UPPVJP038 Využití multismyslového prostředí v práci se seniory

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2019
Rozsah
0/13/0. 3 kr. Ukončení: z.
Garance
Mgr. Kateřina Janků, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získání teoretických i praktických informací o práci v multismyslovém prostředí Snoezelen se seniory. Celek předmětu je složen z teoretické části, ve které student získá informace o možnostech využití Snoezelenů a také o teorii konceptu Snoezelen. Praktická část je věnována ukázkám konkretizace práce přímo v místnosti Snoezelen. Studenti se seznámí s pomůckami, technikou, zásadami práce a metodami, které mohou se seniory využívat v multismyslových místnostech s cílem aktivizace, relaxace, kognitivního rozvoje zejména paměti, rozvoje komunikace a socializace, ad.
Výstupy z učení
Student absolvováním předmětu získá:
Odborné znalosti:
- Student zná teorii a souvislosti využívání multismyslového prostředí (konceptu Snoezelen),
- Student umí charakterizovat metody, strategie a využitelné aktivity pro seniory,
- Student zná podstatu demence v seniorském věku.


Odborné dovednosti:
- Student umí posoudit a analyzovat využití místnosti pro seniora,
- Student aplikuje poznatky z dalších disciplín (např. obecné gerontopedagogiky, gerontologie, psychologie, speciální pedagogiky) a začleňuje je do konkrétní práce se seniorem,
- Student umí vytvořit návrh činností, které by mohl praktikovat v multismyslové místnosti.


Obecné způsobilosti:
- Student chápe souvislosti a spojení seniorské problematiky a práce v multismyslové místnosti,
- Student umí přizpůsobit svou aktivitu v místnosti seniorovi, podle jeho individuálních požadavků a potřeb.
Osnova
  • Témata cvičení:
  • 1. Vymezení multismyslových konceptů a jejich využitelnost pro seniory a v seniorském věku.
  • 2. Koncept Snoezelen a jeho epistemologický základ.
  • 3. Vymezení Snoezelenového trojúhelníku, včetně detailního popisu tří rovin.
  • 4. Různost prostředí multismyslové místnosti včetně techniky, pomůcek a dalšího vybavení se zaměřením na seniorský věk.
  • 5. Aktivizace a relaxace ve Snoezelenu.
  • 6. Rozvoj kognitivity – metody související s problematikou seniorské demence a Alzheimerovy choroby.
  • 7. Rozvoj komunikace a socializace. Empatie a důležitost individuálních specifických přístupů k seniorům.
  • 8. Příklady konkrétního využití Snoezelenu a praktická cvičení v multismyslové místnosti.
Literatura
    povinná literatura
  • FILATOVA, Renata. Snoezelen – MSE. Frýdek – Místek : Tiskárna Kleinwachter, 2014. ISBN 978-80-905419-3-1.
  • FILATOVA, Renata; JANKŮ Kateřina. Snoezelen. Frýdek – Místek : Tiskárna Kleinwachter, 2011. ISBN 978-80-260-0115-7.
  • JANKŮ, Kateřina. Snoezelen v teorii, v praxi a ve výzkumu. 1. vyd. Opava: Fakulta veřejných politik, Slezská univerzita v Opavě, 2018, 125 s. ISBN 978-80-7510-335-2. info
  • LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, G. Vývojová psychologie. Praha: Grada Publishing, 2006. ISBN 80-247-1284-9. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie II.: dospělost a stáří. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1318-5. info
    doporučená literatura
  • HANDLÍŘOVÁ, P., D. SPALKOVÁ a J. MASÁK. Animace dospělí a senioři. Jablonec n. Nisou: Educa, 2015. ISBN 978-80-260-7627-8. info
  • HAŠKOVCOVÁ, Helena. Fenomén stáří. Praha: Havlíček Brain Team, 2010. ISBN 978-80-87109-19-9. info
  • HOLÍNSKÁ, Anna. Chytré hlavičky: aktivizační program pro seniory: pracovní listy. Hradec Králové: Královéhradecká diecéze Církve československé husitské, 2016. ISBN 978-80-906490-1-9.
  • PORTMANNOVÁ, Rosemari. 99 her pro trénink mozku u seniorů. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1297-3.
  • ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem: [vývojová psychologie]: přepracované vydání. 3. vyd. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0772-6.
  • SCHMID, Wilhelm. Umění stárnout: jak dosáhnout životní moudrosti. Praha: Euromedia, 2017. ISBN 978-80-7549-178-7.
  • TOTA, Miroslav. Senior, aneb, Ještě mě tu máte. Týn nad Vltavou: Nová Forma s.r.o., 2016. ISBN 978-80-7453-666-3.
    neurčeno
  • KLEVETOVÁ,D., DLABALOVÁ,I. Motivační prvky při práci se seniory. Praha:Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-2169-9. info
  • KLEVETOVÁ, Dana. Motivační prvky při práci se seniory. 2., přepracované vydání. Praha: Grada Publishing, 2017. ISBN 978-80-271-0102-3.
  • ŠPATENKOVÁ, Naděžda. Edukace seniorů. Praha: Grada Publishing, 2015. ISBN 978-80-247-5446-8.
  • VETEŠKA, Jaroslav. Gerontagogika: psychologicko-andragogická specifika edukace a aktivizace seniorů. 2. doplněné a rozšířené vydání. Praha: Česká andragogická společnost, 2017. ISBN 978-80-905460-7-3.
  • WEHNER, Lore. Smyslová aktivizace v péči o seniory a s klienty s demencí. Praha: Grada Publishing, ISBN: 978-80-247-4423-0.
Metody hodnocení
Zápočet
Požadavky na studenta: písemné zpracování a vytvoření vlastní metodiky zapojení multismyslového prostředí do práce se seniory, docházka a aktivní přístup studenta.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích akreditace zima, zima 2020, zima 2022, zima 2023, zima 2024.