UPPVBP075 Specifics of Work with ADHD

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2018
Extent and Intensity
0/1/0. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Guaranteed by
Mgr. et Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je prohloubit znalosti studentů o problematice ADHD z didaktického hlediska.
Syllabus (in Czech)
  • Výuka proběhne ve dvou blocích ve dnech 9. a 11. 12. 2014 v celkovém rozsahu 8 hodin. Kurz bude veden zkušenou lektorkou PhDr. Norou Gavendovou, která má dlouholeté zkušenosti v práci s dětmi s ADHD.
    Studenti v průběhu studia získají základní informace o klinickém obrazu ADHD v rámci předmětu Speciální pedagogika. Kurz bude základní teoretické poznatky prohlubovat zvláště po didaktické stránce. Bude zaměřen na pochopení souvislosti mezi ADHD, poruchami chování, disharmonickém vývoji osobnosti dítěte a poruchami osobnosti (resp. psychopatií) v dospělém věku. Zazní doporučení, která jsou vhodná pro efektivní komunikaci nejen s dětmi, ale v interpersonální komunikaci obecně. Praktický nácvik bude realizován především využitím komunikačních, sebepoznávacích a zpětnovazebných her, technik asertivity a komunikačních metod Schulze von Thuna. Studenti se také naučí krátké relaxace, uplatnitelné ve vyučovacím i výchovném procesu, procvičí si modelování problémových situací ve škole a jejich profesionální zvládnutí.
Literature
    required literature
  • GAVENDOVÁ, Nora. Korekční program pro děti s ADHD: Rozvoj kompetencí učitelů související s reformou CZ.1.07/1.3.05/11.0006. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2011. ISBN 978-80-7248-647-2. info
    recommended literature
  • CARTER, Cheryl R. Dítě s ADHD a ADD doma i ve škole: praktický rádce pro rodiče i učitele. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0621-7. info
  • VLASATÁ, Marie a kol. ADHD - vím, co s tím?!: příručka o poruše pozornosti s hyperaktivitou. Praha: Junák - svaz skautů a skautek ČR, 2013. ISBN 978-80-7501-054-4. info
  • JENETT, Wolfdieter. ADHD - 100 tipů pro rodiče a učitele. Brno: Edika, 2013. ISBN 978-80-266-0158-6. info
  • GOETZ, Michal a UHLÍKOVÁ, Petra. ADHD - porucha pozornosti s hyperaktivitou: příručka pro starostlivé rodiče a zodpovědné učitele. Praha: Galén, 2009. ISBN 978-80-7262-630-4. info
Assessment methods
Grade
EXAM
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Winter 2014, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2018/UPPVBP075