UPPVMK026 Praktika ve speciálněpedagogické diagnostice

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2019
Rozsah
9/0/0. 4 kr. Ukončení: z.
Garance
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Předpoklady
FAKULTA ( FVP ) && TYP_STUDIA ( B ) && FORMA ( K )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je vybavit studenty odbornou způsobilostí orientovat se v odborné dokumentaci a podílet se na tvorbě vybraných dokumentačních materiálů, které slouží jako zdroj informací o profesních činnostech speciálního pedagoga (zprávy z praxí, exkurzí, záznamové archy, pozorovací koncepty, přípravy na praxi). Důraz bude kladen na speciálně pedagogické jevy a procesy v kontextu dodržení předepsané struktury dokumentu. Pozornost bude věnována i specifickým dokumentům v podobě auditivní nebo audiovizuální nahrávky.
Výstupy z učení
Odborné znalosti:
 student zná metody speciálně pedagogické diagnostiky,
 student rozumí smyslu vedení odborné dokumentace za účelem komplexního rozvoje člověka.

Odborné dovednosti:
 student si ověří praktickou aplikaci základních prostředků speciálně pedagogické diagnostiky
 student získá zkušenosti s tvorbou vybraných dokumentačních materiálů.

Obecné způsobilosti:
 student je připraven spolupracovat s dalšími odborníky
 student se orientuje procesních schématech poradenských služeb v rámci příslušných rezortů
 vyhledává nové poznatky v oboru za účelem jejich aplikace do speciálně vzdělávacích a nápravných programů.
Osnova
  • 1. Diagnostické kompetence speciálního pedagoga
  • 2. Vybrané diagnostické nástroje za účelem zjištění speciálních potřeb osob s postižením v oblasti fyzické, psychické nebo sociální
  • 3. Analýza dostupné odborné dokumentace (závěry vyšetření ve školských poradenských zařízeních, doporučení ke vzdělávání)
  • 4. Plán pedagogické podpory (principy tvorby, spolupráce se školním poradenským pracovištěm)
  • 5. Individuální vzdělávací plán (principy tvorby, spolupráce se školním poradenským pracovištěm, školním poradenským zařízením)
  • 6. Záznamový arch pozorování (konstrukce, aplikace)
  • 7. Vhodnocení záznamového archu pozorování, závěry.
  • 8. Diagnostický rozhovor (konstrukce, záznam)
  • 9. Vyhodnocení diagnostického rozhovoru, závěry.
  • 10. Možnosti využití registračních pomůcek (audio, video) pro diagnostické účely.
  • 11. Analýza audiozáznamu, závěry.
  • 12. Analýza videozáznamu, závěry.
Literatura
    povinná literatura
  • BENDL, S., HANUŠOVÁ, J., LINKOVÁ, M. Žák s problémovým chováním. Triton, 2016. ISBN 978-80-7387-703-3.
  • BITTMANN, J., BITTMANNOVÁ,L. Podpora začlenění žáka s autismem do třídního kolektivu: Prevence šikany prostřednictvím besed se spolužáky, rodiči a pedagogy. Pasparta: 2017. ISBN 978-80-88163-53-4.
  • KALEJA, M., ZEZULKOVÁ, E. The Context of Special Educational Needs of Selected Pupils in Primary Education. Ostrava: Faculty of Education, University of Ostrava, 2012. ISBN 978-80-7464-171-8.
  • KREJČÍŘOVÁ, D., SVOBODA, M., VÁGNEROVÁ, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Portál: 2015. ISBN 978-80-262-0899-0.
  • KUTÁLKOVÁ, Dana. Jak připravit dítě do 1. třídy: rozvoj obratnosti, smyslové vnímání, řeč, náměty na hry, kresba, školní zralost. Praha: Grada, 2005. Pro rodiče. ISBN 80-247-1040-4.
  • Řeč a sluch: školní zralost. Praha: Raabe, c2012. Školní zralost. ISBN 978-80-87553-54-1.
    doporučená literatura
  • KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana a Branislav PUPALA. Předškolní a primární pedagogika: Predškolská a elementárna pedagogika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-828-9.
  • PIAGET, J., INHELDEROVÁ, B. Psychologie dítěte. [z francouzského originálu Psychologie de l´enfant přeložila E. Vyskočilová]. Vyd. 5. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-798-5.
  • Polláková, Ľ. Poznáváme profese - didaktické karty. Infra, 2017.
  • ZEZULKOVÁ, E. a kol. Vybrané otázky logopedické teorie a praxe. Ostrava, Ostravská univerzita, 2017. ISBN: 978-80-7464-961-5.
    neurčeno
  • ALLEN, K. E., MAROTZ, L. R. Přehled vývoje dítěte od prenatálního období do osmi let. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-614-4.
  • KENDLÍKOVÁ, J. Vademecum asistenta pedagoga. Pasparta 2016. ISBN 978-80-88163-12-1.
  • KLENKOVÁ, J., KOLBÁBKOVÁ, H. Diagnostika předškoláka: správný vývoj řeči dítěte. Brno: MC, 2002.
  • OTEVŘELOVÁ, Hana. Školní zralost a připravenost. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1092-4.
  • JEDLIČKA, R. a kol. Poruchy socializace u dětí a dospívajících.Grada:2015. ISBN 978-80-247-5447-5.
  • EVERITT, Judson G. Lesson Plans. Rutgers University Press, 2018. ISBN 9780813587608.
  • ZEZULKOVÁ, Eva a Renata KOVÁŘOVÁ. Speciálně pedagogická diagnostika v praxi, 2. vyd.. Ostrava, PdF 2011. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě.
Metody hodnocení
Průběžné plnění zadaných úkolů (tvorba dokumentačních materiálů) Aplikace záznamového archu pozorování, formulace závěrů Zápočet je udělen na základě hodnocení průběžného plnění zadaných úkolů.
Informace učitele
Osobní kontakt ve výuce, konzultační hodiny. Student při průběžném studiu využívá studijní oporu a zpracovává vybrané korespondenční úkoly. Zde současně prokáže znalosti povinné literatury a přednášek kontaktní výuky. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, individuálních nebo skupinových konzultací. Předmět má kurz LMS, který slouží rovněž k elektronické komunikaci s vyučujícím i mezi studenty.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích akreditace zima, zima 2022, zima 2023.