UPPVMK028 Multismyslové koncepty ve speciální pedagogice

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2019
Rozsah
9/0/0. 4 kr. Ukončení: z.
Garance
Mgr. Kateřina Janků, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Podstatou předmětu je získání teoretických i praktických informací o možnosti práce s multismyslovými koncepty, a konkrétně s metodou Snoezelen. Celek předmětu je složen z teoreticky laděných přednášek, které svým zaměřením nastíní základní východiska, determinanty, možnosti a charakteristiky multismyslového konceptu Snoezelen v českých podmínkách. Studenti souběžně praktikují v ukázkové místnosti Snoezelen, kde získávají informace o využití, pomůckách, technice a zásadách práce.
Výstupy z učení
Odborné znalosti:
- Student umí definovat obecně multismyslové koncepty
- Student zná historii a souvislosti využívání multismyslové práce ve speciální pedagogice a dalších příbuzných disciplínách
- Student se orientuje v epistemologických základech nauky o konceptu Snoezelen
- Student zná možnosti využití Snoezelenu
- Student umí popsat základní roviny Snoezelenového trojúhelníku.

Odborné dovednosti:
- Student umí posoudit a analyzovat využití místnosti pro konkrétního člověka, popř. skupinu osob
- Student aplikuje poznatky o didaktických zásadách, principech a podmínkách využívání multismyslové místnosti v konkrétně vytvořené vlastní metodice.

Obecné způsobilosti:
- Student umí přizpůsobit techniku, pomůcky a prostředí multismyslové místnosti
- Student umí posoudit využití prostředí multismyslové mísnosti dle individuálních a speciálních potřeb člověka konkrétním způsobem.
Osnova
  • Polovina předmětu je tvořena teoretickými vstupy, které doplňují vždy praktické ukázky v multismyslové místnosti Snoezelen.
  • Témata cvičení:
  • 1. Vymezení multismyslových konceptů a jejich využitelnost v rámci speciální pedagogiky
  • 2. Charakteristika multismyslového konceptu obecně, variabilita multismyslových konceptů, cíl a záměr.
  • 3. Koncept Snoezelen a jeho epistemologický základ.
  • 4. Vymezení Snoezelenového trojúhelníku, včetně detailního popisu tří rovin.
  • 5. Člověk se speciálními potřebami jako první činitel ve Snoezelenu.
  • 6. Speciální pedagog jako průvodce a manager Snoezelenových činností.
  • 7. Prostředí multismyslové místnosti včetně techniky, pomůcek a veškerého vybavení.
  • 8. Principy, pravidla, a didaktické zásady práce ve Snoezelenu.
  • 9. Příklady metodického využití Snoezelenu u vybraných konkrétních skupin osob s postižením.
  • 10. Praktická cvičení v multismyslové místnosti
  • 11. Praktická cvičení v multismyslové místnosti
  • 12. Praktická cvičení v multismyslové místnosti
Literatura
    povinná literatura
  • FILATOVA, Renata. Snoezelen – MSE. Frýdek – Místek : Tiskárna Kleinwachter, 2014. ISBN 978-80-905419-3-1.
  • FILATOVA, Renata; JANKŮ Kateřina. Snoezelen. Frýdek – Místek : Tiskárna Kleinwachter, 2011. ISBN 978-80-260-0115-7.
  • JANKŮ, Kateřina. 2010. Využívání metody Snoezelen u osob s mentálním postižením. Ostrava: OU PdF, 2010. ISBN 978-80-7368-915-5.
  • JANKŮ, Kateřina. 2013. Terapie ve speciální pedagogice – zaměření na osoby s těžkým postižením. Ostrava: PdF OU, 2013. ISBN 978-80-7464-326-2.
  • JANKŮ, Kateřina. Paradigmata Snoezelenu ve speciální pedagogice - Snoezelen v teorii, v praxi a ve výzkumu. Opava: SLU, 2018.
    doporučená literatura
  • DAVIES, Christopher. Creating Multi-sensory Environments. Practical ideas for teaching and learning. London and New York: Routledge, 2012. ISBN 978-0-415-57329-0.
  • DOHERTY-SNEDDON, Gwyneth. 2005. Neverbální komunikace dětí. Jak porozumět dítěti z jeho gest a mimiky. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-043-7.
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Edukace osob s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami. vyd. 1. Brno : Masarykova univerzita, 2013. 186 s. ISBN 978-80-210-6221-4.
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami. Brno: MU, PdF, 2005. ISBN 978- 80-210-3819-5.
  • OŠLEJŠKOVÁ, Hana; VÍTKOVÁ, Marie et al. Východiska, podmínky a strategie ve vzdělávání žáků s těžkým postižením na základní škole speciální. vyd. 1. Brno : Masarykova univerzita, 2014. 310 s. ISBN 978-80-210-6673-1.
    neurčeno
  • FILATOVA, Renata. METODICKÉ LISTY – číslo 1. Snoezelen-MSE z prostředí Dětského domova bl. M. A. Kratochvílové v Řepišti. Frýdek – Místek : Tiskárna Kleinwachter, 2015.
  • FILATOVA, Renata. Využití kompenzačních pomůcek v praxi. Frýdek – Místek : Tiskárna Kleinwachter, 2014. ISBN 978–80–260–6333–9.
  • JANKŮ, Eva a Kateřina Janků. Snoezelen jako podpora edukace. Metodická řada. Jaro-léto-podzim-zima. Frýdek – Místek: Tiskárna Kleinwachter, 2018.
  • PAGLIANO, Paul. The Multisensory handbook. A guide for children and adults with sensory learning disabilities. London: David Fulton Publishers, 2012. ISBN 978-0-415-59754-8.
  • PAGLIANO, Paul. Using a Multisensory Environment. A practical Guide for Teachers. London: David Fulton Publishers, 2001. ISBN 1-85346-716-2.
  • JANKŮ, K. Multismyslové koncepty ve speciální pedagogice. Opava: Fakulta veřejných politik v Opavě, Slezská univerzita v Opavě, 2019. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě.
Metody hodnocení
Podmínkou přihlášení k zápočtu je písemné zpracování a vytvoření metodiky práce v multismyslové místnosti Snoezelen pro člověka/skupinu osob s mentálním postižením. Plnění průběžně zadaných úkolů. Úspěšné splnění zápočtu – viz hodnotící indikátory.
Informace učitele
Osobní kontakt ve výuce, konzultační hodiny. Student při průběžném studiu využívá studijní oporu a zpracovává vybrané korespondenční úkoly. Zde současně prokáže znalosti povinné literatury a přednášek kontaktní výuky. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, individuálních nebo skupinových konzultací. Předmět má kurz LMS, který slouží rovněž k elektronické komunikaci s vyučujícím i mezi studenty.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích akreditace zima, zima 2022, zima 2023, zima 2024.