FVP:UPPVFK057 Kazuistický seminář - Informace o předmětu
UPPVFK057 Kazuistický seminář
Fakulta veřejných politik v Opavězima 2019
- Rozsah
- 0/0/6. Seminář 6 HOD/SEM. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Silvie Quisová, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- Mgr. Silvie Quisová, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D. - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- UPPVFK057/A: Pá 18. 10. Pá 15:35–18:00 C207, Pá 6. 12. Pá 14:45–17:10 C204, S. Quisová
- Předpoklady
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K)
Znalosti a dovednosti vedení rozhovoru, využívání aktivního naslouchání v komunikaci a efektivní komunikace. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Edukační péče o seniory (program FVP, B7507-SvP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je naučit studenty popisovat adekvátním způsobem případ v sociální oblasti a vypracovat výstižnou kazuistiku seniora. Student se naučí flexibilně reagovat na osobnost konkrétního klienta při vypracovávání dané kazuistiky. Student se naučí používat adekvátní písemný záznam kazuistiky, diskutovat nad prezentovaným případem a vytvářet závěry plynoucí z jednotlivých kazuistik.
- Výstupy z učení
- Odborné znalosti: Student získá znalost zpracovávání případů v různých oblastech, nejen sociální práce. Student si osvojí strukturu kazuistiky, způsob formulací jednotlivých oblastí kazuistiky a možnosti využití kazuistiky v praxi. Odborné dovednosti: Student dokáže na základě rozhovoru s klientem popsat případ a vytvořit kazuistiku po stránce obsahové i formální. Odborné způsobilosti: Student dokáže samostatně zpracovat případ formou kazuistiky, zvolit vhodnou strategii získávání informací a je způsobilý využívat a uplatnit své vědomosti a dovednosti v praxi.
- Osnova
- 1. Kvalitativní zkoumání případu seniora - kazuistika, diagnostické metody
2. Cíl, druhy a funkce kazuistiky, formální a obsahová nároky kazuistiky
3. Chyby a překážky v sestavování kazuistiky
4. Specifika kazuistiky seniora
5. Práce s anamnézou
6. Zpracování výsledků pozorování a rozhovoru
7. Zpracování dalších informací z analýz dokumentů, dotazníků apod.
8. Sestavení prognózy a návrhy na rozvoj seniora
9. Autodiagnostika pracovníka, analýza interakce pracovníka a seniora
10. Sestavování kazuistiky, analýza kazuistik
11. Prezentace kazuistik studentů
12. Závěrečné zhodnocení jednotlivých výstupů.
- 1. Kvalitativní zkoumání případu seniora - kazuistika, diagnostické metody
- Literatura
- povinná literatura
- QUISOVÁ, S. Kazuistický seminář. Opava, 2017. info
- HUČÍK, J., HUČÍKOVÁ, A. Kazuistika v sociálnej práci. Bratislava: VŠZaSP sv. Alžběty, 2010. ISBN 978-80-89271-66-5. info
- HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-485-4. info
- MIOVSKÝ, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1362-4. info
- GABURA, J., MYDLÍKOVÁ, E. a kol. Vedenie sociálneho prípadu. Bratislava: Asociácia supervízorov a sociálnych, 2004. ISBN 8096871323. info
- doporučená literatura
- HUČÍK, J., HUČÍKOVÁ, A. Kazuistika ve špeciálnej pedagogike. Prešov: Prešovská univerzita v Prešově, 2010. ISBN 978-80-555-0143-7. info
- SLOWÍK, J. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1733-3. info
- OLÁH, M., SCHAVEL, M. Sociálne poradenstvo a komunikácia. Prešov: PU Prešov, Pravoslávna bohoslovecká faku, 2006. ISBN 8080684871. info
- KRATOCHVÍL, S. Základy psychoterapie. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-122-0. info
- HADJ-MOUSSOVÁ, Z. Pedagogicko-psychologické poradenství I: vybrané problémy. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7290-215-6. info
- SVOBODA, M. Psychologická diagnostika dospělých. 3. vyd. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-050-X. info
- LEVICKÁ, J. Kazuistický seminár o sociálnej práci. Trnava: FZS TU, 2004. ISBN 80-89104-36-3. info
- BAŠTECKÁ, B. Klinická psychologie v praxi. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-735-3. info
- HADJ-MOUSSOVÁ, Z. Diagnostika: pedagogickopsychologické poradenství II. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická f, 2002. ISBN 80-7290-101-X. info
- MUSILOVÁ, M. Případová studie jako součást pedagogické praxe. Olomouc: Pedagogická fakulta Univerzity Palackéh, 2002. ISBN 8023889346. info
- BAŠTECKÁ, B., GOLDMAN, P. Základy klinické psychologie. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-550-4. info
- DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum, 2000. ISBN 80-246-0139-7. info
- DVOŘÁKOVÁ, M. Pedagogicko-psychologická diagnostika II. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 1999. ISBN 80-7040-282-2. info
- KONDÁŠ, O., KRATOCHVÍL, S., SYŘIŠŤOVÁ, E. Psychoterapia a reedukácia. Martin: Osveta, 1989. ISBN 80-217-0014-9. info
- Výukové metody
- Monologické
Dialogické Diskuse Prezentace kazuistik studentů - Metody hodnocení
- Zápočet je udělen za písemné zpracování kazuistik dle pokynů vyučujícího
- Informace učitele
- Zápočet - písemné zpracování 2 kazuistik skutečných případů, každá kazuistika v rozsahu min. 3 normostrany s teoretickým zpracováním uvedené problematiky, min. 1x prezentace výstupů během semináře, minimálně 1 konzultace s vyučujícím.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2019/UPPVFK057