UVSRPCK020 Supervize odborné praxe II

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2016
Rozsah
0/6/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Magdalena Chmelařová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Ústav veřejné správy a sociální politiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je určen pro základní orientaci v problematice profesních kompetencí sociálních pracovníků, a to jak teoretických, tak praktických, s nutností jejich zvyšování a udržování. Cílem předmětu je formou interaktivních rozhovorů a sebezkušenostních her uvědomit si emoční úskalí při sociální péči a uvědomit si důvody, v nichž pomáhající ve své práci selhávají. Seznamuje studenty s praktickými ukázkami supervizních rozhovorů, koučovacích přístupů a to především ve skupině. Největší pozornost je kladena na potřebu supervizí pro pomáhající, vytváření zakázek a supervizích rozhovorů tak, aby byl student s nimi seznámen a byl schopen připravit v organizaci supervizi se supervizorem či koučem. Student se po absolvování předmětu bude orientovat v základních aplikovaných přístupech v supervizním procesu, bude znát průběh supervize a strukturu supervizích rozhovorů. Výstupy: Odborné znalosti: Student umí definovat základní druhy supervizí, uvědomuje si jejich potřebu a nutnost v rámci přímé práce s klientem. Zná vybrané hry se zaměřením na emoční zakotvení, relaxaci a sebepoznávání. Odborné dovednosti: Student je schopen vysvětlit potřebu a strukturu supervizí, jak individuální, tak skupinové. Zná základní portfolio otázek ze supervizního rozhovoru. Obecná způsobilost: Student zvládá na základě absolvovaných her základní emoční zakotvení, které může využít ve stresových situacích a komunikacích. Je schopen strukturovat rozhovor tak, aby v základním poradenství dokázal eliminovat stresové situace.
Osnova
  • 1. Seznámení se s cíli semináře
    2. Supervizní sezení s tématem zařízení, kde praxe probíhá
    3. Supervizní sezení s tématem zařízení, kde praxe probíhá
    4. Zahřívací hry zaměřená na emoce
    5. Zážitkové hry zaměřené na fantazii a představivost
    6. Zážitkové hry na sebepoznání a vnímání okolí
    7. Zážitkové hry na sebepoznání a vnímání okolí
    8. Supervizní sezení k aktuálním otázkám praxe
    9. Zážitkové hry zaměřené na handicap
    10. Zážitkové hry zaměřené na handicap
    11. Supervizí sezení
    12. Artefiletické hry
    13. Shrnutí a uzavření semináře
Literatura
    povinná literatura
  • HAVRDOVÁ, Z., HAJNÝ, M. et al. Praktická supervize. Praha: Galén, 2008. ISBN 978-80-7262-532-1. info
  • VALENTA, M. Dramaterapie. Praha: Grada, 2007. ISBN 80-7178-586-5. info
  • PAČESOVÁ, M. Lékař, pacient a Michael Bálint. Praha: Triton, 2004. ISBN 80-7254-491-8. info
    doporučená literatura
  • BAKALÁŘ, E., KOPSKÝ, V. I dospělí si mohou hrát. Praha: MF, 1990. info
Informace učitele
Studenti se budou aktivně účastnit sebezkušenostních her a supervizního rozhovoru ve skupině a nadnášet témata ze svého aktuálního zaměstnání či probíhající praxe v sociální práci. Výstupy ze seminářů odevzdají v písemné podobě, úkoly mohou konzultovat v rámci konzultačních hodin.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2015, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, léto 2023, léto 2024, léto 2025.