FVP:UPPVMP019 Specifické poruchy učení a cho - Informace o předmětu
UPPVMP019 Specifické poruchy učení a chování
Fakulta veřejných politik v Opavěléto 2025
- Rozsah
- 13/13/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PaedDr. Yveta Odstrčilíková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D. - Předpoklady
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P) && ROCNIK(2)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program FVP, SPEP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je osvojení poznatků z oblasti specifických poruch učení a chování. Součástí předmětu bude historie konstituování podoboru speciální pedagogika osob s parciálními nedostatky a aktuální trendy v intervenci v souladu s platnými pravidly školské legislativy. Důraz bude kladen na orientaci v odborné terminologii a podmínkám čtenářské a matematické gramotnosti.
- Výstupy z učení
- Odborné znalosti:
- popíše současné trendy a koncepce v oblasti speciální pedagogiky osob s parciálními nedostatky, zná legislativní rámec
- definuje základní pojmy a teorie specifických poruch učení a chování
- dokáže objasnit podmínky osvojování čtenářské a matematické gramotnosti
Odborné dovednosti:
- vysvětlí význam angažmá speciálního pedagoga při intervenci SPU a SPCH
- aplikuje znalosti o dílčích způsobilostech osvojování čtenářské a matematické gramotnosti
- analyzuje specifické projevy a rizikové projevy osvojování čtenářské a matematické gramotnosti
Obecné způsobilosti:
- přiměřeně reflektuje speciální potřeby dětí a žáků se zvýšeným rizikem školní neúspěšnosti
- je připraven spolupracovat s dalšími odborníky za účelem odstraňování demotivujících vlivů a stanovení podpůrných opatření
- vyhledává nové poznatky v oboru za účelem jejich aplikace do speciálně vzdělávacích a nápravných programů - Osnova
- 1. Specifické poruchy učení, základní terminologie.
- 2. Žáci se SPU v inkluzivním prostředí záklaní a střední školy.
- 3. Diagnostika a podpůrná opatření ve škole a poradenských zařízeních.
- 4. Specifické poruchy chování, vymezení pojmu, základní terminologie.
- 5. Etiologie a symptomatologie SPU a SPCH.
- 6. SPU a SPCH jako rizikové faktory školní neúspěšnosti.
- 7. Osobnost žáka se SPU v kontextu inkluzivního prostředí.
- 8. Klasifikace projevů SPU, případové studie.
- 9. Modely vzdělávání žáků se SPU.
- 10. Individualizované a individuální přístupy k žákům s ADD/ADHD.
- 11. Vyšetření žáků se SPU.
- 12. Reedukace SPU.
- Literatura
- povinná literatura
- BARTOŇOVÁ, M. Specifické poruchy učení: text k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012. ISBN 978-80-7315-232-1.
- KREJČOVÁ, L. Žáci potřebují přemýšlet. Praha, 2013. ISBN 978-80-262-0496-1.
- LECHTA, V. Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1123-5.
- POKORNÁ, V. Cvičení pro děti se specifickými poruchami učení: rozvoj vnímání a poznávání. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-350-5.
- SWIERKOSZOVÁ, J. Specifické poruchy chování. Ostrava: Ostravská univerzita, 2006. ISBN 80-7368-238-9.
- ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika dětského vývoje a individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-544-X.
- ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0875-4.
- doporučená literatura
- ELLIS, A. W. Reading, Writing and Dyslexia. Psychology Press, 2016. ISBN 978-113-8947-641.
- KOUKOLÍK, F. Mozek a jeho duše. Praha: Galén, 2014. ISBN 978-80-7492-069-1.
- MICHALOVÁ, Z. Analýza dílčích aspektů specifických poruch. Praha: Univerzita Karlova, 2004. ISBN 80-7290-205-9.
- MUNDEN, A., ARCELUS, J. Poruchy pozornosti a hyperaktivita. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-430-4.
- SWIERKOSZOVÁ, J. Aspekty dyslexie dospělých. Ostrava: Ostravská univerzita, 2011. ISBN 978-80-7464-283-8.
- VYGOTSKIJ, L. S., PRŮCHA, J. Psychologie myšlení a řeči. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-943-7.
- neurčeno
- BABTIE, P., EMERSON, J. Dítě s dyskalkulií ve škole. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1304-8.
- JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Neklidné a nesoustředěné dítě ve škole a v rodině. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-247-2697-7.
- KREJČOVÁ, L., BODNÁROVÁ, Z. Specifické poruchy učení; dyslexie, dysgrafie, dysortografie. Brno: Edika, 2014. ISBN 978-80-266-0660-0.
- MICHALOVÁ, Z. Specifické poruchy učení na 2. stupni ZŠ a na SŠ. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2001. ISBN 80-7311-000-8.
- POKORNÁ, V. Vývojové poruchy učení v dětství a dospělosti. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-773-2.
- PORTEŠOVÁ, Š. Rozumově nadané děti s dyslexií. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-990-3.
- ŠVAMBERK ŠAUEROVÁ, M., ŠPAČKOVÁ, K., NECHLEBOVÁ, E. Speciální pedagogika v praxi: [komplexní péče o děti se SPUCH]. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4369-1.
- ZELINKOVÁ, O., ČEDÍK, M. Mám dyslexii. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0349-0.
- BARTOŇOVÁ, M. Specifické poruchy učení a chování. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
- Metody hodnocení
- 100% docházka do seminářů, vypracování úvahy na téma „Role speciálního pedagoga a jeho kompetence pro práci s žáky se SPU“. Písemný test. Pro úspěšné absolvování předmětu je nutných 70 % správných odpovědí.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/leto2025/UPPVMP019