UOGK033 Ošetřovatelská péče o dítě (novorozenec)

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2021
Rozsah
2/0/2. Přednáška 2 HOD/SEM, Seminář 2 HOD/SEM. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
MUDr. Soňa Krejčí (přednášející)
Mgr. Gabriela Světnická (cvičící)
Garance
MUDr. Soňa Krejčí
Ústav nelékařských zdravotnických studií – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. Veronika Slováček Hagenová
Rozvrh
Čt 21. 10. 12:15–13:50 C310
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
UOGK033/A: Pá 8. 10. 11:25–13:00 C311, G. Světnická
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit se s nejnovějšími poznatky v oblasti ošetřovatelské péče o fyziologického novorozence a seznámit s klasifikací novorozenců. Předmět popisuje péči o novorozence, základní terminologické pojmy, priority perinatální péče, doporučení WHO k péči o novorozence, hlavní iniciativy programu Zdraví 21. Student se po absolvování předmětu bude orientovat v základní péči o novorozence, ošetřovatelském zhodnocení s využitím metod ošetřovatelské anamnézy, v plánování a vyhodnocení péče.
Osnova
  • 1. Fyziologický novorozenec - základní terminologické pojmy, faktory ovlivňující perinatální výsledky.
    2. Klasifikace novorozenců - patologický, rizikový, hypotrofický, přenášený novorozenec.
    3. Doporučení WHO k péči o novorozence - holistická péče zaměřená na rodinu, iniciativy programu Zdraví 21.
    4. Ošetřovatelské zhodnocení somatických znaků novorozence.
    5. Potřeby novorozence z celostního pohledu.
    6. Ošetřovatelská anamnéza/zhodnocení novorozence.
    7. Plánování a zhodnocení péče o novorozence.
    8. Metody hodnocení fyziologického novorozence - rozhovor s
    9. Metody hodnocení fyziologického novorozence - rozhovor s matkou dítěte, pozorování, fyzikální vyšetření, screening u novorozence.
    10. Intervence při prvním ošetření novorozence po porodu, první kontakt s matkou, rooming-in.
    11. Intervence při ošetřování novorozence v prvním týdnu po narození.
    12. Metody hodnocení celkového stavu novorozence - potřeby z celostního přístupu.
    13. Standardní plány péče u vybraných stavů - diagnostika, očekávané výsledky (cíle, kritéria), ošetřovatelské intervence, zhodnocení.
    14. Ošetřovatelská dokumentace v péči o fyziologického novorozence, zvládnutí záznamu, tištěná/elektronická forma.
    15. Edukace s matkou dítěte, pozorování, fyzikální vyšezření, screeningu novorozence.
Literatura
    povinná literatura
  • FENDRYCHOVÁ, J. Hodnotící metodiky v neonatologii. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařs, 2013. ISBN 978-80-7013-560-0. info
  • ARCHALOUSOVÁ, A. Péče o fyziologického novorozence. Distanční studijní opora a e-learningový kurz. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2012. URL info
  • FENDRYCHOVÁ, J. Základní ošetřovatelské postupy v péči o novorozence. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3940-3. info
    doporučená literatura
  • JANOTA, J., STRAŇÁK, Z. Neonatologie. Praha: Mladá fronta, 2013. ISBN 978-80-204-2994-0. info
  • FENDRYCHOVÁ, J., Borek, I. a kolektiv autorů. Intenzivní péče o novorozence. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařs, 2012. ISBN 8070135476. info
  • HELLBRUGGE, T., ŠOLTES, L., ARCHALOUSOVÁ, A., ILENČIKOVÁ, D. Prvních 365 dní v životě dítěte. Psychomotorický vývoj kojence. Praha: Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-3457-6. info
  • CUNNIGHAM, M. D., EYAL, F. G. Neonatology: Management, Procedures, On-Call Problems, Diseases, and Drugs. 6thed. USA: The McGraw-Hill Companies, 2009. ISBN 978-0-07-163848-7. info
  • PILLITTERI, A. Maternal & Child Health Nursing: Care of the Childbearing & Childrearing Family. Lippincott Williams & Wilkins, 2007. ISBN 978-0-7817-7776-6. info
  • GOMELLA, T. L., LISSAUER T., FANAROFF A. Neonatology at a Glance. UK: Blackwell Publishing, 2006. ISBN 978-0-6320-5597-5. info
  • LEIFER, G. Úvod do porodnického a pediatrického ošetřovatelství. Praha: Grada Publishing, 2004. ISBN 80-247-0668-7. info
  • WHO. Zdraví 21. Evropská řada Zdraví pro všechny č.6. Osnova programu v evropském regionu. Praha, 2001. ISBN 80- 85047-19-5. info
  • POUTHAS, V., JOUEN, F. Psychologie novorozence. Praha: Grada Publishing, 2000. ISBN 80-7169-960-8. info
  • ODENT, M. Láska jako věda. Praha: Rodiče, 1999. ISBN 80-86489-02-7. info
  • LEBOYER, F. Porod bez násilí. Praha: Stratos, 1995. ISBN 80-85962-04-7. info
  • AUCKETTOVÁ, A., D. Masáže kojenců. Praha: JK, 1992. ISBN 80-85387-07-7. info
Informace učitele
Kontaktní výuka je vedena systémem konzultací na vybraná témata. Kombinovaná část studia je realizována v prostředí e-learningového kurzu na e-portále http://elearning.fvp.slu.cz/. Pro výuku jsou zde studentům k dispozici studijní opory zahrnující korespondenční úkoly. Předmět je ukončen zápočtem, který proběhne písemnou nebo ústní formou, v rámci něj student prokáže znalosti základní i vybrané doporučené literatury a dokáže diskutovat o zpracovaných korespondenčních úkolech. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím individuálních či skupinových konzultací nebo elektronické pošty.
Požadavky k zápočtu: zpracování vybraného tématu/zhodnocení novorozence v rozsahu 5 - 7 stran a jeho obhajoba.
Písemný test, minimálně 80 % úspěšnost.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2022, zima 2023.