UOLP010 Komunikace

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2020
Rozsah
9/16/0. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Yvetta Vrublová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Zdeňka Římovská, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Yvetta Vrublová, Ph.D.
Ústav nelékařských zdravotnických studií – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. Veronika Slováček Hagenová
Rozvrh
Pá 25. 9. 11:25–13:00 C304, Pá 2. 10. 9:45–12:10 C304, 13:05–16:20 C304
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
UOLP010/A: Út 29. 9. 9:45–12:10 C306, St 7. 10. 9:45–12:10 C306, St 14. 10. 12:15–14:40 C306, Pá 16. 10. 11:25–13:50 C306, Út 20. 10. 9:45–13:00 C306, Z. Římovská
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Cílem předmětu je seznámit posluchače se základními postupy při komunikaci s klienty všech věkových skupin včetně zdravotně postižených.
Předmět popisuje mimo komunikace s jednotlivci také význam empatie v komunikaci a význam zrcadlení v komunikaci. Největší pozornost je věnována nácviku komunikace s osobami s jednotlivými handicapy i sociokulturní odlišností. Student se po absolvování předmětu bude orientovat v problematice komunikace s klienty různých věkových období a s jejich příbuznými i s klienty s jednotlivými handicapy, správně vedené komunikaci se starým člověkem, s dítětem, s člověkem trpícím bolestí.
Výstupy z učení
Odborné znalosti: Student umí popsat a vysvětlit jednotlivé aspekty komunikace s klienty/pacienty různých věkových kategorii včetně handicapovaných. Je schopen navrhnout vhodný způsob komunikace.
Odborné dovednosti: Student je schopen použít správně zvolenou metodu komunikace u osob různého věku typy handicapů a všech věkových kategorií.
Obecná způsobilost: Student se dokáže rozhodnout samostatně a odpovědně zvolit správný typ komunikace.
Kompetence: Absolvent zprostředkovává jednotlivcům, rodinám, skupinám a jejich příbuzným potřebné informace v přiměřené formě z hlediska svých kompetencí a stará se o to, aby tyto informace byly srozumitelné a aby mohl dosažené výsledky v informovanosti klientů/pacientů vyhodnotit. Student si získanou schopnost komunikace s jednotlivcem i skupinou klientů/pacientů bude v dalším studiu a klinické praxi prohlubovat a zdokonalovat.
Osnova
  • Přednášky:
  • 1. Komunikace - základní definice a pojmy.
  • 2. Komunikace verbální.
  • 3. Zlozvyky v komunikaci a jejich odstraňování, reakce na rušení a dotazy.
  • 4. Komunikace s sluchově postiženým klientem.
  • 5. Komunikace se zrakově postiženým klientem.
  • 6. Komunikace s klientem trpícím bolestí. Bolest akutní a bolest chronická a její vliv na komunikaci.
  • 7. Komunikace a vytváření zdravých mezilidských vztahů; sdělování srdečnosti, respektu, upřímnosti.
  • 8. Zrcadlení v komunikaci, techniky zrcadlení. Odevzdávaní zpětné vazby v komunikaci, pozitivní zpětná vazba a negativní zpětná vazba.
  • 9. Empatie ve zdravotnické komunikaci. Empatické chování.
  • Semináře:
  • 1. Komunikace s dítětem. Specifika komunikace dle věku dítěte. Komunikace s dospívajícím.
  • 2. Komunikace s dospělým klientem.
  • 3. Rozdíly v komunikaci mužů a žen.
  • 4. Komunikace s geriatrickým pacientem. Vliv omezené senzorické percepce na komunikaci ve starším věku.
  • 5. Komuniakce s klienty se smyslovými vadami.
  • 6. Komunikace s psychiatrickým pacientem včetně osob s mentální retardací.
  • 7. Komunikace s jedinci s mentálním postižením.
  • 8. Nácvik modelových situací.
Literatura
    povinná literatura
  • EVANGELU, J. E. Krizová komunikace: efektivní zvládání krizových a zátěžových situací. Ostrava: Key Publishing, 2013. 96 s. ISBN 978-80-7418-175-7.
  • KAČOROVÁ, J. Komunikace ve zdravotnictví 1 [online]. Distanční studijní opora. 2008. [cit. 2012-08-23]. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2008. Dostupné online z: .
  • LINHARTOVÁ, V. Praktická komunikace v medicíně. Praha: Grada Publishing,, 2007. ISBN 97-8802-471-7845. info
  • PLEVOVÁ, I., SLOWIK, R. Komunikace s dětským pacientem. Praha, Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2968-8. info
  • POKORNÁ, A. Efektivní komunikační techniky v ošetřovatelství. Brno: NCO NZO, 2010. ISBN 978-80-7013-524-2. info
  • VRUBLOVÁ, Y. Komunikační techniky v péči o pacienta. 2016. Distanční opora. Dostupné z: http://elearning.fvp.slu.cz/course/
  • ZOULOVÁ, A. Psychosociální aspekty v ordinaci dentálního hygienisty: praktický průvodce komunikace dentálního hygienisty s pacientem. Náchod: Andrea Zoulová, 2018. 67 s. ISBN 978-80-270-3561-8.
    doporučená literatura
  • BURDA, P. Krizová komunikace s agresivním a hostilním pacientem. Brno: NCONZO, 2014. ISBN 978-80-7013-564-8. info
  • KŘIVOHLAVÝ, J. Jak neztratit nadšení. Praha, Grada: 1998. ISBN 80-7169-551-3.
  • LÁTALOVÁ, K. Agresivita v psychiatrii. Praha: Grada Publishing a.s., 2013. ISBN 978-80-247-4454-4. info
  • MOTSCINIG, R., NYKL, L. Komunikace zaměřená na člověka. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247- 3612- 9.
  • TEGZE, O. Neverbální komunikace. Praha: Computer Press,, 2003. ISBN 80-2510-183-5. info
  • VYBÍRAL, Z. Psychologie lidské komunikace. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-291-2. info
    neurčeno
  • BURDA, A. Krizová komunikace s agresivním a hostilním pacientem. Brno: NCONZO, 2014. 52 s. ISBN: 978-80-7013-564.
  • DOHERTY-SNEDDON, G. Neverbální komunikace dětí. Praha: Portál,, 2005. ISBN 80-7367-043-7. info
  • HARTLEY, M. Řeč těla v praxi: teorie, cvičení a modelové situace. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0033-8. info
  • HONZÁK, R. Komunikační pasti v medicíně. Praha: Galén, 1997. ISBN 80-85827-60-4.
  • HUDÁKOVÁ, A., Majerníková L. Kvalita života seniorů v kontextu ošetřovatelství. Praha: Grada, 2013. 128 s. ISBN: 978-80-247-4772-9.
  • POKORNÁ, A. Komunikace se seniory. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3271-8. info
  • VENGLÁŘOVÁ, M., MAHROVÁ, G. Komunikace pro zdravotní sestry. Praha: Grada Publishing,, 2006. ISBN 80-2471-262-8. info
Metody hodnocení
Požadavky k zápočtu: 80 % aktivní účast na seminářích (studentovi, který se z vážných důvodů nemohl povinné výuky zúčastnit, vyučující určí náhradní způsob splnění studijních povinností). Vypracování seminární práce na zadané téma, v rozsahu 5 – 7 stran a jeho obhajoba.
Ústní zkouška.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2019, léto 2022, léto 2023, léto 2024, léto 2025.