UOGK010 Ošetřovatelský proces a potřeby člověka

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2021
Rozsah
7/7/0. Přednáška 7 HOD/SEM, Cvičení 7 HOD/SEM. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Hana Heiderová, PhD. (přednášející)
Garance
PhDr. Hana Heiderová, PhD.
Ústav nelékařských zdravotnických studií – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. Veronika Slováček Hagenová
Rozvrh
Pá 8. 10. 12:15–14:40 C312, Čt 14. 10. 15:35–18:50 C312
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
UOGK010/A: Čt 7. 10. 8:05–12:10 C308, Pá 8. 10. 14:45–16:20 C312, H. Heiderová
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s metodologií ošetřovatelského procesu jako základní metodou poskytování ošetřovatelské péče. Dále seznámit studenty s hierarchií lidských potřeb u zdravého jedince a nemocného člověka a způsobem saturace nenaplněné potřeby v ošetřovatelství. Po úspěšném absolvování předmětu bude student na základě orientace v lidských potřebách schopen vykonat ošetřovatelské posouzení, identifikovat ošetřovatelské problémy, stanovit aktuální a potenciální ošetřovatelské diagnózy, určit cíle a očekávané výsledky, naplánovat a realizovat a zhodnotit ošetřovatelskou péči jak u zdravého, tak u nemocného klienta, včetně komunity.
Osnova
  • Přednášky:
    1. Lidské potřeby z pohledu ošetřovatelství. Maslowova hierarchie potřeb. Motivace lidského chování. Saturovaná a nesaturovaná potřeba zdravého, nemocného a v komunitě.
    2. Ošetřovatelský proces jako metoda ošetřovatelské praxe. Legislativa. Jednotlivé kroky ošetřovatelského procesu. Standardizovaný jazyk, ošetřovatelské klasifikační systémy.
    3. Ošetřovatelské posouzení - 1. krok ošetřovatelského procesu. Pozorování, fyzikální posouzení, rozhovor. Odlišnosti posouzení zdravého, nemocného a komunity. Odlišnosti posouzení dle věku a handicapu. Vstupní a průběžné posuzování.
    4. Funkční a dysfunkční vzorce zdraví dle Gordonové.
    5. Ošetřovatelská diagnostika - 2. krok ošetřovatelského procesu. NANDA International, definice a klasifikace ošetřovatelských diagnóz. Diagnostické domény. Aktuální, riziková a syndromová ošetřovatelská diagnóza. Diagnózy k podpoře zdraví.
    6. Cíle a očekávané výsledky v ošetřovatelském procesu - 3. krok ošetřovatelského procesu. Klasifikační systém NOC.
    7. Plánování - 4. krok ošetřovatelského procesu. Klasifikační systém NIC. Závislé, nezávislé a kolaborativní ošetřovatelské intervence.
    8. Realizace - 5. krok ošetřovatelského procesu: činnost, delegování, záznam, supervize.
    9. Evalvace - 6. krok ošetřovatelského procesu. Průběžná, střídavá a závěrečná evalvace.
    10. Kritické myšlení - předpoklad efektivity ošetřovatelského procesu (klíčové kompetence sester, pojem kritické myšlení, kritické a kreativní myšlení, bariéry kritického myšlení, hlavní schopnosti kriticky myslící sestry).
    11. Dokumentování všech kroků ošetřovatelského procesu.
    Semináře a cvičení:
    1. Saturovaná a nesaturovaná potřeba zdravého a nemocného člověka. Hierarchické uspořádání potřeb dle Maslowa a dalších autorů. Vliv zdraví a nemoci na saturaci potřeb. Prezentace nesaturované potřeby, způsob uspokojení potřeb v ošetřovatelství.
    2. Ošetřovatelské posouzení: pozorování, rozhovor, fyzikální posouzení. Validizace ošetřovatelského posouzení. Klíčové údaje ošetřovatelského posouzení. Využití hodnoticích škál.
    3. Metodika tvorby kasuistik (předpoklady na straně studenta, předpoklady na straně klienta/pacienta, co posuzuje vyučující, vodítko k sestavení ošetřovatelského posouzení).
