FVP:UOGD031 Výzkum v ošetřovatelství 1 - Informace o předmětu
UOGD031 Výzkum v ošetřovatelství 1
Fakulta veřejných politik v Opavězima 2017
- Rozsah
- Přednáška 8 HOD/SEM. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Yvetta Vrublová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Yvetta Vrublová, Ph.D.
Ústav nelékařských zdravotnických studií – Fakulta veřejných politik v Opavě - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- CŽV Bc Všeobecná sestra (program FVP, B5341-OSET)
- Cíle předmětu
- Předmět v úvodu systémově vymezuje ošetřovatelství jako vědní disciplínu s vlastním předmětem zkoumání, teoretickými modely, standardní terminologií, klasifikačními systémy a metodologií. Navazuje kapitola učící formulovat výzkumný problém, výzkumnou otázku, cíle výzkumu. Kapitola kvantitativní výzkum se orientuje zejména na zvládnutí základních výzkumných technik (standardizované testy a škály, na zásady tvorby originálních dotazníků a jejich první a druhou úroveň vyhodnocování). Kapitola kvalitativního výzkumu učí porozumění základní filosofii kvalitativního výzkumu, učí základní techniky sběru kvalitativních dat - rozhovor, pozorování, analýza dokumentů, soubor kazuistik. Instruuje studenty o vyhodnocování kvalitativních dat metodou kvalitativních analýz, vytváření trsů, ukotvené teorie, tvorby matice atd. Cílem předmětu je seznámit studující oboru Všeobecná sestra se základy vědecké metodologie oboru a naučit je koncipovat a také realizovat a vyhodnocovat jednoduchý empirický průzkum z oblasti klinického ošetřovatelství.
- Osnova
- 1. Úvod do oborového výzkumu. Definice vědy. Vědecké poznání. Charakteristické rysy moderní vědy.
2. Vymezení pojmů věda, výzkumu a jeho druhů. Výzkum ve zdravotnictví a v ošetřovatelství. Priority výzkumu pro 21.
století v ošetřovatelství. Klasifikační systémy v ošetřovatelství.
3. Etika vědeckého výzkumu v ošetřovatelství. Etický kodex instituce zabývající se výzkumem. Etický kodex vědce.
Etika vědeckého výzkumu v medicíně a v ošetřovatelství.
4. Fáze výzkumu: přípravná fáze, projekt výzkumu, předmět výzkumu (hypotéza a její druhy, metody a techniky,
zpracování, organizační zabezpečení výzkumu).
5. Jednotlivé fáze přípravy a realizace výzkumného procesu. Formulace výzkumného problému.
6. Práce s informačními zdroji. Informační systémy pro vědu a výzkum. Databáze výzkumu a vývoje. Struktura
publikované vědecko-výzkumné práce. Vyhledávání - formulování a rozpracování výzkumného problému metodou
PICOt.
7. Praxe založená na důkazech - EBP (EBN).
8. Metody, techniky a strategie výzkumu - přehled, stupně vědeckého důkazu. Zásady pro výběr metody, techniky
a strategie do konkrétního výzkumného šetření. Proměnné ve výzkumu, nositel - zdroj primárních dat a informací.
Sekundární data a informace ve výzkumu.
9. Zadání a konzultace k připravovanému projektu k zápočtu za ZS - formulace individuálního výzkumného
problému, vyhledání relevantních studií v českých a zahraničních zdrojích.
10. Kvantitativní výzkumná metoda. Příčinnost (kauzalita) a induktivní metody ve vědeckém poznání. Kauzální úlohy,
kauzální systémy. Induktivní metody.
11. Kvantitativní metodologie výzkumu v ošetřovatelství - základní principy a postupy. Formulace hypotéz.
Formulace výzkumných otázek.
12. Techniky kvantitativního výzkumu - testy, dotazníky, škály.
13. Způsoby vyhodnocování kvantitativních dat - četnostní tabulka, střední hodnoty, grafy. Testování hypotéz.
Odpovědi na výzkumné otázky nalezené výzkumem.
14. Zobecnění výsledků - generalizace, komparace s výsledky jiných studií (diskuse).
15. Kvalitativní výzkumná metoda. Využití kvalitativních metod při výzkumu. Kvalitativní metodologie - základní
principy a postupy.
16. Kvalitativní výzkum ve vědách o člověku na prahu třetího tisíciletí.
17. Vybrané techniky sběru dat a informací: pozorování, rozhovor, kasuistiky, narativní metody.
18. Vyhodnocování kvalitativních dat metodou kvalitativní i kolorované analýzy, vytváření trsů, ukotvené teorie, tvorba
matice atd.
