FVP:UPPVMK028 Multismyslové koncepty ve spec - Informace o předmětu
UPPVMK028 Multismyslové koncepty ve speciální pedagogice
Fakulta veřejných politik v Opavězima 2019
- Rozsah
- 9/0/0. 4 kr. Ukončení: z.
- Garance
- Mgr. Kateřina Janků, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D. - Předpoklady
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program FVP, SPEP)
- Cíle předmětu
- Podstatou předmětu je získání teoretických i praktických informací o možnosti práce s multismyslovými koncepty, a konkrétně s metodou Snoezelen. Celek předmětu je složen z teoreticky laděných přednášek, které svým zaměřením nastíní základní východiska, determinanty, možnosti a charakteristiky multismyslového konceptu Snoezelen v českých podmínkách. Studenti souběžně praktikují v ukázkové místnosti Snoezelen, kde získávají informace o využití, pomůckách, technice a zásadách práce.
- Výstupy z učení
- Odborné znalosti:
- Student umí definovat obecně multismyslové koncepty
- Student zná historii a souvislosti využívání multismyslové práce ve speciální pedagogice a dalších příbuzných disciplínách
- Student se orientuje v epistemologických základech nauky o konceptu Snoezelen
- Student zná možnosti využití Snoezelenu
- Student umí popsat základní roviny Snoezelenového trojúhelníku.
Odborné dovednosti:
- Student umí posoudit a analyzovat využití místnosti pro konkrétního člověka, popř. skupinu osob
- Student aplikuje poznatky o didaktických zásadách, principech a podmínkách využívání multismyslové místnosti v konkrétně vytvořené vlastní metodice.
Obecné způsobilosti:
- Student umí přizpůsobit techniku, pomůcky a prostředí multismyslové místnosti
- Student umí posoudit využití prostředí multismyslové mísnosti dle individuálních a speciálních potřeb člověka konkrétním způsobem. - Osnova
- Polovina předmětu je tvořena teoretickými vstupy, které doplňují vždy praktické ukázky v multismyslové místnosti Snoezelen.
- Témata cvičení:
- 1. Vymezení multismyslových konceptů a jejich využitelnost v rámci speciální pedagogiky
- 2. Charakteristika multismyslového konceptu obecně, variabilita multismyslových konceptů, cíl a záměr.
- 3. Koncept Snoezelen a jeho epistemologický základ.
- 4. Vymezení Snoezelenového trojúhelníku, včetně detailního popisu tří rovin.
- 5. Člověk se speciálními potřebami jako první činitel ve Snoezelenu.
- 6. Speciální pedagog jako průvodce a manager Snoezelenových činností.
- 7. Prostředí multismyslové místnosti včetně techniky, pomůcek a veškerého vybavení.
- 8. Principy, pravidla, a didaktické zásady práce ve Snoezelenu.
- 9. Příklady metodického využití Snoezelenu u vybraných konkrétních skupin osob s postižením.
- 10. Praktická cvičení v multismyslové místnosti
- 11. Praktická cvičení v multismyslové místnosti
- 12. Praktická cvičení v multismyslové místnosti
- Literatura
- povinná literatura
- FILATOVA, Renata. Snoezelen – MSE. Frýdek – Místek : Tiskárna Kleinwachter, 2014. ISBN 978-80-905419-3-1.
- FILATOVA, Renata; JANKŮ Kateřina. Snoezelen. Frýdek – Místek : Tiskárna Kleinwachter, 2011. ISBN 978-80-260-0115-7.
- JANKŮ, Kateřina. 2010. Využívání metody Snoezelen u osob s mentálním postižením. Ostrava: OU PdF, 2010. ISBN 978-80-7368-915-5.
- JANKŮ, Kateřina. 2013. Terapie ve speciální pedagogice – zaměření na osoby s těžkým postižením. Ostrava: PdF OU, 2013. ISBN 978-80-7464-326-2.
- JANKŮ, Kateřina. Paradigmata Snoezelenu ve speciální pedagogice - Snoezelen v teorii, v praxi a ve výzkumu. Opava: SLU, 2018.
- doporučená literatura
- DAVIES, Christopher. Creating Multi-sensory Environments. Practical ideas for teaching and learning. London and New York: Routledge, 2012. ISBN 978-0-415-57329-0.
- DOHERTY-SNEDDON, Gwyneth. 2005. Neverbální komunikace dětí. Jak porozumět dítěti z jeho gest a mimiky. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-043-7.
- OPATŘILOVÁ, Dagmar. Edukace osob s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami. vyd. 1. Brno : Masarykova univerzita, 2013. 186 s. ISBN 978-80-210-6221-4.
- OPATŘILOVÁ, Dagmar. Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami. Brno: MU, PdF, 2005. ISBN 978- 80-210-3819-5.
- OŠLEJŠKOVÁ, Hana; VÍTKOVÁ, Marie et al. Východiska, podmínky a strategie ve vzdělávání žáků s těžkým postižením na základní škole speciální. vyd. 1. Brno : Masarykova univerzita, 2014. 310 s. ISBN 978-80-210-6673-1.
- neurčeno
- FILATOVA, Renata. METODICKÉ LISTY – číslo 1. Snoezelen-MSE z prostředí Dětského domova bl. M. A. Kratochvílové v Řepišti. Frýdek – Místek : Tiskárna Kleinwachter, 2015.
- FILATOVA, Renata. Využití kompenzačních pomůcek v praxi. Frýdek – Místek : Tiskárna Kleinwachter, 2014. ISBN 978–80–260–6333–9.
- JANKŮ, Eva a Kateřina Janků. Snoezelen jako podpora edukace. Metodická řada. Jaro-léto-podzim-zima. Frýdek – Místek: Tiskárna Kleinwachter, 2018.
- PAGLIANO, Paul. The Multisensory handbook. A guide for children and adults with sensory learning disabilities. London: David Fulton Publishers, 2012. ISBN 978-0-415-59754-8.
- PAGLIANO, Paul. Using a Multisensory Environment. A practical Guide for Teachers. London: David Fulton Publishers, 2001. ISBN 1-85346-716-2.
- JANKŮ, K. Multismyslové koncepty ve speciální pedagogice. Opava: Fakulta veřejných politik v Opavě, Slezská univerzita v Opavě, 2019. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě.
- Metody hodnocení
- Podmínkou přihlášení k zápočtu je písemné zpracování a vytvoření metodiky práce v multismyslové místnosti Snoezelen pro člověka/skupinu osob s mentálním postižením. Plnění průběžně zadaných úkolů. Úspěšné splnění zápočtu – viz hodnotící indikátory.
- Informace učitele
- Osobní kontakt ve výuce, konzultační hodiny. Student při průběžném studiu využívá studijní oporu a zpracovává vybrané korespondenční úkoly. Zde současně prokáže znalosti povinné literatury a přednášek kontaktní výuky. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, individuálních nebo skupinových konzultací. Předmět má kurz LMS, který slouží rovněž k elektronické komunikaci s vyučujícím i mezi studenty.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2019/UPPVMK028