UPPVU099 Úvod do andragogiky

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2014
Rozsah
1/0/0. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Juraj Kalnický, PhD., Prof. h.c. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Juraj Kalnický, PhD., Prof. h.c.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Předpoklady
žádné
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Obsahem předmětu je vymezení andragogiky na pozadí věd o výchově a koncepce celoživotního vzdělávání, její geneze, specifické aspekty, cíle a subsystémy. Cílem předmětu je umožnit studujícím orientovat se ve specifických problémech jednotlivých subsystémů andragogiky, osvojit si právní, organizační a didaktickou stránku procesu vzdělávání dospělých, včetně terminologického aparátu vědy a metod, které používá pro zkoumání svého předmětu, porozumět vzájemným vztahům cílů, podmínek a prostředků edukace dospělých.
Osnova
  • 1. Základní kategorie a pojmy andragogiky
    2. Andragogika v systému věd o výchově - edukologie, antropogogika, pedagogika, gerontogogika - v rámci ostatních společenských věd a věd o člověku, jejich postavení, vzájemné vazby, proces a význam osamostatňování
    3. Andragogika jako věda, předmět zkoumání, její význam a úkoly v současné společnosti, funkce vzdělávání dospělých, jejich vývoj a perspektivy
    4. Subsystémy andragogiky a jejich tematické zaměření, pomocné a hraniční vědy andragogiky - profesní, kulturní a integrální andragogika, péče, osvěta
    5. Výzkum a vědní profilace v andragogice, osobnosti vědy, vědecké školy a institucionalizace vědy
    6. Vzdělávání jako součást politiky, kategorizace komponent celoživotní učení, formální, neformální a informální učení ve světě, strategické dokumenty mezinárodní (UNESCO, EU) a národní - MŠMT ČR a MPSV ČR.
    7. Didaktický aparát andragogiky - cíle, obsah, formy, metody, principy, prostředky a podmínky vzdělávání dospělých a jejich systémové vazby
    8. Účastník vzdělávání, jeho motivace ke vzdělávání, vstupní úroveň, docilita
    9. Lektor a organizátor vzdělávání dospělých, profesní kompetence
    10. Vývoj vzdělávání dospělých v českých zemích a ve světě
    11. Andragogické společnosti, mezinárodní projekty (Grundtvig), sítě, kooperace
    12. Andragogika v systému rozvoje lidských zdrojů, její vazby na personální management, řízení kariéry, životní styl populace
Literatura
    povinná literatura
  • KALNICKÝ J. Základy andragogiky - studijní opora v elektronické podobě; přístupna na web-site FVP SLU. Opava: FVP SLU, 2014. info
  • BENEŠ M. Andragogika. Praha: GRADA, 2008. ISBN 978-80-247-3960-1. info
  • KALNICKÝ J. Systémová andragogika. Ostrava: PdF OU, Repronis, 2007. ISBN 978-80-7368-489-1. info
    doporučená literatura
  • PRŮCHA, J. - VETEŠKA, J. Andragogický slovník. 2., aktualizované vydání 320 s. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-802-474-748-4. info
    neurčeno
  • KALNICKÝ, J. Vybrané aspekty metodologické (ne)čistoty andragogiky. s. 42 - 48 in Vzdělávání dospělých - příležitosti a úskalí v globalizovaném světě. 415 s. Praha: Educa Service, 2013. ISBN 978-80-87306-12-3. info
  • PALÁN, Z. Základy andragogiky. Praha: VŠ JAK, 2003. ISBN 80-86723-03-8. info
  • KOL. Výchova a vzdelávanie dospelých. Andragogika. Bratislava: SPN, 2000. ISBN 80-08-02814-9. info
Výukové metody
Výklad s vizuální prezentací v Power-pointu
Metody hodnocení
Písemná zkouška
Informace učitele
Student je povinen v průběhu semestru nastudovat zadanou problematiku a absolvovat vědomostní test, ověřující osvojení získaných poznatků - rámcově uvedených v přehledu probírané látky (minimum - 75% zvládnutí otevřených/vázaných položek).
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2011, zima 2012, zima 2013, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018.