UPPVFK051 Základy pedagogiky

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2017
Rozsah
Přednáška 6 HOD/SEM. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Juraj Kalnický, PhD., Prof. h.c. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Juraj Kalnický, PhD., Prof. h.c.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout studentovi strukturovaný vhled do pedagogiky jako společenskovědní disciplíny zabývající se výchovným působením na člověka. Cílem je představit vývoj disciplíny, její zákonitosti, strukturu, funkci a ohledem na věkové stupně pro členy učící se společnosti. Student získá přehled o složkách soustavy pedagogických věd, hraničních vědních disciplínách, o analýze jednotlivých stránek výchovného procesu, o klíčových kompetencích subjektu a objektu edukace, o podmínkách, principech výchovy jedince.
Osnova
  • 1. Předmět pedagogiky, základní kategorie edukace člověka, vymezení předmětu pedagogiky, vznik pedagogiky jako vědy
    2. Funkce a úkoly pedagogiky, pojetí paradigmat pedagogiky. Funkce a úkoly pedagogiky
    3. Soustava pedagogických věd, charakteristika pedagogických disciplín
    4. Teorie výchovy, cíle a principy výchovy. Cíle a cílená záměrnost výchovy. Klasifikace cílů výchovy
    5. Výchovný proces jako aktivizační a dynamický systém. Výchovný proces jako komplexní a formativní působení na jedince
    6. Výchovné principy
    7. Prostředky a metody výchovy
    8. Složky výchovy v demokratické společnosti. Rozumová výchova, mravní výchova, pracovní výchova, multikulturní výchova aj.
    9. Klíčové složky výchovného procesu, objekt, subjekt výchovy. Kompetence k učení a k celoživotnímu učení (CŽU)
Literatura
    povinná literatura
  • KALNICKÝ, J. Determinanty efektivnosti edukačního procesu. Ostrava, 2017. ISBN 978-80-7329-428-1. info
  • KALNICKÝ, J. Celoživotní učení, edukace dospělých a seniorů (relační a kauzální analýza geneze). Ostrava: Repronis, 2014. ISBN 978-80-7329-403-8. info
  • KALNICKÝ, J. Základy andragogiky. 2. uprav. vyd. - studijní opora pro KS. 141 s. (elektronická podoba) dostupné z web-site FVP SLU. Opava: SLU, 2014. info
  • KALNICKÝ, J. Základy pedagogiky I. 3. uprav. vyd. - studijní opora pro KS. 80 s. (elektronická podoba) dostupné z web-site FVP SLU. Opava: SLU, 2014. info
  • ČÁBALOVÁ, D. Pedagogika. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2993-0. info
  • KANTOROVÁ, J. a kol. Vybrané kapitoly z pedagogiky II. Olomouc: Nakladatelství Hanex, 2010. ISBN 978-80-7409-030-1. info
  • PLAMÍNEK, J. Vzdělávání dospělých. Praha: Grada Publishing, a.s., 2010. ISBN 978-80-247-3235-0. info
  • PRŮCHA, J. (ed.). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál s. r. o., 2009. ISBN 978-80-7367-564-2. info
  • BENEŠ, M. Andragogika. Praha: Grada Publishing, a.s., 2008. ISBN 978-80-247-2580-2. info
  • KANTOROVÁ, J. a kol. Vybrané kapitoly z pedagogiky I. Olomouc: Nakladatelství Hanex, 2008. ISBN 978-80-7409-024-0. info
  • PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. 3. přeprac. a dopl. vyd. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-047-X. info
  • BLÍŽKOVSKÝ, B. Systémová pedagogika. Ostrava: Amosium servis, 1992. ISBN 80-85498-18-9. info
    doporučená literatura
  • Národní program rozvoje vzdělávání v České republice. (tzv. Bílá kniha, 2001) Web-site MŠMT ČR. info
  • KALNICKÝ, J. Predzamestnanecká a zamestnanecká edukológia. (encyklopedické výkladové heslo) s. 1072-1074. In ŠVEC, Š. (ed.) a kol. Slovenská encyklopédia edukológie. Bratislava, 2015. ISBN 978-80-223-17-2. info
  • PRŮCHA, J. - VETEŠKA, J. Andragogický slovník. 2., aktualizované vydání 320 s. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-802-474-748-4. info
  • PRŮCHA, J. Andragogický výzkum. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-532-7. info
  • KALNICKÝ, J. Vybrané aspekty metodologické (ne)čistoty andragogiky. s. 42 - 48 in Vzdělávání dospělých - příležitosti a úskalí v globalizovaném světě. 415 s. Praha: Educa Service, 2013. ISBN 978-80-87306-12-3. info
  • DVORSKÁ, K. - KALNICKÝ, J. - NOVÁKOVÁ D. Základy andragogiky. Ostrava: Svět vzdělávání, 2012. info
  • HLADÍK, J. Multikulturní výchova: socializace a integrace menšin. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2006. ISBN 80-7318-424-9. info
  • JARVIS, P. The Theory&Praktice of Teaching. 2. ed. London: & NY, 2006. ISBN 0415-36525-2. info
  • BENEŠ, M. Andragogika - filozofie - věda. Praha: Eurolex Bohemia, 2000. ISBN 80-86432-05. info
  • Memorandum EU k celoživotnímu učení. Web-site MŠMT ČR. Praha, 2000. info
  • BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5. info
  • RÝDL, K. Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Brno:, 1994. info
  • KNOWLES, M. S. The Modern Praktice of Adult Education. From Pedagogy to Andragogy. Chicago: Follett Publishing Co., 1980. info
Výukové metody
Přednáška
Metody hodnocení
Písemná zkouška
Informace učitele
Student vypracuje ve stanovených termínech (viz opora) vybrané korespondenční úkoly ze studijní opory a zašle je vyučujícímu. Bude moci i průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, nebo osobních konzultací. V závěrečním testu potřeba získat min. 75 ze 100 možných bodů
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2016, zima 2018, zima 2019, zima 2020.