UVSRPTEMV1 Teorie a metodologie vědy

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2009
Rozsah
2/1/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Garance
doc. RNDr. Ivana Loučková, CSc.
Ústav veřejné správy a sociální politiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Předpoklady
žádné
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je uvést posluchače do zdrojů poznávání zvláště vědeckého. Je diskutována role vědy jako teoretického systému, úloha faktů a dat ve vědě, rovněž problematika legitimizace vědeckých poznatků a základních problémů v současné teorii a metodologii vědy.
Osnova
  • 1. Poznání a vědění. Předvědecké a vědecké poznání. Zdroje poznání, tradiční vymezení. Diskursívní pojetí věd - předběžné vymezení. Jasné vědění: cíl, prostředky, oblast prožívání, nezaslepenost.Způsoby legitimizace vědeckých poznatků. Mocenský, narativní, metanarativní, diskursivní, metadiskursivní, performativní, pragmatický. Vědecké vědění a výzkum.
    2. Funkce vědy a bádání sociálního předmětu. Globální výzkumné fáze. Fakta a data, subjektivita a objektivita, význam. Princip reflektování.
    3. Jazyk přirozený a vědecký. Výstavba vědeckého jazyka, funkce: ekonomie, exaktnost.
    4. Zavedení pojmů. Definice a jejich typy, uplatnění definic, chyby v definování.
    5. Upřesnění pojmů. Explikace a jejich typy. Uplatnění a chyby v explikování.
    6. Omezení pojmů. Klasifikace a jejich typy. Uplatnění a chyby v klasifikování.
    7. Výroky, teoretické výroky, výroky existenční a relační, asociační a kauzální.Výroky deterministické a pravděpodobnostní. Kontroly příčinného vztahu
    8. Hypotéza ve vědě jako druh teoretického výroku. Druhy hypotéz, způsob ověřování.
    9. Paradigmata ve vědě. Věda jako teoretický systém. Výstavba teorie. Deduktivní a induktivní výstavba teorie. Příklady.
    10. Ověřování teorie. Ověřování logické: dedukce, indukce, analogie. Ověřování empirické: pozorování, experiument. Verifikace a falzifikace. Výklad událostí, kritéria.
    11. Kvantitativní výzkumná strategie: objektivnost a měření. Elementy procesu vědeckého poznání v kvantitativní strategii - diagram, příklady. Konceptualizace, operacionalizace, indikátory a znaky. Problematika měření ve vědách o člověku
    12. Kvalitativní výzkumná strategie: subjektivita a význam. Elementy procesu vědeckého poznání v kvalitativní strategii - diagram, příklady.
    13. Změna vědeckých teorií a střídání paradigmat. Historické příklady. Výzkum jednání. Směrem k současným výzkumům. Integorvaný přístup.
Literatura
    povinná literatura
  • ANZENBACHER, A.:. Úvod do filosofie. Praha: SPN,, 1990. info
  • BERKA, K., RYBOVÁ,J. Logika a metodologie pro žurnalisty. Praha: Novinář, 1987. info
    doporučená literatura
  • KUHN, T. Štruktúra vedeckých revolúcií. Bratislava: Pravda, 1982. info
  • BERTALANFFY, L. VON. Člověk-robot a myšlení. Praha: Svoboda, 1972. info
  • CARNAP, R. Problémy jazyka vědy. Praha: Svoboda, 1968. info
  • RUSSELL, B. Logika, jazyk, věda. Praha : Svoboda, 1967. info
  • HEISENBERG, W. Fyzika a filosofie. Praha: Svoboda, 1966. info
Výukové metody
Přednáška s aktivizací
Přednáška s diskusí
Metody hodnocení
Písemná zkouška
Analýza výkonů studenta
Informace učitele
Písemný zkouška zaměřený na ověření teoretických i praktických znalostí.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2007, zima 2008, zima 2010, zima 2011, zima 2012, zima 2013, zima 2014, zima 2015.