UPPVMP050 Praktika z logopedie

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2019
Extent and Intensity
0/26/0. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Guaranteed by
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Prerequisites (in Czech)
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je vybavit studenty odbornou způsobilostí poskytovat přímou logopedickou intervenci u dětí a žáků se zjištěnou prostou vadou výslovnosti. Pozornost bude věnována orientační diagnostice jazykových a řečových dovedností, činnostem zaměřeným na podporu přirozeného vývoje řeči a prevenci vzniku poruch řeči a prevenci vzniku čtenářských obtíží. Důraz bude kladen na aplikaci reedukačních postupů a cvičení.
Learning outcomes (in Czech)
Odborné znalosti:
- Student objasní kompetence logopedického asistenta
- Student popíše fyziologické zvláštnosti a rizikové projevy ve vývoji řeči v kontextu jazykových rovin
- Student vysvětlí principy orientační logopedické diagnostiky
- Student prokáže znalosti o kodifikované jazykové normě mateřského jazyka.

Odborné dovednosti:
- Student dokáže aplikovat prostředky orientační logopedické diagnostiky u dětí a žáků s rizikovými projevy ve vývoji řeči
- Student poskytuje přímou logopedickou intervenci u dětí a žáků s prostou vadou výslovnosti
- Student realizuje logopedem stanovené reedukační postupy
- Student plánuje a realizuje preventivní stimulační programy za účelem podpory rozvoje jazykových a řečových dovedností.

Obecné způsobilosti:
- Student je připraven spolupracovat s dalšími odborníky
- Student poskytuje zákonným zástupcům dětí a žáků s příznaky rizikového vývoje řeči informace o dostupnosti logopedické péče
- Student vyhledává nové poznatky v oboru za účelem jejich aplikace do speciálně vzdělávacích a nápravných programů.
Syllabus (in Czech)
  • Témata seminářů:
  • 1. Logopedická intervence, organizace logopedické péče v ČR.
  • 2. Komplexní přístup v rozvoji jazykových a řečových dovedností.
  • 3. Principy logopedické prevence. Specifické dovednosti a poznávací funkce podporující rozvoj řeči.
  • 4. Vybrané oblasti orientační diagnostiky vývoje řeči z hlediska jazykových rovin.
  • 5. Speciálně pedagogické metody a formy podpory rozvoje jazykových a řečových dovedností dětí.
  • 6. Didaktické prostředky rozvoje řeči a jazyka.
  • 7. Komunikační kompetence pedagoga, řečový vzor.
  • 8. Plánování a realizace činností na podporu přirozeného rozvoje řeči.
  • 9. Metodika reedukace OVŘ.
  • 10.-11. Metodika reedukace dyslalie.
  • 1. Podmínky inkluzivního vzdělávání dětí a žáků s narušenou komunikační schopností.
Literature
    required literature
  • BOČKOVÁ, Barbora; BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona; HORÁKOVÁ, Radka; KOPEČNÝ, Petr. Options in speech therapy intervention from an early age to adulthood. Brno: Masaryk University, 2016. ISBN 978-80-210-8411-7.
  • ZEZULKOVÁ, E. Metodika reedukace dyslalie. Základy fonetiky a patologie hlásek. Ostrava, 2014. ISBN 978-80-7464-543-3.
  • ZEZULKOVÁ, Eva. Reedukace dyslalie. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2014. ISBN 978-80-7464-546-4.
  • ZEZULKOVÁ, Eva a Renata KOVÁŘOVÁ. Speciálně pedagogická diagnostika v praxi. Vyd. 2. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2013. ISBN 978-80-7464-321-7.
  • ZEZULKOVÁ, E., RAKUSOVÁ, J. Výchova řeči v pedagogické praxi. Distanční text. Ostrava: PdF , 2011. ISBN 978-80-7368-974-2.
  • ZEZULKOVÁ, E. Výchova řeči. Náměty pro rozvoj řečových a jazykových dovedností žáků s lehkým mentálním postižením v ZŠ. Ostrava: PdF OU, 2011. 65 s.
  • Zezulková, E. Praktická cvičení z logopedie. Audiovizuální sada didaktických materiálů. 2014.
  • Zezulková, E. Výchova řeči. Náměty pro rozvoj řečových a jazykových dovedností žáků s lehkým mentálním postižením v ZŠ. 2011.
    recommended literature
  • KUTÁLKOVÁ, Dana. Jak připravit dítě do 1. třídy: rozvoj obratnosti, smyslové vnímání, řeč, náměty na hry, kresba, školní zralost. Praha: Grada, 2005. Pro rodiče. ISBN 80-247-1040-4.
  • Řeč a sluch: školní zralost. Praha: Raabe, c2012. Školní zralost. ISBN 978-80-87553-54-1.
  • KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana a Branislav PUPALA. Předškolní a primární pedagogika: Predškolská a elementárna pedagogika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-828-9.
  • OHNESORG, K. Fonetika pro logopedy. Praha : UK, 1979
  • PIAGET, J., INHELDEROVÁ, B. Psychologie dítěte. [z francouzského originálu Psychologie de l´enfant přeložila E. Vyskočilová]. Vyd. 5. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-798-5.
  • Polláková, Ľ. Poznáváme profese - didaktické karty. Infra, 2017.
  • VYGOTSKIJ, L.S. Psychologie myšlení a řeči. České vydání J. Průcha. Praha: Portál 1970, 2004. ISBN 80-7178-943-7.
  • ZEZULKOVÁ, E. a kol. Vybrané otázky logopedické teorie a praxe. Ostrava, Ostravská univerzita, 2017. ISBN: 978-80-7464-961-5.
    not specified
  • ALLEN, K. E., MAROTZ, L. R. Přehled vývoje dítěte od prenatálního období do osmi let. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-614-4.
  • KLENKOVÁ, J., KOLBÁBKOVÁ, H. Diagnostika předškoláka: správný vývoj řeči dítěte. Brno: MC, 2002.
  • KYCTLOVÁ BEZDĚKOVÁ, J. Učíme naše dítě mluvit. Arista books, 2014. ISBN 978-80-87867-10-5.
  • KUTÁLKOVÁ, D. Průvodce vývojem dětské řeči. Logopedická prevence. 5. Vyd. Praha: Galén, 2009. ISBN 978-80-7262-598-7.
  • OTEVŘELOVÁ, Hana. Školní zralost a připravenost. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1092-4.
  • LEJSKA, Mojmír. Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-038-7.
  • SINDELAROVÁ, B. Předcházíme poruchám učení. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1082-5.
  • ZEZULKOVÁ, Eva. Vybrané faktory komunikační kompetence žáků v primárním vzdělávání. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik, Centrum empirických výzkumů, 2015. ISBN 978-80-7510-162-4.
  • SHAPIRO, Cheri J. Innovative Approaches to Supporting Families of Young Children. Springer,2016. ISBN 9783319390574.
  • ZEZULKOVÁ, E., RAKUSOVÁ, J. Výchova řeči v pedagogické praxi. Ostrava, PdF, 2011. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě.
Assessment methods (in Czech)
Prezentace výslovnosti českých hlásek (podmínka připuštění k písemnému zápočtu).
Úspěšné splnění zápočtu dle hodnotících indikátorů.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Accreditation summer, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024, Summer 2025.
  • Enrolment Statistics (Winter 2019, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2019/UPPVMP050