19. Projektování. Rozpracování individuálního výzkumného problému do podoby grantového projektu.
20. Kritické čtení vědeckého článku.
- 1. Úvod do oborového výzkumu. Definice vědy. Vědecké poznání. Charakteristické rysy moderní vědy.
- Literatura
- povinná literatura
- KRÁLOVÁ, J. Kvalitativní výzkum v ošetřovatelství. Distanční studijní opora a e-learningový kurz. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2012. URL info
- RADKOVÁ, L. Kvantitativný výskum v ošetrovateľstve. E-opora. Opava: SLU v Opavě, FVP - ÚO, 2012. info
- ŠPIRUDOVÁ, L. Výzkum v ošetřovatelství. Základy Evidence Based Practice v ošetřovatelství. Distanční studijní opora. Opava, 2012. ISBN 978-80-7248-860-5. info
- MASTILIAKOVÁ, D. Výzkum v ošetřovatelství. E-opora. Opava: SLU v Opavě, FVP - ÚO, 2010. info
- doporučená literatura
- EBM Guidelines. [online]. URL info
- EBP Wikipedia [online]. URL info
- eMedicine. [online]. URL info
- BIRGER, H. Evidence-based practice: An analysis based on the philosophy of science. In Journal of the American Society for Information Science and Technology. 2011, 62 (7), s. 1301-1310. [online], posl. akt. 2011 [cit.2012-09- 23]. URL info
- FINEOUT-OVERHOLT, E., JOHNSTON, L. Teaching EBP: Asking Searchable Answerable Clinical Questions. In Worldviews on Evidence-Based Nursing 2005; 2(3): 157-160. [online], posl. akt. 2005 [cit.2012-09- 23]. URL info
- FINEOUT-OVERHOLT, E., HOFSTETTER, S., SHELL, L., JOHNSTON, L. Teaching EBP: Getting to the Gold: How to Search for the Best Evidence. Worldviews on Evidence-Based Nursing 2005; 2(4): 207-211. [online], posl. akt. 2005 [cit.2012-09- 23]. URL info
- UpToDate [online]. URL info
- ŠMERHOVSKÝ, Z., GÖPFERTOVÁ, D., FEBEROVÁ, J. Medicína založená na důkazech z pohledu klinické epidemiologie. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1314-7. info
- LOBIONDO-WOOD, G., HABER, J. Nursing Research: Methods and Critical Appraisal for Evidence-Based Practice. London: A Mosby, 2005. ISBN 978-0323-02828-8. info
- GREENHALGH, T. Jak pracovat s vědeckou publikací. Základy medicíny založené na důkazu. Praha: GRADA, 2003. ISBN 80-247-0310-6. info
- BAKOVÁ, A. Informační pracovníci a evidence based medicine. In INFORUM, 2001. Praha: INFORUM, 2001. info
- Informace učitele
- Kontaktní výuka je vedena systémem konzultací na vybraná témata. Kombinovaná část studia je realizována v prostředí e-learningového kurzu na e-portále http://elearning.fvp.slu.cz/. Pro výuku jsou zde studentům k dispozici studijní opory zahrnující korespondenční úkoly. Předmět je ukončen zápočtem, který proběhne písemnou nebo ústní formou, v rámci něj student prokáže znalosti základní i vybrané doporučené literatury a dokáže diskutovat o zpracovaných korespondenčních úkolech. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím individuálních či skupinových konzultací nebo elektronické pošty.
K zápočtu za ZS student předloží výsledky své samostatné práce na první části svého výzkumného projektu. Zadání úkolu: formulujte výzkumný problém ze zvolené oblasti ošetřovatelství, formulujte výzkumné otázky, sestavte klíčové pojmy k definovanému výzkumnému problému, zpracujte klinickou otázku metodou PICO(T) a vyhledejte v elektronických databázích české a zahraniční studie (ne absolventské práce). Zpracujte formulář pro zápočet. Za LS k zápočtu student předloží a obhájí svůj výzkumný projekt. Zadání projektu: téma výzkumného projektu - je rozpracováno ze ZS; odůvodnění projektu, východiska pro studovanou problematiku (přehled dohledané literatury - monografie, VŠ skripta a učebnice). Výzkumné cíle a otázky. Cílová populace výzkumu a cílová populace nápravných opatření. Metodika výzkumu a volba techniky a výzkumné strategie. Personální zajištění projektu. Ekonomika projektu. Hodnotitelné výstupy projektu. Trvalá udržitelnost výstupů projektu. Návrh nápravných opatření pro zlepšení praxe. Zpracování školní projektové dokumentace.
Zkouška: písemný test.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2017/UOGD031