UPPVMP019 Specifické poruchy učení a chování

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2019
Rozsah
13/13/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Garance
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Předpoklady
FAKULTA ( FVP ) && TYP_STUDIA ( B ) && FORMA ( P )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je osvojení poznatků z oblasti specifických poruch učení a chování. Součástí předmětu bude historie konstituování podoboru speciální pedagogika osob s parciálními nedostatky a aktuální trendy v intervenci v souladu s platnými pravidly školské legislativy. Důraz bude kladen na orientaci v odborné terminologii a podmínkám čtenářské a matematické gramotnosti.
Výstupy z učení
Odborné znalosti:
 Popíše současné trendy a koncepce v oblasti speciální pedagogiky osob s parciálními nedostatky, zná legislativní rámec
 Definuje základní pojmy a teorie specifických poruch učení a chování
 Dokáže objasnit podmínky osvojování čtenářské a matematické gramotnosti.

Odborné dovednosti:
 vysvětlí význam angažmá speciálního pedagoga při intervenci SPU a SPCH
 aplikuje znalosti o dílčích způsobilostech osvojování čtenářské a matematické gramotnosti
 analyzuje specifické projevy a rizikové projevy osvojování čtenářské a matematické gramotnosti.

Obecné způsobilosti:
 přiměřeně reflektuje speciální potřeby dětí a žáků se zvýšeným rizikem školní neúspěšnosti
 je připraven spolupracovat s dalšími odborníky za účelem odstraňování demotivujících vlivů a stanovení podpůrných opatření
 vyhledává nové poznatky v oboru za účelem jejich aplikace do speciálně vzdělávacích a nápravných programů.
Osnova
  • Témata přednášek:
  • 1. Specifické poruchy učení, základní terminologie.
  • 2. Žáci se SPU v inkluzivním prostředí záklaní a střední školy.
  • 3. Diagnostika a podpůrná opatření ve škole a poradenských zařízeních.
  • 4. Specifické poruchy chování, vymezení pojmu, základní terminologie.
  • 5. Etiologie a symptomatologie SPU a SPCH.
  • 6. SPU a SPCH jako rizikové faktory školní neúspěšnosti.
  • Témata seminářů:
  • 1. Osobnost žáka se SPU v kontextu inkluzivního prostředí.
  • 2. Klasifikace projevů SPU, případové studie.
  • 3. Modely vzdělávání žáků se SPU.
  • 4. Individualizované a individuální přístupy k žákům s ADD/ADHD.
  • 5. Vašetření žáků se SPU.
  • 6. Reedukace SPU.
Literatura
    povinná literatura
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava. Specifické poruchy učení: text k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012, 237 s. ISBN 978-80-7315-232-1.
  • KREJČOVÁ, L. Žáci potřebují přemýšlet. Praha, 2013. ISBN 978-80-262-0496-1.
  • LECHTA, Viktor. Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1123-5.
  • POKORNÁ, V. Cvičení pro děti se specifickými poruchami učení: rozvoj vnímání a poznávání. Praha, 2007. ISBN 978-80-7367-350-5.
  • SWIERKOSZOVÁ, J. Specifické poruchy chování. Ostrava : PdF OU, 2006. ISBN 80-7368-238-9.
  • ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika dětského vývoje a individuální vzdělávací program. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-544-X.
  • ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Vyd. 12. Praha: Portál, 2015. 263 s.
    doporučená literatura
  • KOUKOLÍK, František. Mozek a jeho duše. 4., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Galén, 2014. Makropulos. ISBN 978-80-7492-069-1.
  • MICHALOVÁ, Zdeňka. Analýza dílčích aspektů specifických poruch. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2004, 216 s. ISBN 80-7290-205-9.
  • MUNDEN, A., ARCELUS, J. Poruchy pozornosti a hyperaktivita. Praha: Portál, 2001.
  • SWIERKOSZOVÁ, J. Aspekty dyslexie dospělých. Ostrava, 2011. ISBN 978-80-7464-283-8.
  • VYGOTSKIJ, Lev Semjonovič a Jan PRŮCHA. Psychologie myšlení a řeči. Vyd. 1. (jako komentovaný výbor, celkově v češtině 3.). Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-943-7.
  • ELLIS, Andrew W. Reading, Writing and Dyslexia (Classic Edition). Psychology Press, 2016. ISBN 978-113-8947-641.
    neurčeno
  • BABTIE, Patricia a Jane EMERSON. Dítě s dyskalkulií ve škole. Vydání první. Přeložila Marie TĚTHALOVÁ. Praha: Portál, 2018. 149 stran.
  • JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Neklidné a nesoustředěné dítě ve škole a v rodině. Praha, 2010. ISBN 978-80-247-2697-7.
  • KREJČOVÁ, L., BODNÁROVÁ, Z. Specifické poruchy učení; dyslexie, dysgrafie, dysortografie. Brno, 2014. ISBN 978-80-266-0660-0.
  • MICHALOVÁ, Z. Specifické poruchy učení na 2. stupni ZŠ a na SŠ. Havlíčkův Brod, 2001. ISBN 80-7311-000-8.
  • POKORNÁ, V. Vývojové poruchy učení v dětství a dospělosti. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-773-2.
  • PORTEŠOVÁ, Š. Rozumově nadané děti s dyslexií. Praha, 2011. ISBN 978-80-7367-990-3.
  • ŠVAMBERK ŠAUEROVÁ, Markéta, Klára ŠPAČKOVÁ a Eva NECHLEBOVÁ. Speciální pedagogika v praxi: [komplexní péče o děti se SPUCH]. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012, 248 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4369-1.
  • ZELINKOVÁ, O., ČEDÍK, M. Mám dyslexii. Praha, 2013. ISBN 978-80-262-0349-0.
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava. Specifické poruchy učení a chování. Opava: Fakulta veřejných politik v Opavě, Slezská univerzita v Opavě, 2019. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě.
Metody hodnocení
Úspěšné vykonání kombinované zkoušky (písemné/ústní). Její konečný výsledek je určen součtem bodů obou částí zkoušky.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích akreditace léto, léto 2022, léto 2023, léto 2024.