UPPVFK019 Metodologie andragogického výzkumu

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2017
Rozsah
Přednáška 8 HOD/SEM. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Dušan Janák, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Dušan Janák, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je zaměřen na praktické využití prezentovaných témat. Jednotlivá témata jsou zasazena do kontextu výzkumné práce s dospělými a seniory. S odkazem na bakalářský stupeň studia je důraz kladen především na využití poznatků v závěrečné práci a v přímé praxi. Studenti mohou získané informace využít v rámci vlastní praxe, a to za účelem zvýšení validity dat a celkové kvality malých institucionálních výzkumů.
Osnova
  • 1. Postavení, poslání a význam andragogického výzkumu.
    2. Úvod do základů výzkumu v andragogické praxi.
    3. Specifika práce výzkumníka (tazatele) při práci se seniory. Problematika elderspeak.
    4. Etické zásady andragogického výzkumu.
    5. Výběr problému, formulace cílů. Formulace hypotéz (kvalifikovaných předpokladů), výzkumných otázek a nástrojů k jejich ověření.
    6. Přehled základních technik pro samotný sběr empirického materiálu.
    7. Popis vybraných technik (pozorování, rozhovor, dotazník, anketa, analýza dokumentů, případová studie aj.).
    8. Výběr vzorku a organizace sběru dat, specifika práce tazatele. Ověření hypotéz a zodpovězení výzkumných otázek.
    9. Kvantitativní a kvalitativní metody zpracování získaných údajů.
    10. Práce s programem excel pro základní zpracování kvantitativních dat.
    11. Kódování a tvorba kategoriálních systémů při práci s kvalitativními daty.
    12. Práce s výsledky a jejich okomentování. Vypracování závěrečné zprávy.
Literatura
    povinná literatura
  • PRŮCHA, J. Andragogický výzkum. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5232-7. info
  • JANIŠ, K. ml. Úvod do problematiky výzkumu I - základy kvantitativního výzkumu: pro studenty oboru Sociální patologie a prevence. Opava: FVP SU v Opavě, 2014. info
  • JANÁK, D. Metody a techniky sociologického výzkumu. Distanční studijní opora. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2011. URL info
  • CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4. info
  • MIOVSKÝ, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1362-4. info
  • HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-485-4. info
    doporučená literatura
  • SKUTIL, M. a kol. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-778-7. info
  • HENDL, J. Přehled statistických metod: analýza a metaanalýza. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-482-3. info
  • PUNCH, K. F. Základy kvantitativního šetření. Praha: Portál, 2008. ISBN 80-7367-381-9. info
  • ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K. a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0. info
Informace učitele
Student si zvolí vlastní vybrané téma z oblasti studovaného oboru. Připraví návrh výzkumu kvalitativním a kvantitativním přístupem. Skupinová konzultace ke zvolenému tématu - 2. týden v semestru. Skupinová konzultace k prvním návrhům postupů - 4. týden v semestru. Průběžné konzultace k realizaci a splnění zadaného úkolu. Závěrečná skupinová konzultace.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2016, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023.