UVSRPTEMV1 Teorie a metodologie vědy

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2014
Rozsah
2/1/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Garance
doc. RNDr. Ivana Loučková, CSc.
Ústav veřejné správy a sociální politiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Předpoklady
žádné
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem kurzu je uvést posluchače do zdrojů poznávání zvláště vědeckého. Je diskutována role vědy jako teoretického systému, úloha faktů a dat ve vědě, rovněž problematika legitimizace vědeckých poznatků a základních problémů v současné teorii a metodologii vědy.
Osnova
  • 1. Poznání a vědění. Předvědecké a vědecké poznání. Zdroje poznání, tradiční vymezení. Diskursívní pojetí věd - předběžné vymezení. Jasné vědění: cíl, prostředky, oblast prožívání, nezaslepenost.Způsoby legitimizace vědeckých poznatků. Mocenský, narativní, metanarativní, diskursivní, metadiskursivní, performativní, pragmatický. Vědecké vědění a výzkum.
    2. Funkce vědy a bádání sociálního předmětu. Globální výzkumné fáze. Fakta a data, subjektivita a objektivita, význam. Princip reflektování.
    3. Jazyk přirozený a vědecký. Výstavba vědeckého jazyka, funkce: ekonomie, exaktnost.
    4. Zavedení pojmů. Definice a jejich typy, uplatnění definic, chyby v definování.
    5. Upřesnění pojmů. Explikace a jejich typy. Uplatnění a chyby v explikování.
    6. Omezení pojmů. Klasifikace a jejich typy. Uplatnění a chyby v klasifikování.
    7. Výroky, teoretické výroky, výroky existenční a relační, asociační a kauzální.Výroky deterministické a pravděpodobnostní. Kontroly příčinného vztahu
    8. Hypotéza ve vědě jako druh teoretického výroku. Druhy hypotéz, způsob ověřování.
    9. Paradigmata ve vědě. Věda jako teoretický systém. Výstavba teorie. Deduktivní a induktivní výstavba teorie. Příklady.
    10. Ověřování teorie. Ověřování logické: dedukce, indukce, analogie. Ověřování empirické: pozorování, experiument. Verifikace a falzifikace. Výklad událostí, kritéria.
    11. Kvantitativní výzkumná strategie: objektivnost a měření. Elementy procesu vědeckého poznání v kvantitativní strategii - diagram, příklady. Konceptualizace, operacionalizace, indikátory a znaky. Problematika měření ve vědách o člověku
    12. Kvalitativní výzkumná strategie: subjektivita a význam. Elementy procesu vědeckého poznání v kvalitativní strategii - diagram, příklady.
    13. Změna vědeckých teorií a střídání paradigmat. Historické příklady. Výzkum jednání. Směrem k současným výzkumům. Integorvaný přístup.
Literatura
    povinná literatura
  • ANZENBACHER, A.:. Úvod do filosofie. Praha: SPN,, 1990. info
  • BERKA, K., RYBOVÁ,J. Logika a metodologie pro žurnalisty. Praha: Novinář, 1987. info
    doporučená literatura
  • KUHN, T. Štruktúra vedeckých revolúcií. Bratislava: Pravda, 1982. info
  • BERTALANFFY, L. VON. Člověk-robot a myšlení. Praha: Svoboda, 1972. info
  • CARNAP, R. Problémy jazyka vědy. Praha: Svoboda, 1968. info
  • RUSSELL, B. Logika, jazyk, věda. Praha : Svoboda, 1967. info
  • HEISENBERG, W. Fyzika a filosofie. Praha: Svoboda, 1966. info
Výukové metody
Přednáška s aktivizací
Přednáška s diskusí
Metody hodnocení
Písemná zkouška
Analýza výkonů studenta
Informace učitele
Písemný zkouška zaměřený na ověření teoretických i praktických znalostí.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2007, zima 2008, zima 2009, zima 2010, zima 2011, zima 2012, zima 2013, zima 2015.