FVP:UODD002 Vývojová psychologie - Informace o předmětu
UODD002 Vývojová psychologie
Fakulta veřejných politik v Opavězima 2014
- Rozsah
- Přednáška 6 HOD/SEM. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. Boris Iljuk, CSc. (přednášející)
- Garance
- doc. Boris Iljuk, CSc.
Ústav nelékařských zdravotnických studií – Fakulta veřejných politik v Opavě - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- CŽV Bc Všeobecná sestra (program FVP, B5341-OSET)
- Cíle předmětu
- Předmět Vývojová psychologie navazuje na poznatky z obecné psychologie a psychologie osobnosti. Cílem výuky je poskytnutí základních poznatků o somatickém a psychickém vývoji člověka ve všech jeho vývojových etapách - v období prenatálním, novorozeneckém, kojeneckém, batolecím, předškolním, mladším školním, pubescenci, adolescenci, mladší, střední, pozdní dospělosti a stáří. Student se po absolvování předmětu bude orientovat v základních teoriích vývoje a charakteristikách jednotlivých období ontogeneze, vytvoří si teoretický a praktický základ pro další studium aplikovaných disciplín psychologie i pedagogiky. Nedílnou součástí předmětu jsou doplňující semináře. Výstupy z učení: Odborné znalosti: Student získá a prokáže znalost podstaty základních teorií vývoje (behaviorizmus, psychodynamické teorie (S. Freud), psychosociální teorie (E. Erikson), teorie kognitivního vývoje (J. Piaget), sociálně-kognitivní teorie (L. S. Vygotský), evoluční teorie (J. Bowlby, M. D. Ainswort)), znalost podstaty ontogenetického vývoje člověka. Odborné dovednosti: Student se dokáže orientovat v normálním průběhu vývoje jedince (v jednotlivých obdobích ontogeneze člověka) a použít osvojené poznatky při práci s klienty. Obecná způsobilost: Student je schopen vnímat souvislost etap ontogeneze s různými aspekty péče o klienta. Kompetence: Výuka vývojové psychologie se zaměřuje především na rozvoj měkkých kompetencí (soft skill) jako objevování a orientace v psychologické informaci, celoživotní učení v oblasti vývojové psychologie s přihlédnutím k potřebám zdravotnického oboru, na rozvoj efektivní komunikace a zvládání psychické zátěže.
- Osnova
- Přednášky:
1. Vymezení disciplíny, předmět a cíle vývojové psychologie, postavení v systému věd a vztah k jiným vědním disciplínám, dílčí disciplíny vývojové psychologie. Stručná historie vývoje oboru.
2. Metody vývojově psychologického zkoumání, longitudinální, semilongitudinální a příčný výzkumný přístup.
3. Pojem duševní vývoj - faktory, základní mechanismy, zákonitosti vývoje, teorie determinace a periodizace vývoje. Teorie psychického vývoje - behaviorizmus, psychodynamické teorie (S. Freud), psychosociální teorie (E. Erikson), teorie kognitivního vývoje (J. Piaget), sociálně-kognitivní teorie (L. S. Vygotský), evoluční teorie (J. Bowlby, M. D. Ainswort).
4. Prenatální a novorozenecké období.
5. Kojenecký a batolecí věk - vývoj hrubé a jemné motoriky, vnímání a vývoj předřečových projevů; kognitivní vývoj; socializace.
6. Předškolní věk - vývoj základních schopností a dovedností, kognitivní vývoj, rozvoj dětské identity, emoční vývoj a socializace. Školní zralost. Školní připravenost.
7. Mladší a střední školní věk - vývoj základních schopností a dovedností, kognitivní vývoj, emoční vývoj a socializace.
8. Období dospívání - tělesná proměna, hlavní psychologické charakteristiky období dospívání, vývoj základních schopností, dovedností a zájmů, kognitivní vývoj, rozvoj identity, emoční vývoj a socializace.
9. Adolescence - vývoj identity adolescenta, socializace - vztahy k dospělým, k vrstevníkům, nástup do zaměstnání.
10. Období mladé dospělosti - kognitivní vývoj, socializace, identita mladé dospělosti; profesní role, partnerství, manželství, rodičovství, období bilancování.
