FVP:UVSRPTEMV1 Teorie a metodologie vědy - Informace o předmětu
UVSRPTEMV1 Teorie a metodologie vědy
Fakulta veřejných politik v Opavězima 2009
- Rozsah
- 2/1/0. 6 kr. Ukončení: zk.
- Garance
- doc. RNDr. Ivana Loučková, CSc.
Ústav veřejné správy a sociální politiky – Fakulta veřejných politik v Opavě - Předpoklady
- žádné
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Veřejná správa a sociální politika (program FVP, N6731-SPSP)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je uvést posluchače do zdrojů poznávání zvláště vědeckého. Je diskutována role vědy jako teoretického systému, úloha faktů a dat ve vědě, rovněž problematika legitimizace vědeckých poznatků a základních problémů v současné teorii a metodologii vědy.
- Osnova
- 1. Poznání a vědění. Předvědecké a vědecké poznání. Zdroje poznání, tradiční vymezení. Diskursívní pojetí věd - předběžné vymezení. Jasné vědění: cíl, prostředky, oblast prožívání, nezaslepenost.Způsoby legitimizace vědeckých poznatků. Mocenský, narativní, metanarativní, diskursivní, metadiskursivní, performativní, pragmatický. Vědecké vědění a výzkum.
2. Funkce vědy a bádání sociálního předmětu. Globální výzkumné fáze. Fakta a data, subjektivita a objektivita, význam. Princip reflektování.
3. Jazyk přirozený a vědecký. Výstavba vědeckého jazyka, funkce: ekonomie, exaktnost.
4. Zavedení pojmů. Definice a jejich typy, uplatnění definic, chyby v definování.
5. Upřesnění pojmů. Explikace a jejich typy. Uplatnění a chyby v explikování.
6. Omezení pojmů. Klasifikace a jejich typy. Uplatnění a chyby v klasifikování.
7. Výroky, teoretické výroky, výroky existenční a relační, asociační a kauzální.Výroky deterministické a pravděpodobnostní. Kontroly příčinného vztahu
8. Hypotéza ve vědě jako druh teoretického výroku. Druhy hypotéz, způsob ověřování.
9. Paradigmata ve vědě. Věda jako teoretický systém. Výstavba teorie. Deduktivní a induktivní výstavba teorie. Příklady.
10. Ověřování teorie. Ověřování logické: dedukce, indukce, analogie. Ověřování empirické: pozorování, experiument. Verifikace a falzifikace. Výklad událostí, kritéria.
11. Kvantitativní výzkumná strategie: objektivnost a měření. Elementy procesu vědeckého poznání v kvantitativní strategii - diagram, příklady. Konceptualizace, operacionalizace, indikátory a znaky. Problematika měření ve vědách o člověku
12. Kvalitativní výzkumná strategie: subjektivita a význam. Elementy procesu vědeckého poznání v kvalitativní strategii - diagram, příklady.
13. Změna vědeckých teorií a střídání paradigmat. Historické příklady. Výzkum jednání. Směrem k současným výzkumům. Integorvaný přístup.
- 1. Poznání a vědění. Předvědecké a vědecké poznání. Zdroje poznání, tradiční vymezení. Diskursívní pojetí věd - předběžné vymezení. Jasné vědění: cíl, prostředky, oblast prožívání, nezaslepenost.Způsoby legitimizace vědeckých poznatků. Mocenský, narativní, metanarativní, diskursivní, metadiskursivní, performativní, pragmatický. Vědecké vědění a výzkum.
- Literatura
- povinná literatura
- ANZENBACHER, A.:. Úvod do filosofie. Praha: SPN,, 1990. info
- BERKA, K., RYBOVÁ,J. Logika a metodologie pro žurnalisty. Praha: Novinář, 1987. info
- doporučená literatura
- KUHN, T. Štruktúra vedeckých revolúcií. Bratislava: Pravda, 1982. info
- BERTALANFFY, L. VON. Člověk-robot a myšlení. Praha: Svoboda, 1972. info
- CARNAP, R. Problémy jazyka vědy. Praha: Svoboda, 1968. info
- RUSSELL, B. Logika, jazyk, věda. Praha : Svoboda, 1967. info
- HEISENBERG, W. Fyzika a filosofie. Praha: Svoboda, 1966. info
- Výukové metody
- Přednáška s aktivizací
Přednáška s diskusí - Metody hodnocení
- Písemná zkouška
Analýza výkonů studenta - Informace učitele
- Písemný zkouška zaměřený na ověření teoretických i praktických znalostí.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2009, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2009/UVSRPTEMV1