FVP:UPPVIP016 Introduction to Andragogy - Course Information
UPPVIP016 Introduction to Andragogy
Faculty of Public Policies in OpavaWinter 2020
- Extent and Intensity
- 2/0/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- Mgr. Vladislava Závrská, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D. - Timetable
- Mon 10:35–12:10 C308
- Prerequisites (in Czech)
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Social Pathology and Prevention (programme FVP, SPP)
- Syllabus
- 1. Key categories and concepts of andragogy - adult education
- 2. Adult education – genesis – from the beginning to contemporary concepts in the world and in the Czech lands
- 3. Subject, function, significance and objectives of andragogy – andragogy in the system of education sciences; meaning, development and perspectives and visions in contemporary society, within other social sciences and human sciences
- 4. Subsystems of andragogy, auxiliary and borderline andragogic disciplines – their thematic focus
- 5. Research in andragogy – basic types, content focus, methods, technical means, stages of the research process, data of the research report
- 6. Strategic documents on adult education and - transnational + national; LLL components (formal, non-formal and informal learning)
- 7. Androdidactics – didactic apparatus; methodological conception of adult education, teaching and learning types, teaching projects/programmes/curriculum of the learning process, objectives, content, forms, methods, means
- 8. Principles/principles of adult education
- 9. Effectiveness of adult education - key and supportive determinants of efficiency; (diagnostic programme) and ensuring the effectiveness of adult education
- 10. Adult educational participants, their motivation for education, entry level, docility, personal and professional competences
- 11. Lecturer – educator and organizer of adult education, personal, professional and andro-didactic competences
- 12. Transnational institutions supporting adult education - UNESCO, EU, OECD...– their concepts and visions
- 13. Programme preparation of adults for old age within the framework of education in special groups; gerontagogy and education of seniors – relations to andragogy
- Literature
- required literature
- BENEŠ, M. Andragogika. 2. aktuální a rozšířené vydání. Praha: Grada Publishing, a. s., 2014. ISBN 978-80-247-4824-5. info
- KALNICKÝ, J. Celoživotní učení, edukace dospělých a seniorů; relační a kauzální analýza geneze. Ostrava: Repronis, 2014. ISBN 978-80-7329-403-8. info
- KALNICKÝ, J. Determinanty efektivnosti edukačního procesu. Ostrava, 2017. ISBN 978-80-7329-428-1. info
- KALNICKÝ, J. Základy andragogiky. Studijní opora pro studenty programu SPP ÚPPV FVP SU. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik v Opavě, Ústav pedagogických a psychologických věd, 2017. Dostupné z: https://elearning.fvp.slu.cz/enrol/
- KALNICKÝ, J. Didaktický přínos edukačních metod s vyšší participací edukantů. Ostrava: Repronis, 2017. ISBN 978-80-7329-430-4. info
- MUŽÍK, J. Řízení vzdělávacího procesu - Andragogická didaktika. Praha: Wolters Kluwer, 2011. ISBN 978-80-7357-581-6. info
- PRŮCHA, J. Andragogický výzkum. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-532-7. info
- VETEŠKA, J. Kompetence ve vzdělávání dospělých: pedagogické, andragogické a sociální aspekty. Praha: UJAK, 2010. ISBN 978-808-6723-983. info
- recommended literature
- KALNICKÝ, J. Predzamestnanecká a zamestnanecká edukológia. (encyklopedické výkladové heslo) s. 1072-1074. In ŠVEC, Š. (ed.) a kol. Slovenská encyklopédia edukológie. Bratislava: UK, 2015. ISBN 978-80-223-17-2. info
- KALNICKÝ, J. Zamestnávateľská andragogika (encyklopedické výkladové heslo) s. 1081-1086. In ŠVEC, Š. (ed.) a kol. Slovenská encyklopédia edukológie. Bratislava, vyd. Univer. Komenského, 2015. ISBN 978-80-223-17-2. info
- KALNICKÝ, J. Vybrané aspekty metodologické (ne)čistoty andragogiky. s. 42 - 48 in Vzdělávání dospělých - příležitosti a úskalí v globalizovaném světě. 415 s. Praha: Educa Service, 2013. ISBN 978-80-87306-12-3. info
- PRŮCHA, J. - VETEŠKA, J. Andragogický slovník. 2., aktualizované vydání 320 s. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-802-474-748-4. info
- SALIVAROVÁ, J. (eds.). Vzdělávání dospělých. Příležitosti a úskalí v globalizovaném světě. Praha: Educa Service, 2013. ISBN 978-80-87306-12-3. info
- ŠERÁK, M. Zájmové vzdělávání dospělých. Praha: Portál, s.r.o., 2009. ISBN 978-80-7367-551-6. info
- VACÍNOVÁ, T. Aktuální otázky vzdělávání dospělých: andragogika na prahu 21. století. Praha: UJAK, 2011.
- Assessment methods
- Exam full-time study: on compulsory literature and lectures
Exam part-time study: on compulsory literature and lectures and completion of correspondence assignments
*Specification of the conditions for completion of the course will always be placed in the information system before the start of the course in the semester. - Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- Study Materials
The course can also be completed outside the examination period. - Teacher's information
- Personal consultation, consultation via e-mail, office hours. The course has an LMS Moodle course at https://elearning.slu.cz/course/view.php?id=135, which is used for electronic communication with teachers and students.
- Enrolment Statistics (Winter 2020, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2020/UPPVIP016