11. Období střední dospělosti - tělesné změny, proměna profesní role, proměna partnerského vztahu, proměna rodičovské role, proměna vztahu k vlastním rodičům, identita člověka středního věku.
12. Období starší dospělosti - tělesné změny spojené s počátkem stárnutí, poznávací procesy, vývoj osobnosti a změny rolí, profesní role, manželství stárnoucích lidí, role prarodiče.
13. Období stáří - tělesné změny, psychické změny, odchod do důchodu, manželství, vztah k dětem a vnukům, změna způsobu života, umírání a smrt.
Semináře:
Semináře rozšiřují obsah přednášek vývojové psychologie. Cílem je naučit studenty analyzovat určité téma, aktivně a samostatně vyhledávat relevantní informace ke zvolenému tématu, pracovat s literaturou, zpracované téma prezentovat v semináři před svými kolegy a obstát v následné diskuzi. Témata jsou soustředěna na specifické otázky, které úzce souvisejí s vývojem jedince v různých věkových obdobích. Mohou být dokreslována audiovizuálními vzdělávacími pořady.
1. Založení rodiny, současný trend odkládání mateřství. "Oběti" a "přínosy" rodičovství.
2. Psychologické aspekty osvojení, pěstounská péče.
3. Rozvod - dopad na jednotlivé členy rodiny, zvláště děti.
4. Neúplné rodiny (rodiny s jedním rodičem, nevlastní rodiny, rodiny homosexuálních partnerů).
5. Sourozenecké konstelace a jejich vliv na vývoj dítěte.
6. Analýza obsahu kresby - vztah k agresivitě, kresba dětí týraných, dětí z dětských domovů, rozvedených rodin apod.
7. Psychologie dětské hry: teorie, klasifikace, význam hry ve vývoji dítěte.
8. Význam a charakteristiky dětských pohádek.
9. Úzkost a strach u dětí.
10. Parta a její funkce pro dospívajícího jedince, formování skupiny s ohledem k věku, osobnost v dospívání.
11. Homosexualita, coming - out proces, postavení rodičů k homosexualitě svých dětí.
12. Mezigenerační vztahy - proměny ve vztahu k vlastním rod
- Přednášky:
- Literatura
- povinná literatura
- ŘÍČAN, P. Cesta životem. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-829-5. info
- ŘÍMOVSKÁ, Z. Psychlogické aspekty dětského věku. Distanční studijní opora a e-learningový kurz. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2012. URL info
- ŘÍMOVSKÁ, Z. Psychologické aspekty dospívání. Distanční studijní opora a e-learningový kurz. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2012. URL info
- JUŘÍČKOVÁ, V. Psychologické aspekty ve stáří. Distanční studijní opora a e-learningový kurz. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2012. URL info
- ILJUK, B. Základy psychologie v heuristických otázkách a úlohách. Studijní text. Opava: Slezská univerzita, 2012. ISBN 978-80-7248-756-1. info
- LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha : Grada Publishing, 2007. info
- VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie II: dospělost a stáří. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1318-5. info
- VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie I: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8. info
- doporučená literatura
- HAŠKOVCOVÁ, H. Fenomén stáří. Praha: Havlíček Brain Tram, 2010. ISBN 978-80-87109-19-9. info
- DAVIDO, R. Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-415-1. info
- MATĚJČEK, Z. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte : normy vývoje a vývojové milníky z pohledu psychologa, základní duševní potřeby dítěte, dítě a lidský svět. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-0870-1. info
- EVANS, D., ZARATE, O. Evoluční psychologie. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-611-X. info
- CRAIG, G. J., BAUDUM, D. Human development. Ninth Edition. New Jersey: Prentice Hall, 2002. ISBN 0-13-033441-3. info
- Informace učitele
- Samostatná práce studentů spočívá:
1. Ve zpracování povinné studijní literatury a řešení heuristických úkolů.
2. Ve vypracování vlastního psychologického životopisu na základě 2 teorií psychického vývoje (podle výběru studenta).
Způsob kontroly: podání písemní zprávy o řešení úkolů, které jsou koncipovány jako heuristické nalézání teoretických a praktických znalostí a dovedností (Iljuk, B. Základy psychologie v heuristických otázkách a úlohách).
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2014/UODD002