UPPVPP085 Pedagogika rodiny pro SP

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2013
Rozsah
2/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. PaedDr. Kamil Janiš, CSc.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
PŘEDNÁŠKA Cílem předmětu je poskytnout studentům vhled do problematiky rodiny, jejího vývoje, formujících se vztahů uvnitř rodiny apod. Předmět vychází ze základních charakteristik rodiny v historii a současné české společnosti, vymezuje její funkce, především se zaměřením na funkci výchovnou. Pozornost bude věnována uspořádání a atmosféře rodiny, obecně výchovným funkcím a funkcím, které výchovu činí obtížnou. Podrobněji bude rozebrána koncepce rodinné výchovy, působení adekvátních výchovných prostředků atd. SEMINÁŘ Seminář se vztahuje k základním tématům z rodinné problematiky. Cílem předmětu je poukázat na hodnotovou problematiku současné rodiny, vývojový cyklus rodiny, vztahy a procesy v rodině, etnicky odlišnou rodinou apod. Pozornost bude věnována významu rodiny v současné společnosti, na vztahy a procesy v rodině. Seminář bude obsahovat praktické nácviky řešení modelových situací z oblasti sociálně patologických jevů apod.
Osnova
  • PŘEDNÁŠKA
    1. Biologické a kulturní kořeny rodiny. Rodina jako biologický jev. Pojem rodina
    2. Sociálně psychologický pohled na rodinu
    3. Rodina z hlediska sociologického
    4. Struktura a dynamika rodiny, vliv způsobu výchovy na dítě. Rodina jako činitel výchovy
    5. Problémy, konflikty a rozvod. Právní pohled na rodinu
    6. Současné trendy v rodině. Možnosti a trendy rodinné psychoterapie
    7. Rodiny se zanedbávaným, deprivovaným a týraným dítětem

    SEMINÁŘ
    1. Člověk v rodině - Vymezení pojmu rodina. Rodina jako měnící se systém. Základní funkce rodiny. Faktory ovlivňující funkčnost rodiny. Dysfunkce a rozpad rodiny. Rodina jako významný činitel procesu socializace a individuace
    2. Sociální psychologie rodiny - Základní psychologické funkce rodiny vzhledem k dítěti. Klasifikace rodin podle jejich funkčnosti
    3. Sociální psychologie rodiny - Charakteristiky nejčastějších typů problémově zatížených rodin
    4. Sociální psychologie rodiny - Vliv vybraných charakteristik rodiny na vývoj osobnosti a školní úspěšnost dítěte
    5. Přehled a psychologická specifika jednotlivých forem náhradní rodinné péče
    6. Rodiny s postiženým dítětem
Literatura
    povinná literatura
  • GABRIEL, Z. a NOVÁK, T. Psychologické poradenství v náhradní rodinné péči. 1. vyd. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1788-3. info
  • KIMPLOVÁ T. Základy psychologie manželského a rodinného soužití. 1. vyd. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2008. ISBN 978-80-7368-619-2. info
  • MATOUŠEK, O. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: Slon, 2003. ISBN 80-86429-19-9. info
  • HELUS, Z. Úvod do sociální psychologie. Praha: PF UK, 2001. ISBN 80-7290-054-4. info
  • VÝROST, J., SLAMĚNÍK, I. (ed.). Aplikovaná sociální psychologie I. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-269-6. info
  • HINTNAUS, L. Člověk a rodina, Smysl a funkce rodiny: (Anatomie, fysiologie a patologie lidské rodiny). České Budějovice: Jihočeská univerzita, Zdravotn, 1998. ISBN 80-7040-315-2. info
    doporučená literatura
  • LEMAN, K. Sourozenecké konstelace. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-194-8. info
  • ŘÍČAN, P. Cesta životem. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-829-5. info
  • PLHÁKOVÁ, A. Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, 2003. ISBN 80-200-1086-6. info
  • MATĚJČEK, Z. (ed.) aj. Osvojení a pěstounská péče. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-637-3. info
  • HAVLÍK, R., KOŤA, J. Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál, 2002. ISBN 807178-635-7. info
  • KRATOCHVÍL, S. Manželská terapie. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-332-3. info
  • PLAŇAVA, I. Manželství a rodiny. Brno: DOPLNĚK, 2000. ISBN 80-7239-039-2. info
  • MLČÁK, Z. Vybrané kapitoly z psychologie manželství a rodiny. Ostrava: FF OU, 1996. ISBN 80-7042-452-4. info
  • KASÍKOVÁ, H., VALIŠOVÁ, A. a kol. Pedagogické otázky současnosti. Praha: Institut sociálních vztahů, 1994. ISBN 80-85866-05-6. info
  • MATĚJČEK, Z. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha: SPN, 1992. ISBN 8004-25236-2. info
  • HORSKÁ, P. Dětství, rodina a stáří v dějinách Evropy. Praha: Panorama, 1990. ISBN 80-7038-01 I-X. info
  • MOŽNÝ, J. Moderní rodina. Mýty a skutečnosti. Brno: Blok, 1990. ISBN 80-7029-018-8. info
  • DUNOVSKÝ, J. Dítě a poruchy rodiny. Praha: Avicenum, 1986. info
  • MATĚJČEK, Z. Rodiče a děti. Praha: Avicenum, 1986. info
  • PACHL, L. Malá abeceda rodiny. Praha: Panorama, 1983. info
Výukové metody
Přednášení
Přednáška s diskusí
Metody hodnocení
Známkou
Písemná zkouška
Zápočet
Informace učitele
Zkouška: písemný test (úspěšné splnění) z určené základní literatury
Zápočet: zápočtový test (úspěšné splnění) z určené základní literatury, aktivní účast na seminářích, docházka
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2010, zima 2011, zima 2012, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018.