FVP:UPPVPP010 Pedagogika pro SP - Informace o předmětu
UPPVPP010 Pedagogika pro SP
Fakulta veřejných politik v Opavězima 2017
- Rozsah
- 2/2/0. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Juraj Kalnický, PhD., Prof. h.c. (přednášející)
PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. Juraj Kalnický, PhD., Prof. h.c.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je poskytnout studentovi komplexní a strukturovaný vhled do pedagogické problematiky, klíčových pojmů a aspektů teorie výchovy, které by měli pochopit jako základ pro další vyučovací předměty přes vymezení předmětu, funkcí, zákonitostí a cílů pedagogiky - bázové vědy o výchově a vzdělávání člověka. Student taktéž získá analytický přehled o dílčích složkách soustavy pedagogických věd, hraničních vědních disciplinách, analýze jednotlivých stránek výchovně-vzdělávacího procesu, klíčových kompetencích subjektu a objektu výchovy, o podmínkách, prostředcích, formách, obsahu, principech, výzkumných metodách, o alternativních pedagogických koncepcích a hnutích, včetně důležitých osobností pedagogiky a vývojových tendencích zasazených do konceptu celoživotního učení. Pojetím předmětu se sleduje i rozvoj kritického myšlení, kreativita studenta, včetně schopnost samostatně a odpovědně se rozhodovat v dané oblasti. Výstupy z učení: Odborné znalosti: Student získá a prokáže znalost vzniku pedagogiky jako vědy, základních teorií v rámci její geneze, umí charakterizovat předmět, úkoly, cíle, obsah, formy, metody, principy a prostředky teorie výchovy, podstatné znaky jednotlivých alternativních škol a hnutí, definovat klíčové kompetence subjektu a objektu výchovy, jmenovat významné osobnosti a jejich přínos pro současnou pedagogiku, jakož i charakterizovat soustavu pedagogických vědních disciplin. Odborné dovednosti: Student se dokáže orientovat v základní edukační problematice zasazené do konceptu celoživotního učení - od primární výchovy v rodině, přes předškolní a školní výchovu, výchovu a vzdělávání dospělých až po edukaci seniorů. Spolehlivě se orientuje v relevantní odborné literatuře, dokáže vyhledat, interpretovat a aplikovat získané informace v praxi. Obecná způsobilost: Student je schopen vnímat problematiku vývoje člověka komplexně - v souvislostech edukačních disciplin a disciplin hraničních. Je způsobilý nejen využívat a uplatnit své vědomosti a dovednosti v praxi, ale samostatně je dál rozvíjet a hledat nové poznatky, přístupy a metody vzhledem k potřebám života a práce v oboru, pružně reagovat na aktuální okolnosti, volit a přijímat správné rozhodnutí, včetně odpovědnosti za ně. SEMINÁŘ Cílem předmětu je soustředit se na aktuální pedagogická témata a se studenty tato témata diskutovat. V seminářích budou prohlubovány znalosti v oblastech týkajících se výchovného procesu, cílů výchovy, složek výchovy atd. Současně je cílem naučit studenty chápat složitost výchovného procesu, jenž je ovlivňován osobností jedince a prostředím. Pozornost bude zaměřena také na osobnost pedagogického pracovníka a jeho autoritu i na osobnost vychovávaného jedince v průběhu výchovného procesu jak v prostředí školy, tak v rodinném a mimoškolním prostředí.
- Osnova
- PŘEDNÁŠKA
1. Základní kategorie a pojmy: pedagogika, výchova, vzdělávání, edukace, CŽU, antropogogika, pedologie?
2. Předmět pedagogiky; vymezení předmětu pedagogiky; informativní a formativní charakter.
3. Vznik pedagogiky jako samostatné systémové vědy (J. F .Herbart, J. A. Komenský); pojetí pedagogiky v genezi a v současnosti z hlediska objektu zkoumání.
4. Pedagogické směry, alternativní školy a hnutí od 30. let 20.st. po současnost.
5. Funkce a úkoly pedagogiky, pojetí paradigmat pedagogiky.
6. Soustava pedagogických věd, charakteristika pedagogických disciplin; dějiny pedagogiky a školství, předškolní pedagogika, školní pedagogika, vysokoškolská andragogika, sociální ped., speciální ped., pedagogika volného času, srovnávací (komparativní) pedagogika.
