FVP:UPPVPK025 Pedagogicko-psychologická diag - Informace o předmětu
UPPVPK025 Pedagogicko-psychologická diagnostika a poradenství
Fakulta veřejných politik v Opavězima 2014
- Rozsah
- Přednáška 6 HOD/SEM. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Boris Iljuk, CSc. (přednášející)
- Garance
- doc. Boris Iljuk, CSc.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě - Předpoklady
- ( UPPVPK004 Základy obecné psychologie pro || UPPVP0003 Základy obecné psychologie pro || UPPVP0004 Základy obecné psychologie pro ) && ( UPPVPK010 Pedagogika pro SP || UPPVP0010 Pedagogika pro SP ) && ( UPPVPK008 Vývojová psychologie pro SP || UPPVP0007 Vývojová psychologie pro SP || UPPVP0008 Vývojová psychologie pro SP )
žádné - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty oboru Sociální patologie s podstatou diagnostické a poradenské činnosti, jednotlivých poradenských systémů a problémů, kterých se oblast pedagogicko - psychologického poradenství dotýká. Dále pak seznámit studenty se základní klasifikací psychodiagnostických metod, technik a jejich možnostech praktického využití.
- Osnova
- 1. Úvod - Vymezení předmětu a oboru. Cíle, účel a funkce PPDg. Vztah poradenství, psychodiagnostiky a psychoterapie. Poradenské systémy. Etika. Diagnostické kompetence. Obecné rysy poradenských problémů, nejčastější problémy v různých typech poradenských zařízeních
2. Diagnostický proces, jeho dynamika a struktura.
3. Komunikace, vztah, poradenský vztah a jeho funkce. PCA.
4. Klinické metody - Pozorování, Anamnéza, Diagnostické interview.
5. Rozhovor (Interview), druhy a struktura rozhovorů, vedení rozhovoru
6. Kasuistika
7. Diagnostika patologických jevů v rámci skupiny, možnosti intervence
8. Hra jako diagnostický prostředek
9. Psychodiagnostická činnost - cíl, strategie, diagnóza. Klinický a psychometrický přístup. Diagnostické metody - klasifikace, základní vlastnosti testů. Vybrané informace o statistice.
10. Parametrické, neparametrické testy. Dotazníkové metody.
11. Pedagogicko - psychologická diagnostika dětí. Funkce PPP a SPC. Školní psycholog.
12. Cílená zpětná vazba, review, hodnocení.
- 1. Úvod - Vymezení předmětu a oboru. Cíle, účel a funkce PPDg. Vztah poradenství, psychodiagnostiky a psychoterapie. Poradenské systémy. Etika. Diagnostické kompetence. Obecné rysy poradenských problémů, nejčastější problémy v různých typech poradenských zařízeních
- Literatura
- doporučená literatura
- Svoboda, M. Psychodiagnostika dospělých. Praha: Portál. info
- Kolařík, M. Interakční psychologický výcvik. Olomouc: UP, 2006. info
- Hayes, N. Aplikovaná psychologie. Praha: Portál, 2003. info
- KRATOCHVÍL, S. Základy psychoterapie. Praha: Portál, 2002. info
- Slaměník, I. a Výrost, J. Aplikovaná sociální psychologie III. Sociálně psychologický výcvik. Praha: Grada, 2001. info
- HUČÍN, J. Hovory o psychoterapii. Praha: Portál, 2001. info
- Svoboda, M., Krejčířová, D., Vágnerová, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál., 2001. info
- Drapela, J.V., Hrabal, V. a kol. Vybrané poradenské směry. Teorie a strategie. Praha: Karolinum, 1995. info
- Matějček, Z. Praxe dětského psychologického poradenství. Praha: SPN, 1991. info
- Výukové metody
- Přednášení
- Metody hodnocení
- Známkou
Test
Písemná zkouška - Informace učitele
- Ukončení předmětu:
Zkouška: test, ústní pohovor (80 b.)
Podmínka prospění: výborně (100 - 90b.), chvalitebně (89-79), dobře (78-68)
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2014/UPPVPK025