UPPVBK002 Obecná psychologie a psychologie osobnosti

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2015
Rozsah
Přednáška 9 HOD/SEM. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Alena Petrová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Alena Petrová, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout studentům základní orientaci v oblasti obecné psychologie, seznámit studenty se základními pojmy používanými při charakteristice jednotlivých psychických procesů, psychických stavů a psychických vlastností člověka, seznámit studenty s psychologií osobnosti jako zastřešující disciplínou, která shrnuje psychologické poznatky o utváření duševního života člověka. Pozornost je současně věnována souvisejícím teoriím osobnosti, determinantům vývoje osobnosti a historii vývoje oboru. Cílem je vytvořit teoretický a praktický základ pro další studium aplikovaných disciplín psychologie, pedagogiky i sociální práce. Výstupy z učení: Odborné znalosti: Student získá a prokáže znalost základních psychologických pojmů, umí charakterizovat podstatné znaky jednotlivých psychických procesů, stavů a vlastnosti jedince, pochopí zákonitosti a podmíněnost poznávacích procesů jako vnímání, myšlení, paměť, řeč a komunikace. Prokáže znalost zvláštností v emocionální a volní sféře člověka. Student získá a prokáže znalost základních teorií osobnosti, umí charakterizovat podstatné determinanty utváření osobnosti, zejména roli biologických a sociálních faktorů. Student schopen porozumět problematice struktury a dynamiky osobnosti a vysvětlit, jaké jsou jednotlivé složky osobnosti, jak je možno osobnost motivovat a jak lze stimulovat její rozvoj. Bude schopen analyzovat, hodnotit a interpretovat chování a prožívání jednotlivců, a biologické, sociální i osobní determinanty formování osobnosti člověka. Odborné dovednosti: Student se dokáže orientovat v normálním průběhu poznávacích procesů, emocionální a volní sféře jedince a použít osvojené poznatky při práci s klienty. Spolehlivě se orientuje v relevantní odborné literatuře, dokáže vyhledat, interpretovat a aplikovat získané informace v praxi. Je schopen propojit získané poznatky s potřebami praxe oboru. Student se dokáže orientovat v různých teoriích osobnosti a použít osvojené poznatky při práci s klienty. Spolehlivě se orientuje v relevantní odborné literatuře, dokáže vyhledat, interpretovat a aplikovat získané informace v praxi. Je schopen propojit získané poznatky s potřebami praxe oboru. Student je schopen vnímat význam biologických a sociálních determinant v procesu utváření osobnosti s možnými riziky vzniku sociálně patologických jevů. Obecná způsobilost: Student je schopen vnímat souvislost jednotlivých zákonitosti a vlastností kognitivní a emocionálně-volní sféry jedince s možnými riziky vzniku sociálně patologických jevů. Absolvováním předmětu bude student způsobilý nejen využívat své vědomosti a dovednosti při konkrétní práci s klienty, bude lépe reagovat na potřeby klientů, ale také členů pracovních týmů. Získanou způsobilostí je schopnost aplikace získaných vědomostí na běžné životní situace a aktuální problémy, kritický přístup k překládaným postupům, využití aktivní reflexe a rozboru vlastní práce. Současně se metodami výuky předmětu podpoří rozvoj kritického myšlení, kreativita a schopnost studenta rozhodovat se samostatně a odpovědně.
Osnova
  • 1. Psychologie - předmět a cíle, psychologické disciplíny. Postavení psychologie v systému věd. Směry moderní psychologie.
    2. Metody psychologického výzkumu.
    3. Základní pojmy obecné psychologie (psychika, psychické obsahy, procesy a stavy, chování a prožívání).
    4. Kognitivní systém osobnosti. Senzorické procesy. Vnímání (vlastnosti, zákonitosti, druhy a typy vnímání, percepční iluze). Pozornost.
    5. Myšlení - základní formy myšlení, pojem (určitý a neurčitý), druhy myšlení, myšlenkové operace, usuzování, faktory ovlivňující řešení problémů. Myšlení, jazyk, řeč a komunikace. Inteligence - druhy inteligence, inteligenční kvocient, pásma. Tvořivost.
    6. Paměť - definice procesu, druhy paměti, organizace údajů v dlouhodobé paměti, proces zapomínání. Imaginace - definice pojmů, druhy představ, způsoby vybavování, fantazijní představy (druhy, způsoby tvorby).
    7. Osobnost. Vnitřní a vnější zdroje utváření a vývoje osobnosti. Psychogenetika, psychogenomika.
    8. Endogenní a exogenní teorie osobnosti.
    9. Typologie osobnosti. Přehled hlavních konstitučních a psychologických typologií osobnosti.
    10. Aktivačně motivační vlastnosti osobnosti (motivace, potřeby, zájmy, aspirace).
    11. Postojové, seberegulační a výkonové vlastnosti osobnosti.
    12. Temperament a charakter.
    13. Emoce - základní komponenty emocí, druhy emocí, funkce emocí. Agrese - definování základních pojmů, druhy agrese, teorie agrese. Emoční inteligence.
Literatura
    povinná literatura
  • VALEČKOVÁ, H. Základy psychologie osobnosti: studijní opora. Opava: SU v Opavě, 2011. ISBN 978-80-7248-667-0. info
  • BLATNÝ, M. a kol. Psychologie osobnosti: hlavní témata, současné přístupy. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3434-7. info
  • ŘÍČAN, P. Psychologie osobnosti: Obor v pohybu. 6. revidované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3133-9. info
  • PLHÁKOVÁ, A. Dějiny psychologie. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-0871-X. info
  • PLHÁKOVÁ, A. Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, 2005. ISBN 80-200-1387-3. info
  • NAKONEČNÝ, Milan. Psychologie téměř pro každého. Vyd. 1. Praha: Academia, 2004. ISBN 80-200-1198-6. info
    doporučená literatura
  • KOLAŘÍKOVÁ, M. Základy obecné psychologie. Distanční studijní opora. 1. vyd. [online] Opava: Slezská univerzita v Opa, 2012. URL info
  • ILJUK, B. Základy psychologie v heuristických otázkách a úlohách. Studijní text. Opava: Slezská univerzita, 2012. ISBN 978-80-7248-756-1. info
  • HŘEBÍČKOVÁ, M. Pětifaktorový model v psychologii osobnosti: přístupy, diagnostika, uplatnění. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3380-7. info
  • CHARA, T. a SHUKLA, K. C. General Psychology. Hardcover: Commonwealth Publisher, 2005. ISBN 8171699022. info
  • BLATNÝ, M. a PLHÁKOVÁ, A. Temperament, inteligence, sebepojetí: nové pohledy na tradiční témata psychologického výzkumu. Brno: Psychologický ústav Akademie věd ČR, 2003. ISBN 80-86620-05-0. info
  • HILL, G. Moderní psychologie. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-641-1. info
Informace učitele
Student zpracuje individuálně vybrané úkoly kapitoly I. (s. 3-53) ze studijní opory ILJUK, B. Základy psychologie v heuristických otázkách a úlohách. Dále student prokáže znalosti základní a doporučené literatury a přednášek. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, individuálních nebo skupinových konzultací.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023.