UPPVMK007 Vývojová psychologie

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2019
Rozsah
9/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Garance
doc. PhDr. et Mgr. Maria Vašutová, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu vývojová psychologie je pochopit základní vymezení, předmět a cíle základní psychologické disciplíny a aplikaci poznatků. Studenti jsou seznámeni se základními fakty o somatickém a psychickém vývoji člověka ve všech jeho vývojových etapách - v období prenatálním, novorozeneckém, kojeneckém, batolecím, předškolním, mladším školním, pubescenci, adolescenci, mladší, střední, pozdní dospělosti a stáří včetně specifik jejich případného chování provokujícího konfliktní situaci při jednáních. Nedílnou součástí předmětu jsou doplňující semináře.
Výstupy z učení
Odborné znalosti:
-Student získá a prokáže znalost základní terminologie, která se týká předmětu vývojové psychologie
-Student umí popsat stěžejní vývojová období člověka podle různých klasifikací
-Student dokáže charakterizovat psychický vývoj jedince v jednotlivých věkových obdobích se svými charakteristickými milníky
-Student se orientuje v konkrétních konfliktních a rizikových situacích, která jednotlivá období predikují.

Odborné dovednosti:
-Student umí posoudit stupeň vývoje člověka a konkrétní období
-Student dokáže aplikovat znalosti konkrétního ontogenetického období v praktické situaci
-Student zvládá skloubit teoretické znalosti charakteristik jednotlivých vývojových stádií člověka s kritickými okamžiky života a předcházení konfliktů
-Student je schopen vytvořit případovou studii člověka.

Obecné způsobilosti:
-Student je schopen prediktivně využívat a aplikovat znalosti o vývojových obdobích člověka v konkrétních životních situacích a edukaci.
Osnova
  • 1. Vymezení disciplíny, předmět a cíle vývojové psychologie, aplikační možnosti, postavení v systému věd a vztah k jiným vědním disciplíny. Pojem duševní vývoj, základní formy, faktory a mechanismy vývoje. Metody vývojově psychologického zkoumání, longitudinální, semilongitudinální a příčný výzkumný přístup.
  • 2. Teorie determinace a periodizace vývoje. Prenatální období a jeho význam pro další vývoj. Novorozenecké období.
  • 3. Kojenecký a batolecí věk - vývoj hrubé a jemné motoriky, vnímání a vývoj předřečových projevů; kognitivní vývoj; socializace.
  • 4. Předškolní věk - vývoj základních schopností a dovedností, kognitivní vývoj, rozvoj dětské identity, emoční vývoj a socializace.
  • 5. Školní zralost. Školní připravenost. Problémy spojené s předčasným zaškolením.
  • 6. Mladší a střední školní věk - vývoj základních schopností a dovedností, kognitivní vývoj, emoční vývoj a socializace.
  • 7. Období dospívání - tělesná proměna, hlavní psychologické charakteristiky období dospívání, vývoj základních schopností dovedností a zájmů, kognitivní vývoj, rozvoj identity, emoční vývoj a socializace.
  • 8. Adolescence - vývoj identity adolescenta, socializace - vztahy k dospělým, k vrstevníkům, nástup do zaměstnání.
  • 9. Období mladé dospělosti - kognitivní vývoj, socializace, identita mladé dospělosti; profesní role, partnerství, manželství, rodičovství, období 1. bilancování.
  • 10. Období střední dospělosti - tělesné změny, proměna profesní role, proměna partnerského vztahu, proměna rodičovské role, proměna vztahu k vlastním rodičům, identita člověka středního věku.
  • 11. Období starší dospělosti - tělesné změny spojené s počátkem stárnutí, poznávací procesy, vývoj osobnosti a změny rolí, profesní role, manželství stárnoucích lidí, role prarodiče.
  • 12. Období stáří - tělesné změny, psychické změny, odchod do důchodu, změna způsobu života, problematika umírání a smrti.
Literatura
    povinná literatura
  • BLATNÝ, Marek, ed. Psychologie celoživotního vývoje. Vydání první. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2016. ISBN 978-80-246-3462-3.
  • LORENCOVÁ, Věra et al. Ontogenetická psychologie, neboli, Vývojová psychologie. Praha: Powerprint, 2015. ISBN 978-80-87994-43-6.
  • ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem: [vývojová psychologie]: přepracované vydání. 3. vyd. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0772-6.
  • THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6.
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
    doporučená literatura
  • BLATNÝ, Marek, ed. Personality and well-being across the life-span. First published. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2015. xii, 190 stran. ISBN 978-1-137-43995-6.
  • BRISCH, Karl Heinz. Bezpečná výchova: budování jisté vztahové vazby mezi rodiči a dětmi. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012. 157 s. ISBN 978-80-262-0063-5.
  • ERIKSON, Erik H. Životní cyklus rozšířený a dokončený: devět věků člověka. Překlad Jiří Šimek. Vyd. 2., přeprac., V Portálu 1. Praha: Portál, ©2015. 147 s. ISBN 978-80-262-0786-3.
  • JOŠT, Jiří a kol. Podpora zdravého psychického vývoje: z aspektu dítěte a učitele. 1. vyd. Praha: Eduko, 2013. 167 s. ISBN 978-80-87204-66-5.
  • KLUSÁK, Miroslav. Morální vývoj školáků a předškoláků: paradigmatické výzvy dle Jeana Piageta. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2014. 261 s. ISBN 978-80-246-2325-2.
  • SHALIT, Erel. Cyklus života: témata a příběhy životní cesty. Překlad Ivo Müller. Vydání první. Praha: Portál, 2017. 239 stran. Spektrum; 105. ISBN 978-80-262-1174-7.
    neurčeno
  • KOLAŘÍKOVÁ, Marta. Dítě předškolního věku v prostředí sociální exkluze. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik v Opavě, 2015. ISBN 978-80-7510-161-7.
  • KOOIJMAN, Anne. Děti a sociální dovednosti: jak pomoci dětem posílit sebevědomí a zlepšit sociální dovednosti. Praha: Didactive Plus s.r.o., 2016. ISBN 978-80-270-0598-7.
  • ŠVAMBERK ŠAUEROVÁ, Markéta. Jak přežít svou vlastní pubertu: i s učiteli a rodiči. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5395-9.
  • VRTBOVSKÁ, Petra. O ztraceném dítěti & cestě do bezpečí: attachment, poruchy attachmentu a léčení. Tišnov: Scan, 2010. ISBN 978-80-86620-20-6.
  • KAGAN, JErome. On Being Human. Yale University Press, 2016. ISBN 978-0300-217-360.
  • KOLAŘÍKOVÁ, M. Vývojová psychologie. Opava: Fakulta veřejných politik v Opavě, Slezská univerzita v Opavě, 2018. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě.
Metody hodnocení
Podmínky přihlášení k ústní zkoušce: 80% docházka do seminářů, prezentace na vybrané téma v semináři, zpracování seminární práce na zadané téma.
Úspěšné vykonání ústní zkoušky z témat, probíraných ve výuce.
Informace učitele
Osobní kontakt ve výuce, konzultační hodiny. Student při průběžném studiu využívá studijní oporu a zpracovává vybrané korespondenční úkoly. Zde současně prokáže znalosti povinné literatury a přednášek kontaktní výuky. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, individuálních nebo skupinových konzultací. Předmět má kurz LMS, který slouží rovněž k elektronické komunikaci s vyučujícím i mezi studenty.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích akreditace léto, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024, léto 2025.