FVP:UPPVMK026 Praktika ve speciálněpedagogic - Informace o předmětu
UPPVMK026 Praktika ve speciálněpedagogické diagnostice
Fakulta veřejných politik v Opavězima 2022
- Rozsah
- 9/0/0. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D. - Rozvrh
- Pá 30. 9. 13:55–16:20 C303, Pá 7. 10. 13:55–15:30 C303, Pá 4. 11. 13:55–15:30 C303, Pá 18. 11. 11:25–13:00 C303
- Předpoklady
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program FVP, SPEP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je vybavit studenty odbornou způsobilostí orientovat se v odborné dokumentaci a podílet se na tvorbě vybraných dokumentačních materiálů, které slouží jako zdroj informací o profesních činnostech speciálního pedagoga (zprávy z praxí, exkurzí, záznamové archy, pozorovací koncepty, přípravy na praxi). Důraz bude kladen na speciálně pedagogické jevy a procesy v kontextu dodržení předepsané struktury dokumentu. Pozornost bude věnována i specifickým dokumentům v podobě auditivní nebo audiovizuální nahrávky.
- Výstupy z učení
- Odborné znalosti:
- student zná metody speciálně pedagogické diagnostiky
- student rozumí smyslu vedení odborné dokumentace za účelem komplexního rozvoje člověka
Odborné dovednosti:
- student si ověří praktickou aplikaci základních prostředků speciálně pedagogické diagnostiky
- student získá zkušenosti s tvorbou vybraných dokumentačních materiálů
Obecné způsobilosti:
- student je připraven spolupracovat s dalšími odborníky
- student se orientuje procesních schématech poradenských služeb v rámci příslušných rezortů
- vyhledává nové poznatky v oboru za účelem jejich aplikace do speciálně vzdělávacích a nápravných programů - Osnova
- 1. Diagnostické kompetence speciálního pedagoga.
- 2. Vybrané diagnostické nástroje za účelem zjištění speciálních potřeb osob s postižením v oblasti fyzické, psychické nebo sociální.
- 3. Analýza dostupné odborné dokumentace (závěry vyšetření ve školských poradenských zařízeních, doporučení ke vzdělávání).
- 4. Plán pedagogické podpory (principy tvorby, spolupráce se školním poradenským pracovištěm).
- 5. Individuální vzdělávací plán (principy tvorby, spolupráce se školním poradenským pracovištěm, školským poradenským zařízením).
- 6. Záznamový arch pozorování (konstrukce, aplikace).
- 7. Vyhodnocení záznamového archu pozorování, závěry.
- 8. Diagnostický rozhovor (konstrukce, záznam).
- 9. Vyhodnocení diagnostického rozhovoru, závěry.
- 10. Možnosti využití registračních pomůcek (audio, video) pro diagnostické účely.
- 11. Analýza audiozáznamu, závěry.
- 12. Analýza videozáznamu, závěry.
- Literatura
- povinná literatura
- BENDL, S., HANUŠOVÁ, J., LINKOVÁ, M. Žák s problémovým chováním. Praha: Triton, 2016. ISBN 978-80-7387-703-3.
- BITTMANN, J., BITTMANNOVÁ, L. Podpora začlenění žáka s autismem do třídního kolektivu: Prevence šikany prostřednictvím besed se spolužáky, rodiči a pedagogy. Praha: Pasparta, 2017. ISBN 978-80-88163-53-4.
- KALEJA, M., ZEZULKOVÁ, E. The Context of Special Educational Needs of Selected Pupils in Primary Education. Ostrava: University of Ostrava, 2012. ISBN 978-80-7464-171-8.
- KREJČÍŘOVÁ, D., SVOBODA, M., VÁGNEROVÁ, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0899-0.
- KUTÁLKOVÁ, D. Jak připravit dítě do 1. třídy: rozvoj obratnosti, smyslové vnímání, řeč, náměty na hry, kresba, školní zralost. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-1040-4.
- doporučená literatura
- KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B. Předškolní a primární pedagogika: Predškolská a elementárna pedagogika. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-828-9.
- PIAGET, J., INHELDER, B. Psychologie dítěte. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-798-5.
- VYGOTSKIJ, L. S. Psychologie myšlení a řeči. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-943-7.
- ZEZULKOVÁ, E. Rozvoj komunikační kompetence žáků s lehkým mentálním postižením. Ostrava: Ostravská univerzita, 2014. ISBN 978-80-7464-690-4.
- ZEZULKOVÁ, E. a kol. Vybrané otázky logopedické teorie a praxe. Ostrava, Ostravská univerzita, 2017. ISBN: 978-80-7464-961-5.
- neurčeno
- ALLEN, K. E., MAROTZ, L. R. Přehled vývoje dítěte od prenatálního období do osmi let. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-614-4.
- EVERITT, J. G. Lesson Plans. Rutgers University Press, 2018. ISBN 978-0813587608.
- JEDLIČKA, R. a kol. Poruchy socializace u dětí a dospívajících. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5447-5.
- KENDÍKOVÁ, J. Vademecum asistenta pedagoga. Praha: Pasparta, 2016. ISBN 978-80-88163-12-1.
- OTEVŘELOVÁ, H. Školní zralost a připravenost. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1092-4.
- ZEZULKOVÁ, E. Praktika ve speciálně pedagogické diagnostice. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
- Metody hodnocení
- Průběžné plnění zadaných úkolů (tvorba dokumentačních materiálů). Aplikace záznamového archu pozorování, formulace závěrů. Zápočet je udělen na základě hodnocení průběžného plnění zadaných úkolů.
- Informace učitele
- Osobní kontakt ve výuce, konzultační hodiny. Student při průběžném studiu využívá studijní oporu a zpracovává vybrané korespondenční úkoly. Zde současně prokáže znalosti povinné literatury a přednášek kontaktní výuky. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, individuálních nebo skupinových konzultací.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2022/UPPVMK026