UPPVMP001 Pedagogika

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2019
Extent and Intensity
13/13/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Guaranteed by
doc. PhDr. PaedDr. Kamil Janiš, CSc.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Prerequisites (in Czech)
FAKULTA ( FVP ) && TYP_STUDIA ( B ) && FORMA ( P )
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem přednášek předmětu Základy pedagogiky je zmapovat základní pedagogické disciplíny, terminologii a teorie. Zřetel je směrován i na postižení problematiky vztahu pedagogické teorie a praxe, rovněž i na vybrané filozofické aspekty výchovy. Základní linii studia tvoří klíčové znalosti v oblasti struktury a funkce pedagogiky jako vědy. Na konci tohoto kurzu bude student schopen definovat základní pedagogické pojmy, vysvětlit podstatu a strukturu pedagogiky jako vědního oboru, vymezit současné problémy pedagogiky a nastínit možné způsoby jejich řešení, zhodnotit význam přínosu probíraných témat pro pedagogickou teorii a praxi.
Learning outcomes (in Czech)
Odborné znalosti:
-Student se orientuje v základních tématech obecné pedagogiky.
-Student zvládne s pochopením základní pedagogickou terminologii.
Odborné dovednosti:
-Student bude schopen/na aplikovat získané odborné vědomosti v prostředí školy a při práci s kategorií dětí a mládeže.
Obecné způsobilosti:
-Student dokáže samostatně pojmenovávat jednotlivé jevy z oblasti výchovy a konkrétně reagovat na ně.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Pedagogika jako věda o výchově. Definování pojmu pedagogika.
  • 2. Struktura pedagogických věd.
  • 3. Základní výchovně vzdělávací koncepce v průběhu historie.
  • 4. Vymezení základních pojmů: výchova a vzdělávání. Sebevýchova a převýchova.
  • 5. Výchova jako pedagogický proces. Průběh a fáze výchovného procesu.
  • 6. Cíle výchovy, charakteristika funkce cílů výchovy.
  • 7. Podmínky výchovy (biologické, psychické a sociální).
  • 8. Formy výchovy a prostředky výchovy.
  • 9. Obsah výchovy. Složky výchovy – obecné vymezení.
  • 10. Výchova rozumová a názoru na svět. Výchova mravní. Subsložky: multikulturní výchova a mediální výchova.
  • 11. Výchova pracovní a technická. Výchova umělecká a estetická. Výchova tělesná, ke zdraví a zdravému životnímu stylu. Subsložka: enviromentální výchova. Přehled vybraných projevů rizikového chování u dětí základní a střední školy.
  • 12. Metodologie pedagogiky. Pedagogický výzkum v podmínkách ZŠ a SŠ.
Literature
    required literature
  • BENDL, S. a kol. Vychovatelství. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-4448-9.
  • ČABALOVÁ, D. Pedagogika. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2993-0.
  • DVOŘÁKOVÁ, M., KOLÁŘ, Z., TVRZOVÁ, J. VÁŇOVÁ, R. Základní učebnice pedagogiky. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5039-2.
  • PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. 7. vydání. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-2620-403-9.
  • VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. (eds.) Pedagogika pro učitele. 2. roz. a aktual. Vydání. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3357-9.
    recommended literature
  • HÁBL, J., JANIŠ, K. ml. Přehled dějin pedagogiky. Hradec Králové: Gaudeamus, 2010. ISBN 978-80-7435-044-3.
  • JANIŠ, K., KRAUS, B., VACEK, P. Kapitoly ze základů pedagogiky. Hradec Králové: Gaudeamus, 2012. 164 s. ISBN 978-80-7435-223-2.
  • KOLÁŘ, Z. a kol. Výkladový slovník z pedagogiky. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80.247-3710-2.
  • PRŮCHA, J. a kol. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2. info
  • PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Úvod do studia oboru. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0872-3. info
  • PRŮCHA, J. Srovnávací pedagogika. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0870-9.
    not specified
  • CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. 2. akt. vydání. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-5326-3.
  • KALEJA, M. Multikulturní výchova ve vzdělávání pedagogů základních škol. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2013 ISBN978-80-7464-446-7.
  • KANTOROVÁ, J. a kol. Vybrané kapitoly z obecné pedagogiky II. Olomouc: Hanex, 2010. ISBN 978-80-7409-030-1.
  • KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 20114. ISBN 978-80-0643-9.
  • PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1228-7.
  • KAWECKA, N.,S. Working in class. Rowman & Littlefield Publishers, 2016. ISBN 978-14-7582-252-6.
  • JANIŠ, Kamil. Základy pedagogiky. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
Assessment methods (in Czech)
Ústní zkouška. Předpokladem k vykonání ústní zkoušky je písemné vypracování určeného korespondenčního úkolu ze studijní opory.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Accreditation winter, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023.
  • Enrolment Statistics (Winter 2019, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2019/UPPVMP001