UPPVBD015 Didaktizace sociálně patologických jevů

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2014
Rozsah
Přednáška 8 HOD/SEM. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. PaedDr. Kamil Janiš, CSc. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. PaedDr. Kamil Janiš, CSc.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je konkretizovat znalosti obecné didaktiky a aplikovat je v oblasti primární prevence sociálně patologických jevů. Současně je posláním předmětu vybavit každého studenta dostatečným množstvím námětů a podpořit u každého studenta kreativní prvky. Student bude schopen samostatného didaktického zpracování příslušného sociálně patologického jevu pro potřeby základní a střední školy ve formě aktivit využitelných při koncipování preventivního programu. Výstupy z učení: Odborné znalosti: Student získá základní informace nezbytné pro orientaci v oblasti praktické aplikovatelnosti didaktických dovedností, které představují východisko pro využití poznatků ze sociální patologie v praxi. Odborné dovednosti: Student umí vyhledat a utřídit relevantní informace a na základě vymezených didaktických znalostí a dovedností zpracovat zadané téma odpovídajícím způsobem pro cílovou skupinu. Obecná způsobilost: Student získá způsobilost k vypracování samostatných textových materiálů (referát, anotace, přednášku, seminární práci) s využitím rozdílných informačních zdrojů, zpracovat Powerpointovou prezentaci a prezentovat před spolužáky (veřejností) na aktuální téma z oblasti sociální patologie a prevence.
Osnova
  • 1. Vymezení základního pojmového aparátu: patosociální jev, přehled vybraných sociálně patologických jevů, jejich charakteristika, rozsah a dopady na společnost.
    2. Postup vyhledávání sociálně patologických jevů a nástroje sledující zmapování terénu.
    3. Didaktizace sociálně patologických jevů. Vymezení základního pojmového aparátu. Vztah k obecné didaktice.
    4. Vybrané didaktické zásady a jejich uplatnění v systému didaktizace.
    5. Přehled základních organizačních forem a jejich uplatnění v systému didaktizace.
    6. Uplatnění vybraných výukových metod v systému didaktizace.
    7. Aktivizační metody. Motivační hry, brainstorming, myšlenkové mapy.
    8. Koncipování programu primární prevence. Dominanty programu.
    9. Projektové vyučování. Sociálně patologické jevy a jejich prevence.
Literatura
    povinná literatura
  • JANIŠ, K. Didaktizace patosociálích jevů. Opava: Slezská unvierzita v Opavě, 2012. URL info
  • KALHOUS, Z, OBST, O., et al. Školní didaktika. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-571-4. info
  • PETTY, G. Moderní vyučování: Praktická příručka. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-427-4. info
  • ŠVARCOVÁ, E. Úvod do etopedie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2002. ISBN 80-7041-449-9. info
  • NIKL, J. Sociálně patologické jevy u dětí a mládeže se zaměřením na jejich prevenci. Praha: Policejní akademie České republiky, 2000. ISBN 80-7251-033-9. info
    doporučená literatura
  • PRŮCHA, J., ed. Pedagogická encyklopedie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2. info
  • JANIŠ, K., BÁRTOVÁ, Z. Uplatnění asertivity v sociální komunikaci. Hradec Králové: Gaudeamus,, 2005. ISBN 80-7041-379-4. info
  • JANIŠ, K. Partnerství, manželství, rodičovství a středoškolská mládež. Hradec Králové: Gaudeamus, 2004. ISBN 80-7041-246-1. info
  • ŠIMONÍK, O. Úvod do školní didaktiky. Brno: MSD, 2003. ISBN 80-86633-04-7. info
  • MAŇÁK, J. Nárys didaktiky. Brno: MU, 1995. ISBN 80-210-1124-6. info
Informace učitele
Vypracování seminární práce, která bude odrážet schopnost studenta systematicky se připravit na různé aktivity, které jsou využitelné při tvorbě preventivního programu. Pozitivně jsou hodnoceny aktivity, které si student vyzkoušel realizovat např. při realizace praxe. Individuální konzultace dle dohody.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018.