FVP:UPPVKP010 Pedagogy for SP - Course Information
UPPVKP010 Pedagogy for SP
Faculty of Public Policies in OpavaWinter 2010
- Extent and Intensity
- 0/0. 6 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- doc. PhDr. Juraj Kalnický, PhD., Prof. h.c. (lecturer)
- Guaranteed by
- doc. PhDr. Juraj Kalnický, PhD., Prof. h.c.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava - Prerequisites (in Czech)
- Žádné
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Social Pathology and Prevention (programme FVP, B7507-SvP)
- Course objectives (in Czech)
- Posláním předmětu je získat základní přehled o dílčích složkách pedagogiky jako vědecké disciplíny a analýza jednotlivých stránek výchovně-vzdělávacího procesu (subjekt a objekt výchovy a vzdělávání, jeho podmínky a aspekty, výzkumné metody a alternativní pedagogické koncepce). Cílem je poskytnout studujícím komplexní a strukturovaný vhled do pedagogické problematiky a pojímat je jako základ pro další vyučovací předměty.
- Syllabus (in Czech)
- 1. Předmět pedagogiky
2. Vznik pedagogiky jako vědy
3. Pedagogické směry, alternativní školy a hnutí
4. Funkce a úkoly pedagogiky, pojetí paradigmat pedagogiky
5. Soustava pedagogických věd, charakteristika pedagogických disciplin
6. Pomocné a hraniční vědy pedagogiky
7. Teorie výchovy, cíle a principy výchovy
8. Prostředky a metody výchovy
9. Složky výchovy v demokratické společnosti
10. Kompetence vychovávaného (žáka) a vychovatele (učitele)
- 1. Předmět pedagogiky
- Literature
- required literature
- PRŮCHA, J. Moderní pedagogika.3. přepracované a aktualizované vydání, Praha:Portál 2005. info
- KALNICKÝ, J. Základy pedagogiky I. Opava: SU FVP v Opavě, ÚPPV, 2009. ISBN 978-80-7248-543-7. info
- STARÝ, K., et al. Pedagogika ve škole. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-511-0. info
- KANTOROVÁ, J., a kol. Vybrané kapitoly z obecné pedagogiky. Olomouc: Hanex, 2008. ISBN 978-80-7409-024-0. info
- SVOBODOVÁ, J., ŠMAHELOVÁ, B. Kapitoly z obecné pedagogiky. Brno: MSD, 2007. ISBN 978-80-86633-81-7. info
- MALACH, J. Pedagogika jako obecná edukace. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagog, 2007. ISBN 978-80-7368-291-0. info
- MALACH, J. Pedagogika jako obecná teorie edukace. Ostrava: PdF OU, 2007. ISBN 978-80-7368-291-0. info
- VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H., et al. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1734-0. info
- HLADÍK, J. Multikulturní výchova: socializace a integrace menšin. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2006. ISBN 80-7318-424-9. info
- PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. 2. aktual. vyd. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7178-944-5. info
- PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. 3. přeprac. a dopl. vyd. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-047-X. info
- PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Úvod do studia oboru. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-399-4. info
- GRECMANOVÁ, H., et al. Obecná pedagogika II. Olomouc: HANEX, 1998. ISBN 80-85783-24-X. info
- GRECMANOVÁ, H., HOLOUŠOVÁ, D., URBANOVSKÁ, E. Obecná pedagogika I. Olomouc: HANEX, 1996. ISBN 80-85783-20-7. info
- RÝDL, K. Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Brno:, 1994. info
- BLÍŽKOVSKÝ, B. Systémová pedagogika. Ostrava: Amosium servis, 1992. ISBN 80-85498-18-9. info
- recommended literature
- HÁJEK, B., HOFBAUER, B., PÁVKOVÁ, J. Pedagogické ovlivňování volného času: současné trendy. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-473-1. info
- PÁVKOVÁ, J., et al. Pedagogika volného času. 3. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2008. ISBN 80-7178-711-6. info
- CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4. info
- HAVLÍK, R., KOŤA, J. Sociologie výchovy a školy. 2. vyd. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-327. info
- CANGELOSI, J. S. Strategie řízení třídy: jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. 4. vyd. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-118-2. info
- JEDLIČKA, R., et al. Děti a mládež v obtížných životních situacích: nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajících profesí. Praha: Themis, 2004. ISBN 80-7312-038-0. info
- HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-888-0. info
- GAVORA, P. Metody pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-85931-79-6. info
- VIŠŇOVSKÝ, Ľ. - KAČÁNI, V. a kol. Základy školskej pedagogiky. Bratislava: IRIS, 2001. ISBN 80-89018-25-4. info
- VALIŠOVÁ, A., et al. Autorita ve výchově: vzestup, pád nebo pomalý návrat. Praha: Karolinum, 1999. ISBN 80-7174-857-3. info
- CHRÁSKA, M. Didaktické testy. Brno: Paido, 1999. ISBN 80-85931-68-0. info
- BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5. info
- MATĚJČEK, Z. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-085-5. info
- PRŮCHA, J. Pedagogická evaluace: hodnocení vzdělávacích programů a výsledků. Brno: CDVU MU, 1996. ISBN 80-210-1333-8. info
- PELIKÁN, J. Výchova jako teoretický problém. Ostrava: Amosium servis, 1995. ISBN 80-85498-27-8. info
- KASÍKOVÁ, H., VALIŠOVÁ, A., et al. Pedagogické otázky současnosti. Praha: Institut sociálních vztahů, 1994. ISBN 80-85866-05-6. info
- SINGULE, F. Současné pedagogické směry a jejich psychologické souvislosti. Praha: SPN, 1992. info
- KREJČÍ, V. Obecné základy pedagogiky. Ostrava: PdF, 1991. info
- MOJŽÍŠEK, L. Základy pedagogické diagnostiky. Praha: SPN, 1986. info
- Teaching methods
- Lecturing
- Assessment methods
- Written exam
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Přednáška 9 HOD/SEM.
- Enrolment Statistics (Winter 2010, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2010/UPPVKP010