FVP:UPPVU099 Úvod do andragogiky - Informace o předmětu
UPPVU099 Úvod do andragogiky
Fakulta veřejných politik v Opavězima 2012
- Rozsah
- 1/0/0. 2 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Juraj Kalnický, PhD., Prof. h.c. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Juraj Kalnický, PhD., Prof. h.c.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě - Předpoklady
- žádné
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství - společný základ pro navazující studium (program FPF, N7504 UcSS)
- Cíle předmětu
- Obsahem předmětu je vymezení andragogiky na pozadí věd o výchově a koncepce celoživotního vzdělávání, její geneze, specifické aspekty, cíle a subsystémy. Cílem předmětu je umožnit studujícím orientovat se ve specifických problémech jednotlivých subsystémů andragogiky, osvojit si právní, organizační a didaktickou stránku procesu vzdělávání dospělých, včetně terminologického aparátu vědy a metod, které používá pro zkoumání svého předmětu, porozumět vzájemným vztahům cílů, podmínek a prostředků edukace dospělých.
- Osnova
- 1. Základní kategorie a pojmy andragogiky
2. Andragogika v systému věd o výchově - edukologie, antropogogika, pedagogika, gerontogogika - v rámci ostatních společenských věd a věd o člověku, jejich postavení, vzájemné vazby, proces a význam osamostatňování
3. Andragogika jako věda, předmět zkoumání, její význam a úkoly v současné společnosti, funkce vzdělávání dospělých, jejich vývoj a perspektivy
4. Subsystémy andragogiky a jejich tematické zaměření, pomocné a hraniční vědy andragogiky - profesní, kulturní a integrální andragogika, péče, osvěta
5. Výzkum a vědní profilace v andragogice, osobnosti vědy, vědecké školy a institucionalizace vědy
6. Vzdělávání jako součást politiky, kategorizace komponent celoživotní učení, formální, neformální a informální učení ve světě, strategické dokumenty mezinárodní (UNESCO, EU) a národní - MŠMT ČR a MPSV ČR.
7. Didaktický aparát andragogiky - cíle, obsah, formy, metody, principy, prostředky a podmínky vzdělávání dospělých a jejich systémové vazby
8. Účastník vzdělávání, jeho motivace ke vzdělávání, vstupní úroveň, docilita
9. Lektor a organizátor vzdělávání dospělých, profesní kompetence
10. Vývoj vzdělávání dospělých v českých zemích
11. Andragogické společnosti, mezinárodní projekty (Grundtvig), sítě, kooperace
12. Andragogika v systému rozvoje lidských zdrojů, její vazby na personální management, řízení kariéry, životní styl populace
- 1. Základní kategorie a pojmy andragogiky
- Literatura
- povinná literatura
- KALNICKÝ J. Systémová andragogika. Ostrava: PdF OU, Repronis, 2007. ISBN 978-80-7368-489-1. info
- MALACH J., ZAPLETAL B. Vybrané problémy andragogiky. Ostrava : PdF OU, 2005. ISBN 80-7368-043-2. info
- BENEŠ M. Andragogika. Teoretické základy. Praha : Eurolex Bohemia, 2003. ISBN 80-86432-23-8. info
- Výukové metody
- Přednášení
- Metody hodnocení
- Písemná zkouška
- Informace učitele
- Student je povinen v průběhu semestru nastudovat zadanou problematiku a absolvovat orientační vědomostní test, ověřující osvojení získaných poznatků - rámcově uvedených v přehledu probírané látky (minimum - 75% zvládnutí otevřených/vázaných položek).
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2012, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2012/UPPVU099