UODP031 Výzkum v ošetřovatelství 1

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2018
Rozsah
Přednáška 18 HOD/SEM, Seminář 6 HOD/SEM. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Yvetta Vrublová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Yvetta Vrublová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Yvetta Vrublová, Ph.D.
Ústav nelékařských zdravotnických studií – Fakulta veřejných politik v Opavě
Předpoklady
Výstupy z učení:
Odborné znalosti a dovednosti:
Studující po absolvování předmětu bude umět:
- navrhnout jednoduché výzkumné téma a bude vědět, jak je rozpracuje do podoby výzkumných otázek včetně plánu výzkumný projeku,
- vysvětlit zásady EBP (EBN),
- vysvětlit principy kvantitativního a kvalitativního výzkumu,
- použít základní statistiku a vybrané metody kvalitativního výzkumu ke zpracování dat,
- popsat zásady a jednotlivé fáze výzkumného projektování,
- respektovat etické i legislativní rámce klinického výzkumu a etiky vědecké práce,
- zpracovat výzkumný projekt, obhájit jej.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět se zabývá oblastí výzkumu s jeho aplikací do zdravotnictví. Vymezuje výzkum jako důležitou součást zjišťování důležitých dat a informací pro zkvalitnování zdravotnické prevence, péče a léčby. Obecná část je rozdělena do základních oblastí výzkumu, jsou zde vymezeny pojmy jak základní a aplikovaný výzkum. Nosná část se věnuje metodologii kvantitativního a kvalitativního výzkumu včetně porozumění základní filosofii, technikám sběru kvantitativních dat (dotazník, anketa, retrospeknivní analýza) a kvalitativních dat (rozhovor, pozorování, kazuistiky). Cílem předmětu je seznámit studenty se základními metodologickými principy vědecké metodologie oboru a naučit je koncipovat a také realizovat a vyhodnocovat jednoduchý empirický průzkum z oblasti zdravotní péče.
Osnova
  • Přehled probírané látky přednášek a cvičení:
    1. Úvod do zdravotnického výzkumu. Definice vědy. Vědecké poznání. Charakteristické rysy moderní vědy. Vymezení pojmů věda, výzkumu a jeho druhů. Výzkum ve zdravotnictví. Etika vědeckého výzkumu ve zdravotnictví.
    2. Fáze výzkumu: přípravná fáze, projekt výzkumu, předmět výzkumu (hypotéza a její druhy, metody a techniky,
    zpracování, organizační zabezpečení výzkumu). Formulace výzkumného problému.
    3. Jednotlivé fáze výzkumného procesu.
    4. Práce s informačními zdroji. Informační systémy pro vědu a výzkum. Vyhledávání formulování a rozpracování výzkumného problému metodou PICOt. Praxe založená na důkazech - EBP (EBN).
    5. Kvantitativní a kvalitativní výzkum, techniky výzkumu, formulace výzkumných otázek a hypotéz.
    Cvičení
    1. Způsoby vyhodnocování kvantitativních dat četnostní tabulka, střední hodnoty, grafy. Testování hypotéz.
    2. Kvalitativní výzkum, metodologie základní
    principy a postupy.
    3 Praxe založená na důkazech - EBP (EBN).
    4. Formulace individuálního výzkumného problému, vyhledání relevantních studií v českých a zahraničních zdrojích.
    5. Tvorba a prezentace výzkumného projektu.
    Kontaktní výuka je vedena systémem konzultací na vybraná témata. Kombinovaná část studia je realizována v prostředí e-learningového kurzu na e-portále http://elearning.fvp.slu.cz/. Pro výuku jsou zde studentům k dispozici studijní opory zahrnující korespondenční úkoly.
Literatura
    povinná literatura
  • EBM Guidelines. [online]. URL info
  • eMedicine. [online]. URL info
  • GREENHALGH, T. Jak pracovat s vědeckou publikací. Základy medicíny založené na důkazu. 1. vyd. Praha: Grada, 2003. info
  • UpToDate [online]. URL info
  • HENDL.J.,RER,J. Metody výzkumu a evaluace. Praha, 2017. ISBN 978-80-262-1192-1. info
  • ŠPIRUDOVÁ, L. EBP (EBN). Distanční studijní opora [online]. c2012, posl. akt. srpen 2012 [cit. 2012-09-28]. Slezská univerzita v Opavě, 2012. URL info
  • BAKOVÁ, A. Informační pracovníci a evidence based medicine. In INFORUM, 2001. Praha: INFORUM, 2001. info
    doporučená literatura
  • BIRGER, H. Evidence-based practice: An analysis based on the philosophy of science. In Journal of the American Society for Information Science and Technology. 2011, 62 (7), s. 1301-1310. [online], posl. akt. 2011 [cit.2012-09- 23]. URL info
  • BANZI, R. Speed of updating online evidence based point of care summaries: prospective cohort analysis. In BMJ,2011, 343. [online], posl. akt. 2011 [cit.2012-09- 23]. URL info
  • FINEOUT-OVERHOLT, E., JOHNSTON, L. Teaching EBP: Asking Searchable Answerable Clinical Questions. In Worldviews on Evidence-Based Nursing 2005; 2(3): 157-160. [online], posl. akt. 2005 [cit.2012-09- 23]. URL info
  • FINEOUT-OVERHOLT, E., HOFSTETTER, S., SHELL, L., JOHNSTON, L. Teaching EBP: Getting to the Gold: How to Search for the Best Evidence. Worldviews on Evidence-Based Nursing 2005; 2(4): 207-211. [online], posl. akt. 2005 [cit.2012-09- 23]. URL info
  • HENDL.J.,RER,J. Metody výzkumu a evaluace. Praha, 2017. ISBN 978-80-262-1192-1. info
Výukové metody
Přednáška s diskusí
Prezentace seminární práce
Přednáška, cvičení, průběžné zadávaní a hodnocení úkolů.
Metody hodnocení
Ústní zkouška
Obhajoba písemně zpracovaného seminárního tématu (referátu)
Informace učitele
Student kromě absolvování přednášek a cvičení bude zpracovávat samostatnou práci a připravovat si úkoly do cvičení v průběhu obou semestrů.
AktivityNáročnost [h]
Cvičení24
Cvičení12
Celkem36
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2018/UODP031