UPPVPK109 History of Pedagogy

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2012
Extent and Intensity
0/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Kamil Janiš, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Mgr. Kamil Janiš, Ph.D.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Prerequisites (in Czech)
žádné
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
V přednáškách je podán vývoj českého školství od 9.stol. do roku 1848, se zaměřením na typy škol a výrazné osobnosti uvedeného období. Vývoj je podán na pozadí evropských trendů v pedagogice a hodnocení pedagogického dědictví minulosti. Vývoj názorů na výchovu a vzdělávání u Jana Amose Komenského, jeho předchůdců a následovníků.Pedagogika a školství v Českých zemích.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Dějiny pedagogiky jako vědní obor
    2. Antická výchova a její hlavní představitelé
    3. Výchova ve středověku. Církevní školy. Rytířská výchova. Scholastika
    4. Renesanční pedagogika. Francois Rabelais, Erasmus Rotterdamský,???
    5. Pedagogika reformační a protireformační. Jan Hus, Martin Luther, Johann Sturm, Petr Chelčický, Jan Blahoslav. Jezuitské školství.
    6. Jan Ámos Komenský
    7. Pedagogické myšlení 17. a 18. století - John Locke, René Descartes, J.J. Rousseau
    8. Filantropismus
    9. Německá a ruská pedagogika 19. století
    10. Školská soustava v českých zemích
    11. Vývoj českého pedagogického myšlení od vlasteneckých učitelů po současnost
    12. Pedagogické směry 20. stol. u nás a v zahraničí
Literature
    required literature
  • JANIŠ, K. ml. Vybrané kapitoly z dějin výchovy. Opava, 2009. ISBN 978-80-7248-512-3. info
  • CIPRO, M. Slovník pedagogů. Praha: Miroslav Cipro, 2001. ISBN 80-238-6334-7. info
  • JŮVA, V. sen. a jun. Stručné dějiny pedagogiky. Brno: Paido, 1997. ISBN 80-85931-43-5. info
  • KOVAŘÍČEK, V.; JEDLIČKOVÁ, I. Vývoj školských soustav. Olomouc: Kovaříček-Jedličková, 1994. info
  • ŠTVERÁK, V. Stručné dějiny pedagogiky. Praha: SPN, 1988. info
  • CIPRO, M. Průvodce dějinami výchovy. Praha: Panorama, 1984. info
    recommended literature
  • SOMR, M. Antalogie k dějinám české školy a pedagogiky. České Budějovice: PF, 1986. info
  • KOVAŘÍČEK, V. Cesty učitelského vzdělávání. Praha: SPN, 1984. info
  • SOMR, M. Dějiny školy a pedagogiky. České Budějovice: PF, 1979. info
    not specified
  • VRABCOVÁ, D.; JANIŠ, K. (eds.). Vybrané pedagogické osobnosti východních Čech. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007. ISBN 978-80-7041-525-2. info
  • KOMENSKÝ, J. Á. Informatorium školy mateřské. Praha: SPN, 1975. info
  • VRÁNA, S. Základy nové školy. Brno: ÚUNK, 1946. info
Teaching methods
Lecturing
Assessment methods
Test
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Přednáška 4 HOD/SEM.
The course is also listed under the following terms Winter 2006, Winter 2007, Winter 2008, Winter 2009, Winter 2010, Winter 2011, Winter 2013, Winter 2014, Winter 2015.
  • Enrolment Statistics (Winter 2012, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2012/UPPVPK109