    4. Ošetřovatelské posouzení zdravého jedince dle funkčních typů zdraví Gordonové.
    5. Ošetřovatelské posouzení starého člověka dle funkčních typů zdraví Gordonové.
    6. Ošetřovatelská diagnóza. Orientace v klasifikačním systému NANDA International. Vyhledávaní aktuálních a potenciálních ošetřovatelských diagnóz a diagnóz k podpoře zdraví. Tvorba dvousložkové a trojsložkové ošetřovatelské diagnózy.
    7. Stanovení ošetřovatelských diagnóz u zdravého a starého člověka, vyhledávání v NANDA International na základě diagnostických klíčů, určení prioritních ošetřovatelských diagnóz.
    8. Cíle a očekávané výsledky ošetřovatelské péče. Stanovení cílů orientovaných na klienta. Měřitelnost a dosažitelnost cílů. Orientace v klasifikačním systému NOC. Krátkodobé a dlouhodobé cíle.
    9. Plánování ošetřovatelských intervencí. Určení pacientových priorit. Výběr vhodných ošetřovatelských intervencí/ošetřovatelských zásahů. Záznam ošetřovatelských intervencí. Orientace v klasifikačním systému NIC. Závislé, nezávislé a kolaborativní ošetřovatelské intervence.
    10. Realizace - 5. krok ošetřovatelského procesu: činnost, delegování, záznam. Supervize delegovaných ošetřovatelských
Literatura
    povinná literatura
  • HERDMAN, H., KAMITSURU, S. Ošetřovatelské diagnózy -- Definice a klasifikace 2015-2017. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5412-3. info
  • MASTILIAKOVÁ, D. Posuzování stavu zdraví a ošetřovatelská diagnostika -- v moderní ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5376-8. info
  • MASTILIAKOVÁ, D. Funkční typy zdraví. Model Marjory Gordonové pro posuzování stavu zdraví. Standardní model ošetřovatelství. Distanční studijní opora a e-learningový kurz [online]. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2012. URL info
  • MASTILIAKOVÁ, D. Ošetřovatelský proces - metoda ošetřovatelské praxe. Distanční studijní opora a e-learningový kurz [online]. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2012. URL info
  • MASTILIAKOVÁ, D. Potřeby člověka a ošetřovatelská diagnostika. Distanční studijní opora a e-learningový kurz [online]. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2012. URL info
    doporučená literatura
  • MASTILIAKOVÁ, D. Duchovní potřeby a duchovní péče. Distanční studijní opora a e-learningový kurz [online]. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2012. URL info
  • LADWIG, G., ACKŮEY, B. Mosby's Guide to Nursing Diagnosis. Mosby's Guide to Nursing Diagnosis. eBook., Databáze: eBook Collection (EBSCOhost). Maryland Heights, Mo : Mosby, 2011. ISBN 978-0323-07172-7. info
  • ALFARO-LeFERVRE, R. Applying Nursing Process : A Tool for Critical Thinking 7th. Philadelphia: Lippincott Williams&Wilkins, 2009. ISBN 978-0-7817-7408-6. info
  • DOENGES, M., Moorhouse, M., GEISSLER-MURR, A. Nurse's Pocket Guide: Diagnoses, Prioritized Interventions, and Rationales. Nurse's Pocket Guide: Diagnoses, Prioritized Interventions, and Rationales. eBook., Databáze: eBook Collection (EBSCOhost). Philadelphia, PA: F.A. Davis Company, 2008. ISBN 9780803618572. info
Informace učitele
Kontaktní výuka je vedena systémem konzultací na vybraná témata. Kombinovaná část studia je realizována v prostředí e-learningového kurzu na e-portále http://elearning.fvp.slu.cz/. Pro výuku jsou zde studentům k dispozici studijní opory zahrnující korespondenční úkoly. Předmět je ukončen zápočtem, který proběhne písemnou nebo ústní formou, v rámci něj student prokáže znalosti základní i vybrané doporučené literatury a dokáže diskutovat o zpracovaných korespondenčních úkolech. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím individuálních či skupinových konzultací nebo elektronické pošty.
Požadavky k zápočtu: Odevzdání kompletního plánu péče, obsahujícího všech 6 kroků ošetřovatelského procesu. Úspěšné absolvování závěrečného zápočtového testu - 80 % minimálně.
Požadavky ke zkoušce: Ústní zkouška.
Obhajoba kompletního plánu péče, obsahujícího všech 6 kroků ošetřovatelského procesu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2022, zima 2023.