UPPVMK003 Speciální pedagogika

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2019
Extent and Intensity
9/0/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Guaranteed by
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Prerequisites (in Czech)
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K)
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Studenti budou seznámeni s vývojem postojů k osobám se zdravotním postižením, strategickými a legislativními dokumenty, garantujícími rovné přístupy. Získají přehled o konstituování vědního oboru speciální pedagogika v kontextu světovém i národním, o aktuální terminologii a informace o vztahu speciální pedagogiky k ostatním vědám. Důraz bude kladen na specifika edukace osob se speciálními potřebami v oblasti fyzické, psychické nebo sociální v kontextu jejich komplexního rozvoje a socializace.
Learning outcomes (in Czech)
Odborné znalosti:
- Student vysvětlí vývoj vědního oboru
- Student popíše postavení speciální pedagogiky v systému věd
- Student definuje terminologické pojmy
Odborné dovednosti:
- Student vysvětlí, jak jsou legislativně garantovány rovné příležitosti pro osoby se zdravotním postižením
- Student popíše speciální potřeby v oblasti fyzické, psychické nebo sociální
- Student popíše základní principy koordinované rehabilitace
- Student objasní oblasti intervence ve speciální pedagogice
Obecné způsobilosti:
- Student vyjadřuje se k aktuálním speciálně pedagogickým tématům
- Student dokáže zdůvodnit rozdíly v edukaci osob se zdravotním postižením na základě srovnání s normou
Syllabus (in Czech)
  • 1. Teoretická východiska speciální pedagogiky, terminologie.
  • 2. Uvedení do problematiky změn v paradigmatech speciální pedagogiky, speciální pedagogika v soustavě věd.
  • 3. Národní a mezinárodní strategické, koncepční a legislativní dokumenty, upravující postavení osob se zdravotním postižením ve společnosti.
  • 4. Klasifikace speciální pedagogiky, etiologie a symptomatologie zdravotního postižení, nové přístupy ke klasifikaci WHO.
  • 5. Srovnání konceptů speciální pedagogiky u nás a v zahraničí.
  • 6. Aspekty speciálně pedagogické intervence u osob se zdravotním postižením napříč věkovými kategoriemi.
  • 7. Význam rané intervence a specifika psychomotorického vývoje dětí se zdravotním postižením.
  • 8. Koordinovaná rehabilitace, cíle, složky a jejich charakteristika, aspekty mezirezortní spolupráce.
  • 9. Pedagogická rehabilitace, cíle, prostředky.
  • 10. Specifika socializace osob se zdravotním postižením v dospělém věku.
  • 11. Profesní kompetence speciálního pedagoga.
  • 12. Příklady dobré praxe – u nás a ve světě. Repetitorium učiva.
Literature
    required literature
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava. Students with Intellectual Disability in Inclusive Education Settings. Brno: Masaryk University, 2014. ISBN 978-80-210-6817-9.
  • BAZALOVÁ, Barbora. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v zemích Evropské unie a v dalších vybraných zemích. Brno: Masarykova univerzita, 2006. ISBN 80-210-3971-X.
  • JANKŮ, Kateřina. Kapitoly z integrativní speciální pedagogiky. Vyd. 2. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2013.
  • KALEJA, Martin. Inkluzivní dimenze primárního a sekundárního vzdělávání ve speciální pedagogice. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7464-692-8.
  • KYSUČAN, Jaroslav. Osobnosti v zrcadle speciální pedagogiky. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě - Pedagogická fakulta, 2009. ISBN 978-80-7368-756-4.
  • KROUPOVÁ, Kateřina. Slovník speciálněpedagogické terminologie: vybrané pojmy. Praha: Grada, 2016. Pedagogika. ISBN 978-80-247-5264-8.
  • PIPEKOVÁ, Jarmila; VÍTKOVÁ, Marie et al. Social Inclusion of People with Intellectual Disabilities. Brno: Masaryk University, 2015. ISBN: 978-80-210-7726-3.
  • VÍTKOVÁ, Marie. Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 1998. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-85931-51-6.
    recommended literature
  • FISCHER, Slavomil et al. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální: učebnice pro studenty učitelství. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-792-7. info
  • KALEJA, Martin. Determinanty edukace sociálně vyloučených žáků z pohledu speciální pedagogiky. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7464-544-0
  • KUCHARSKÁ, Anna. Školní speciální pedagog. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0497-8.
  • SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika. 2., aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika. ISBN 978-80-271-0095-8.
  • SOVÁK, Miloš. Nárys speciální pedagogiky. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986.
  • ZEZULKOVÁ, Eva. Speciální pedagogika: úvod do problematiky : distanční text. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2004. ISBN 80-7368-017-3.
    not specified
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava, Marie VÍTKOVÁ, Barbora BOČKOVÁ, et al. Inkluze ve škole a ve společnosti jako interdisciplinární téma: Inclusion in schools and society as an interdisciplinary issue. 2., upravené vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2016. ISBN 978-
  • KALEJA, Martin a Eva ZEZULKOVÁ. Edukace dětí předškolního věku se speciálními vzdělávacími potřebami. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7464-630-0.
  • LECHTA, Viktor. Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1123-5.
  • PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-198-0.
  • PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. Nové, rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-647-6.
  • SOVÁK, Miloš. Defektologický slovník. 3. uprav. vyd. Jinočany: H & H, 2000. ISBN 80-86022-76-5.
  • VALENTA, Milan. Slovník speciální pedagogiky. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0937-9.
  • WALTON, Elizabeth. The Language of Inclusive Education. Routledge, 2016. ISBN 978-11-38794-344.
  • ZEZULKOVÁ, E. Speciální pedagogika v sociální sféře. 2014.
  • JANKŮ, K. Kapitoly z integrativní speciální pedagogiky. Distanční studijní text. Ostrava, 2013.
  • ZEZULKOVÁ, E., KALEJA, M. Vzdělávání zaměstnanců dětských domovů v MSK. Distanční studijní text. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2012.
  • In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
Assessment methods (in Czech)
80% docházka do seminářů; úspěšné absolvování písemné zkoušky z obsahu učiva.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Accreditation winter, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023, Winter 2024.
  • Enrolment Statistics (Winter 2019, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2019/UPPVMK003