UONP040 Ošetřovatelská péče v neonatologii

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2019
Rozsah
25/30/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Garance
MUDr. Soňa Krejčí
Ústav nelékařských zdravotnických studií – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. Veronika Slováček Hagenová
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je profilujícím odborným teoreticko-praktickým předmětem. Zahrnuje komplexní poznatky z péče o novorozence, včetně anatomie a fyziologie novorozence. Poskytuje informace o klinickém stavu fyziologického, rizikového i patologického novorozence. Součástí předmětu jsou praktické semináře umožňující získat praktické dovednosti v péči o fyziologického, rizikového i patologického novorozence.
Výstupy z učení
Odborné znalosti: Student umí popsat a vysvětlit jednotlivé aspekty péče o novorozence s důrazem na péči o fyziologického novorozence.
Odborné dovednosti: Student je schopen použít správně zvolenou metodu ošetřovatelského zhodnocení/anamnézy ke zhodnocení stavu novorozence, dále je schopen plánování péče – stanovení diagnóz, stanovení očekávaných výsledků (cílů, kritérií), intervencí u vybraných stavů, dokáže vyhodnotit péči.
Obecná způsobilost: Student se dokáže rozhodnout samostatně a odpovědně zvolit postupy v péči o novorozence, v edukaci matky/rodičů dítěte.
Kompetence: Provádí ošetřovatelskou péči o fyziologického novorozence metodou ošetřovatelského procesu v rozsahu stanovených kompetencí všeobecné sestry a pod odborným dohledem porodní asistentky/specialistky v péči o dítě.
Osnova
  • 1. Fyziologický novorozenec – základní terminologické pojmy, faktory ovlivňující perinatální výsledky.
  • 2. Klasifikace novorozenců – patologický, rizikový, hypotrofický, přenášený novorozenec.
  • 3. Doporučení WHO k péči o novorozence – holistická péče zaměřená na rodinu, iniciativy programu Zdraví 21.
  • 4. Ošetřovatelské zhodnocení somatických znaků novorozence.
  • 5. Potřeby novorozence z celostního pohledu.
  • 6. Ošetřovatelská anamnéza/zhodnocení novorozence.
  • 7. Plánování a zhodnocení péče o novorozence.
  • 8. Metody hodnocení fyziologického novorozence – rozhovor s 
  • 9. Metody hodnocení fyziologického novorozence – rozhovor s matkou dítěte, pozorování, fyzikální vyšetření, screening u novorozence.
  • 10. Intervence při prvním ošetření novorozence po porodu, první kontakt s matkou, rooming-in.
  • 11. Intervence při ošetřování novorozence v prvním týdnu po narození.
  • 12. Metody hodnocení celkového stavu novorozence – potřeby z celostního přístupu.
  • 13. Standardní plány péče u vybraných stavů – diagnostika, očekávané výsledky (cíle, kritéria), ošetřovatelské intervence, zhodnocení.
  • 14. Ošetřovatelská dokumentace v péči o fyziologického novorozence, zvládnutí záznamu, tištěná/elektronická forma.
  • 15. Edukace s matkou dítěte, pozorování, fyzikální vyšezření, screeningu novorozence.
Literatura
    povinná literatura
  • FENDRYCHOVÁ, J. Základní ošetřovatelské postupy v péči o novorozence. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3940-3. info
  • FENDRYCHOVÁ, J. Hodnotící metodiky v neonatologii. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařs, 2013. ISBN 978-80-7013-560-0. info
  • LEIFER, G. Úvod do porodnického a pediatrického ošetřovatelství. Praha: Grada Publishing, 2004. ISBN 80-247-0668-7. info
  • STRAŇÁK Z., JANOTA J. Nenatologie. Mladá fronta: 2015. s. 640. ISBN: 978-80-204-3861-4
    doporučená literatura
  • AUCKETTOVÁ, A., D. Masáže kojenců. Praha: JK, 1992. ISBN 80-85387-07-7. info
  • CUNNIGHAM, M. D., EYAL, F. G. Neonatology: Management, Procedures, On-Call Problems, Diseases, and Drugs. 6thed. USA: The McGraw-Hill Companies, 2009. ISBN 978-0-07-163848-7. info
  • FENDRYCHOVÁ, J., Borek, I. a kolektiv autorů. Intenzivní péče o novorozence. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařs, 2012. ISBN 8070135476. info
  • GOMELLA, T. L., LISSAUER T., FANAROFF A. Neonatology at a Glance. UK: Blackwell Publishing, 2006. 189 s. ISBN 978- 0-6320-5597-5.
  • HELLBRUGGE, T., ŠOLTES, L., ARCHALOUSOVÁ, A., ILENČIKOVÁ, D. Prvních 365 dní v životě dítěte. Psychomotorický vývoj kojence. Praha: Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-3457-6. info
  • JANOTA, J., STRAŇÁK, Z. Neonatologie. Praha: Mladá fronta, 2013. ISBN 978-80-204-2994-0. info
  • LEBOYER, F. Porod bez násilí. Praha: Stratos, 1995. ISBN 80-85962-04-7. info
  • ODENT, M. Láska jako věda. Praha: Rodiče, 1999. ISBN 80-86489-02-7. info
  • PILLITTERI, A. Maternal & Child Health Nursing: Care of the Childbearing & Childrearing Family. Lippincott Williams & Wilkins, 2007. ISBN 978-0-7817-7776-6. info
  • POUTHAS, V., JOUEN, F. Psychologie novorozence. Praha: Grada Publishing, 2000. ISBN 80-7169-960-8. info
  • ZDRAVÍ 21. Zdraví do 21. století. Praha: MZ ČR, 2001. ISBN 80-85047-19-5. info
Metody hodnocení
Splnění 80% docházky na cvičení (studentovi, který se z vážných důvodů nemohl povinné výuky zúčastnit, vyučující určí náhradní způsob splnění studijních povinností) a splnění písemného testu k zápočtu. Ústní zkouška.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích akreditace léto, zima 2021, zima 2022, zima 2023, zima 2024.