativní, diskursivní, metadiskursivní, performativní, pragmatický. Vědecké vědění a výzkum.
    2. Funkce vědy a bádání sociálního předmětu. Globální výzkumné fáze. Fakta a data, subjektivita a objektivita, význam. Princip reflektování.
    3. Jazyk přirozený a vědecký. Výstavba vědeckého jazyka, funkce: ekonomie, exaktnost.
    4. Zavedení pojmů. Definice a jejich typy, uplatnění definic, chyby v definování.
    5. Upřesnění pojmů. Explikace a jejich typy. Uplatnění a chyby v explikování.
    6. Omezení pojmů. Klasifikace a jejich typy. Uplatnění a chyby v klasifikování.
    7. Výroky, teoretické výroky, výroky existenční a relační, asociační a kauzální.Výroky deterministické a pravděpodobnostní. Kontroly příčinného vztahu
    8. Hypotéza ve vědě jako druh teoretického výroku. Druhy hypotéz, způsob ověřování.
    9. Paradigmata ve vědě. Věda jako teoretický systém. Výstavba teorie. Deduktivní a induktivní výstavba teorie. Příklady.
    10. Ověřování teorie. Ověřování logické: dedukce, indukce, analogie. Ověřování empirické: pozorování, experiument. Verifikace a falzifikace. Výklad událostí, kritéria.
    11. Kvantitativní výzkumná strategie: objektivnost a měření. Elementy procesu vědeckého poznání v kvantitativní strategii - diagram, příklady. Konceptualizace, operacionalizace, indikátory a znaky. Problematika měření ve vědách o člověku
    12. Kvalitativní výzkumná strategie: subjektivita a význam. Elementy procesu vědeckého poznání v kvalitativní strategii - diagram, příklady.
    13. Změna vědeckých teorií a střídání paradigmat. Historické příklady. Výzkum jednání. Směrem k současným výzkumům. Integorvaný přístup.
Literature
    required literature
  • ANZENBACHER, A.:. Úvod do filosofie. Praha: SPN,, 1990. info
  • BERKA, K., RYBOVÁ,J. Logika a metodologie pro žurnalisty. Praha: Novinář, 1987. info
    recommended literature
  • KUHN, T. Štruktúra vedeckých revolúcií. Bratislava: Pravda, 1982. info
  • BERTALANFFY, L. VON. Člověk-robot a myšlení. Praha: Svoboda, 1972. info
  • CARNAP, R. Problémy jazyka vědy. Praha: Svoboda, 1968. info
  • RUSSELL, B. Logika, jazyk, věda. Praha : Svoboda, 1967. info
  • HEISENBERG, W. Fyzika a filosofie. Praha: Svoboda, 1966. info
Teaching methods
Interactive lecture
Lecture supplemented with a discussion
Assessment methods
Written exam
The analysis of student 's performance
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Winter 2007, Winter 2008, Winter 2010, Winter 2011, Winter 2012, Winter 2013, Winter 2014, Winter 2015.
  • Enrolment Statistics (Winter 2009, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2009/UVSRPTEMV1