UPPVMK053 Alternativní a augmentativní komunikace

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2019
Extent and Intensity
6/0/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Guaranteed by
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Prerequisites (in Czech)
FAKULTA ( FVP ) && TYP_STUDIA ( B ) && FORMA ( K )
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je porozumět otázkám biologické podmíněnosti a sociální determinace v širším kontextu vývoje a formování osobnosti člověka s důrazem na dialektickou determinaci vývoje řeči ve vztahu k psychickým procesům. Pozornost bude věnována symptomatickým poruchám řeči a principům konstruování podpůrných opatření za účelem komplexního rozvoje člověka prostřednictvím náhradních komunikačních systémů.
Learning outcomes (in Czech)
Odborné znalosti:
-student vysvětlí faktory ovlivňující vývoj řeči
-student popíše specifické zvláštnosti vývoje řeči v kontextu zdravotního postižení
-student zná sekundární důsledky symptomatických poruch řeči
-student se orientuje se v terminologii související s náhradními komunikačními systémy
-student chápe principy budování náhradních komunikačních systémů.

Odborné dovednosti:
-student si osvojí metody a postupy aplikace vybraných komunikačních systémů
-student dokáže aplikovat prvky AAK ve stimulačním programu pro děti s OVŘ ve smyslu přirozené podpory řečového a jazykového rozvoje
-student získá zkušenosti s technickými pomůckami, které zprostředkovávají proces dorozumívání.

Obecné způsobilosti:
-student dokáže přiměřeně reflektovat speciální potřeby osob v oblasti dorozumívání
- student umí realizovat speciálně pedagogické edukační, reedukační a kompenzační přístupy k osobám s postižením s uplatňováním zásad AAK
- student je připraven spolupracovat s dalšími odborníky nejen z oblasti speciální pedagogiky za účelem podpory komunikačních dovedností prostřednictvím AAK.
Syllabus (in Czech)
  • 2. Úvod do studia, vymezení základních pojmů.
  • 3. Systémy a metody AAK.
  • 4. Komunikační systémy bez pomůcek.
  • 5. Komunikační systémy s pomůckami.
  • 6. Charakteristika vybraných systémů AAK, praktické ukázky.
  • 7. Hlediska a pravidla výběru alternativního komunikačního systému.
  • 8. Vliv funkce polykání pro produkci řeči. Poruchy polykání.
  • 9. Využití AAK v edukaci dítěte předškolního věku.
  • 10. Možnosti AAK u osob s mentálním postižením.
  • 11. Aplikace AAK v edukační realitě, podpůrná opatření.
  • 12. Případové studie uplatnění AAK ve výuce žáků se zdravotním postižením.
  • 13. Rekapitulace učiva.
Literature
    required literature
  • BOČKOVÁ, Barbora; BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona; HORÁKOVÁ, Radka; KOPEČNÝ, Petr. Options in speech therapy intervention from an early age to adulthood. Brno: Masaryk University, 2016. ISBN 978-80-210-8411-7.
  • KUBOVÁ, I. Čteme obrázky. Praha : Parta, 2011. ISBN 978-807320-055-8.
  • MORALES, Rodolfo Castillo Orofaciální regulační terapie, přkl. Eva Matějíčková. Praha: Portál, 2006 ISBN 80-7367-105-0.
  • ŠAROUNOVÁ, J. a kol. Metody alternativní a augmentativní komunikace.Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0716-0.
  • ZEZULKOVÁ, E. Alternativní a augmentativní komunikace. Audiovizuální sada didaktických materiálů. 2014.
  • ZEZULKOVÁ, E. Integrace handicapovaných ve společnosti: Teorie komunikace osob se zdravotním postižením. Online podpora výuky.2012.
    recommended literature
  • ROSENFELD-JOHNSON, R. Assessment and Treatment of the Jaw. Manufactured in the USA, 2005. ISBN 978-1-932460-25-X.
  • LONCKE, F. Augmentative and Alternative Communication. USA, San Diego, 2014. ISBN 978-159756-498-4.
  • WILKEN, E. Sprachförderung bei Kindern mit Down - Syndrom. Stuttgart, 2010. ISBN 978-3-17021293-0.
  • WILKEN, E.(Hrsg.). Unterstützte Kommunikation. Eine Einführung in Theorie und Praxis. Stuttgart, 2010. ISBN 978-3-17-02129947.
    not specified
  • ČADILOVÁ, V., ŽAMPACHOVÁ, Z. Strukturované učení. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367475-5 .
  • JANOVCOVÁ, Z. Alternativní a augmentativní komunikace. Brno : MU, 2003. ISBN 80-210-3204-9.
  • KUBOVÁ, I. Alternativní komunikace, cesta ke vzdělávání těžce zdravotně postižených dětí. Praha : Techmarket, 1996.
  • KUBOVÁ, I. Piktogramy - metodická příručka. Praha : Techmarket, 1997. ISBN 80-86114-00-7.
  • KUBOVÁ, I. Piktogramy - učebnice. Praha : Techmarket, 1997. ISBN 80-902134-9-9.
  • KUBOVÁ, I. Znak do řeči. Praha : Techmarket, 1999. ISBN 80-86114-23-6.
  • KNAPCOVÁ, M. Výměnný obrázkový komunikační systém VOKS. Praha : IPPP ČR, 2006. ISBN 8086856-14-3.
  • THOROVÁ, K. Poruchy autistického spektra. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-091-7.
  • LACEY, Penny. The Routledge Companion to Severe, Profound and Multiple Learning Difficulties. Routledge, 2015. ISBN 9780415709972.
  • ODSTRČILÍKOVÁ, Y. Komunikační systémy osob se sluchovým postižením. Opava: Fakulta veřejných politik v Opavě, Slezská univerzita v Opavě, 2019. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě.
Assessment methods (in Czech)
Podmínky přihlášení k zápočtu:
- Aktivní účast v semináři (80%)
- prezentace příkladu uplatnění AAK v praxi
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Accreditation winter, Winter 2022, Winter 2023.
  • Enrolment Statistics (Winter 2019, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2019/UPPVMK053