7. Pomocné a hraniční vědy pedagogiky; filozofické vědy, psychologické vědy, sociologické vědy.
8. Teorie výchovy, cíle a principy výchovy; srovnání s obecnou teorií vzdělávání a učení - přes cíle a principy.
9. Obsah výchovy, učební plány a osnovy, kurikula, RVP a ŠVP.
10. Formy a metody výchovy; didaktická technika a technologie výchovy.
11. Složky výchovy v demokratické společnosti; rozumová, mravní, k humanizmu, estetická a umělecká, pracovní, tělesná, multikulturní, integrovaná, k rodičovství; osobitý význam kompetence k celoživotnímu učení pro harmonický rozvoj osobnosti člověka.
12. Osobnost a klíčové kompetence vychovávaného jedince (žáka).
13. Osobnost a klíčové kompetence vychovatele (rodiče, učitele).
SEMINÁŘ
1. Vědní obor pedagogika
2. Faktory rozvoje lidského jedince
3. Výchova jako předmět pedagogické vědy. Výchova a sebevýchova
4. Základní pedagogické pojmy a jejich vzájemné vztahy
5. Cíle a obsah výchovy
6. Výchovný proces a jeho etapy
7. Efektivita výchovného procesu. Výchovné zásady
8. Osobnost vychovávaného jedince
9. Výchovné prostředky
10. Rodina a rodinná výchova
11. Škola a její klima
12. Výchova a volný čas
- PŘEDNÁŠKA
- Literatura
- povinná literatura
- KALNICKÝ, J. Základy pedagogiky I. Studijní opora. 2. dopl. vyd. Opava: SU, 2012. ISBN 978-80-7248-787-5. info
- ČÁBALOVÁ, D. Pedagogika. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2993-0. info
- KANTOROVÁ, J., a kol. Vybrané kapitoly z obecné pedagogiky II. Olomouc: Nakladatelství HANEX, 2010. ISBN 978-80-7409-030-1. info
- KANTOROVÁ, J., a kol. Vybrané kapitoly z obecné pedagogiky. Olomouc: Hanex, 2008. ISBN 978-80-7409-024-0. info
- HLADÍK, J. Multikulturní výchova: socializace a integrace menšin. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2006. ISBN 80-7318-424-9. info
- PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. 3. přeprac. a dopl. vyd. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-047-X. info
- GRECMANOVÁ, H., et al. Obecná pedagogika II. Olomouc: HANEX, 1998. ISBN 80-85783-24-X. info
- GRECMANOVÁ, H., HOLOUŠOVÁ, D., URBANOVSKÁ, E. Obecná pedagogika I. Olomouc: HANEX, 1996. ISBN 80-85783-20-7. info
- BLÍŽKOVSKÝ, B. Systémová pedagogika. Ostrava: Amosium servis, 1992. ISBN 80-85498-18-9. info
- doporučená literatura
- Národní program rozvoje vzdělávání v České republice. (tzv. Bílá kniha, 2001) Web-site MŠMT ČR. info
- Strategie celoživotního učení ČR (pro obd. 2007-2015). Web-site MŠMTČR. info
- PRŮCHA, J. a kol. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2. info
- JARVIS, P. The Theory&Praktice of Teaching. 2. ed. London: & NY, 2006. ISBN 0415-36525-2. info
- JANIŠ, K. - KRAUS, B. - VACEK, P. Kapitoly ze základů pedagogiky. Hradec Králové: Gaudeamus, 2004. ISBN 80-7041-102-3. info
- GAVORA, P. Metody pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-85931-79-6. info
- Memorandum EU k celoživotnímu učení. (čes. verze) Web-site MŠMT ČR. Praha, 2000. info
- PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky: úvod do studia oboru. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-399-4. info
- PRŮCHA, J. - WALTEROVÁ, E. - MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha, 1998. info
- BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5. info
- SVOBODOVÁ, J. - JŮVA, V. Alternativní školy. Brno: Paido, 1996. info
- ŠVEC, Š. Základné pojmy v pedagogike a andragogike. Bratislava, 1995. info
- RÝDL, K. Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Brno:, 1994. info
- SINGULE, F. Současné pedagogické směry a jejich psychologické souvislosti. Praha: SPN, 1992. ISBN 80-04-26160-4. info
- KOMENSKÝ, J. A. Vševýchova (Pampaedia). Bratislava: Obzor, 1992. ISBN 80-215-0216-9. info
- Výukové metody
- Přednáška s diskusí
Monologická (výklad, přednáška) - Metody hodnocení
- Známkou
Písemná zkouška
Zápočet - Informace učitele
- Zkouška: nastudování základní literatury a přednášek
Zápočet: zápočtový test (úspěšné splnění) z určené základní literatury, splnění aktivit, aktivní účast na seminářích, docházka
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2017/UPPVPP010