UPPVMP052 ICT ve speciální pedagogice

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2019
Extent and Intensity
0/13/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Guaranteed by
PhDr. Petr Adamus, Ph.D.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Prerequisites (in Czech)
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou digitálních technologií ve speciální pedagogice se zaměřením na využití dotykových technologií (tabletů, iPadů), získat teoretické znalosti a praktické dovednosti ve využití tabletů jako přirozené součásti vzdělávání i v oblasti individuální podpory žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na základě podpůrných opatření.
Learning outcomes (in Czech)
Studenti si v plném rozsahu osvojí problematiku informačních a komunikačních technologií ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Student bude seznámen s tvorbou digitálních učebních materiálů a bude schopen aktivně pracovat s dostupnými aplikacemi.

Odborné znalosti:
- Student zná základní pojmy z oblasti informačních technologií, tabletů, iPadů
- Student zná základní možnosti využití dotykových technologií ve výuce i v oblasti individuální podpory
- Student zná možnosti využití speciálních hardwarových vstupních i výstupních komponent.

Odborné dovednosti:
- Student má osvojeny základní přístupy a zásady práce s technologiemi ve vzdělávání i v oblasti individuální podpory
- Student má praktické dovednosti v oblasti informačních technologií, tabletů, iPadů.

Obecné způsobilosti:
- Student umí využít získané teoretické poznatky v edukaci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
- Student umí samostatně vytvořit a digitální učební materiály
- Student umí samostatně vyhledat speciální aplikace.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Využití ICT u žáků se speciálními potřebami.
  • 2. Speciální hardware (vstupní a výstupní zařízení, ergonomické pomůcky).
  • 3. Speciální software v edukaci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
  • 4. Tvorba digitálních učebních materiálů.
  • 5. Aplikace zaměřené na rozvoj komunikačních dovedností.
  • 6. Aplikace zaměřené na rozvoj alternativní a augmentativní komunikaci.
  • 7. Druhy dotykových technologií využitelných ve výchovně – vzdělávacím procesu.
  • 8. iPady a další dotykové zařízení, základní ovládací funkce.
  • 9. Využití iPadů u jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami v oblasti individuální podpory.
  • 10. Využití dotykových technologií v běžné výuce.
  • 11. Aktivní činnost s multimediálními dotykovými technologiemi a aplikacemi.
  • 12. Repetitorium učiva.
Literature
    required literature
  • ADAMUS, Petr, Petr FRANIOK, Martin KALEJA a Eva ZEZULKOVÁ. Vzdělávací strategie v edukaci vybraných skupin žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2015. ISBN 978-80-7464-798-7.
  • BANNISTEROVÁ, Diana. Jak nejlépe využít interaktivní tabuli. Praha: Dům zahraničních služeb, 2010. ISBN 978-80-87335-15-4.
  • GAJZLEROVÁ, Lenka. Multimediální technologie a jejich využití u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí školy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014. 281 s. ISBN 978-80-210-7608-2.
  • LOPÚCHOVÁ, Jana a Peter KRAJČÍ. Teória a výskum digitálnych a asistenčných technológií v inkluzívnej špeciálnej pedagogike. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7464-675-1.
  • ZIKL, Pavel a kol. Využití ICT u dětí se speciálními potřebami. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3852-9.
    recommended literature
  • MEIER, M., 2013. Využívání informačních a komunikačních technologií při edukaci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Media4u Magazine [online], roč. 10, č. 4, s. 71-75 [vid. 18. 12. 2013]. ISSN 1214-9187. Dostupné z: http://media4u.cz/aktualvyd.pd
  • IPad ve výuce. Dostupné z: https://www.ipadvevyuce.cz/
  • IPad ve třídě. Dostupné z: http://ipadvetride.cz/o-strankach/
    not specified
  • DOSTÁL, J. (ed.) Nové technologie ve vzdělávání: vzdělávací software a interaktivní tabule. 1. vyd. Olomouc: UPOL, 2011. ISBN 978-80-244-2768-3.
  • MANĚNOVÁ, Martina, 2009. Učitel primárního vzdělávání ve vztahu k ICT: (výzkum současného stavu) : monografie. Hradec Králové: Gaudeamus. ISBN 9788074350269.
  • MANĚNOVÁ, Martina, 2009. ICT a učitel 1. stupně základní školy. Česko: Martina Maněnová. ISBN 9788025128022.
  • ZOUNEK, Jiří. ICT v životě základních škol. Praha: Triton, 2006. 160 s. ISBN 80-7254-858-1.
  • ZOUNEK, Jiří; ŠEĎOVÁ, Klára. Učitelé a technologie: Mezi tradičním a moderním pojetí. Brno: Paido, 2009. 172 s. ISBN 978-80-7315-187-4.
  • CHINN, Steve. The Trouble with Maths. Routledge, 2016. ISBN 9781138187443.
  • In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě. Dostupné na www https://elearning.slu.cz/course/view.php?id=721
Assessment methods (in Czech)
Požadavky na studenta:
- Tvorba digitálních učebních materiálů, které jsou určeny pro přímou práci s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami s využitím multimediálních dotykových technologií. Odevzdání DUM a jejich prezentace je podmínkou přihlášení k didaktickému testu.
- Didaktický test je složen z otázek, jež vycházejí ze studijních materiálů předmětu. Didaktický test je zaměřen jednak na teoretickou znalost klíčových pojmů týkající se informačních a komunikačních technologií, tak i na dovednost aplikovat získané teoretické poznatky do pedagogické praxe.
- Zápočet je udělen na základě výsledku didaktického testu.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Accreditation summer, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024, Summer 2025.
  • Enrolment Statistics (Winter 2019, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2019/UPPVMP052