FVP:UPPVFK019 Metodologie andragogického výz - Informace o předmětu
UPPVFK019 Metodologie andragogického výzkumu
Fakulta veřejných politik v Opavězima 2017
- Rozsah
- Přednáška 8 HOD/SEM. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Dušan Janák, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Dušan Janák, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Edukační péče o seniory (program FVP, B7507-SvP)
- Cíle předmětu
- Předmět je zaměřen na praktické využití prezentovaných témat. Jednotlivá témata jsou zasazena do kontextu výzkumné práce s dospělými a seniory. S odkazem na bakalářský stupeň studia je důraz kladen především na využití poznatků v závěrečné práci a v přímé praxi. Studenti mohou získané informace využít v rámci vlastní praxe, a to za účelem zvýšení validity dat a celkové kvality malých institucionálních výzkumů.
- Osnova
- 1. Postavení, poslání a význam andragogického výzkumu.
2. Úvod do základů výzkumu v andragogické praxi.
3. Specifika práce výzkumníka (tazatele) při práci se seniory. Problematika elderspeak.
4. Etické zásady andragogického výzkumu.
5. Výběr problému, formulace cílů. Formulace hypotéz (kvalifikovaných předpokladů), výzkumných otázek a nástrojů k jejich ověření.
6. Přehled základních technik pro samotný sběr empirického materiálu.
7. Popis vybraných technik (pozorování, rozhovor, dotazník, anketa, analýza dokumentů, případová studie aj.).
8. Výběr vzorku a organizace sběru dat, specifika práce tazatele. Ověření hypotéz a zodpovězení výzkumných otázek.
9. Kvantitativní a kvalitativní metody zpracování získaných údajů.
10. Práce s programem excel pro základní zpracování kvantitativních dat.
11. Kódování a tvorba kategoriálních systémů při práci s kvalitativními daty.
12. Práce s výsledky a jejich okomentování. Vypracování závěrečné zprávy.
- 1. Postavení, poslání a význam andragogického výzkumu.
- Literatura
- povinná literatura
- PRŮCHA, J. Andragogický výzkum. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5232-7. info
- JANIŠ, K. ml. Úvod do problematiky výzkumu I - základy kvantitativního výzkumu: pro studenty oboru Sociální patologie a prevence. Opava: FVP SU v Opavě, 2014. info
- JANÁK, D. Metody a techniky sociologického výzkumu. Distanční studijní opora. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2011. URL info
- CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4. info
- MIOVSKÝ, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1362-4. info
- HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-485-4. info
- doporučená literatura
- SKUTIL, M. a kol. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-778-7. info
- HENDL, J. Přehled statistických metod: analýza a metaanalýza. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-482-3. info
- PUNCH, K. F. Základy kvantitativního šetření. Praha: Portál, 2008. ISBN 80-7367-381-9. info
- ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K. a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0. info
- Informace učitele
- Student si zvolí vlastní vybrané téma z oblasti studovaného oboru. Připraví návrh výzkumu kvalitativním a kvantitativním přístupem. Skupinová konzultace ke zvolenému tématu - 2. týden v semestru. Skupinová konzultace k prvním návrhům postupů - 4. týden v semestru. Průběžné konzultace k realizaci a splnění zadaného úkolu. Závěrečná skupinová konzultace.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2017/UPPVFK019