FVP:UPPVBP015 Didaktizace sociálně patologic - Informace o předmětu
UPPVBP015 Didaktizace sociálně patologických jevů
Fakulta veřejných politik v Opavězima 2021
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PaedDr. Vlasta Cabanová, PhD. (přednášející)
PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. PaedDr. Kamil Janiš, CSc.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D. - Rozvrh
- Čt 13:55–14:40 C208
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
- Předpoklady
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Sociální patologie a prevence (program FVP, B7507-SvP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je konkretizovat znalosti obecné didaktiky a aplikovat je v oblasti primární prevence sociálně patologických jevů. Současně je posláním předmětu vybavit každého studenta dostatečným množstvím námětů a podpořit u každého studenta kreativní prvky. Student bude schopen samostatného didaktického zpracování příslušného sociálně patologického jevu pro potřeby základní a střední školy ve formě aktivit využitelných při koncipování preventivního programu. Výstupy z učení: Odborné znalosti: Student získá základní informace nezbytné pro orientaci v oblasti praktické aplikovatelnosti didaktických dovedností, které představují východisko pro využití poznatků ze sociální patologie v praxi. Odborné dovednosti: Student umí vyhledat a utřídit relevantní informace a na základě vymezených didaktických znalostí a dovedností zpracovat zadané téma odpovídajícím způsobem pro cílovou skupinu. Obecná způsobilost: Student získá způsobilost k vypracování samostatných textových materiálů (referát, anotace, přednášku, seminární práci) s využitím rozdílných informačních zdrojů, zpracovat Powerpointovou prezentaci a prezentovat před spolužáky (veřejností) na aktuální téma z oblasti sociální patologie a prevence.
- Osnova
- 1. Vymezení základního pojmového aparátu: patosociální jev, přehled vybraných sociálně patologických jevů, jejich charakteristika, rozsah a dopady na společnost.
2. Postup vyhledávání sociálně patologických jevů a nástroje sledující zmapování terénu.
3. Didaktizace sociálně patologických jevů. Vymezení základního pojmového aparátu. Vztah k obecné didaktice.
4. Vybrané didaktické zásady a jejich uplatnění v systému didaktizace.
5. Přehled základních organizačních forem a jejich uplatnění v systému didaktizace.
6. Uplatnění vybraných výukových metod v systému didaktizace.
7. Aktivizační metody. Motivační hry, brainstorming, myšlenkové mapy.
8. Koncipování programu primární prevence. Dominanty programu.
9. Projektové vyučování. Sociálně patologické jevy a jejich prevence.
- 1. Vymezení základního pojmového aparátu: patosociální jev, přehled vybraných sociálně patologických jevů, jejich charakteristika, rozsah a dopady na společnost.
- Literatura
- povinná literatura
- JANIŠ, K. Didaktizace patosociálích jevů. Opava: Slezská unvierzita v Opavě, 2012. URL info
- KALHOUS, Z, OBST, O., et al. Školní didaktika. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-571-4. info
- PETTY, G. Moderní vyučování: Praktická příručka. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-427-4. info
- ŠVARCOVÁ, E. Úvod do etopedie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2002. ISBN 80-7041-449-9. info
- NIKL, J. Sociálně patologické jevy u dětí a mládeže se zaměřením na jejich prevenci. Praha: Policejní akademie České republiky, 2000. ISBN 80-7251-033-9. info
- doporučená literatura
- PRŮCHA, J., ed. Pedagogická encyklopedie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2. info
- JANIŠ, K., BÁRTOVÁ, Z. Uplatnění asertivity v sociální komunikaci. Hradec Králové: Gaudeamus,, 2005. ISBN 80-7041-379-4. info
- JANIŠ, K. Partnerství, manželství, rodičovství a středoškolská mládež. Hradec Králové: Gaudeamus, 2004. ISBN 80-7041-246-1. info
- ŠIMONÍK, O. Úvod do školní didaktiky. Brno: MSD, 2003. ISBN 80-86633-04-7. info
- MAŇÁK, J. Nárys didaktiky. Brno: MU, 1995. ISBN 80-210-1124-6. info
- Výukové metody
- Demonstrace dovedností
Seminární výuka - Metody hodnocení
- Znalosti z prednášek je potrebné aplikovat do podoby ppointu a seminární práce ve formě didakticky zpracované problematiky rizikového chování (příprava na výukovou hodinu v rozsahu 45 minút), která bude odrážet schopnost studenta systematicky analyzovat a připravit aktivity, které jsou využitelné v preventivním působení. Pozitivně jsou hodnoceny aktivity, které si student vyzkoušel realizovat např. při realizaci praxe.
- Informace učitele
- Seminář: prezentace vybraného tématu (zpracování v podobě ppointu) pro odbornou veřejnost + písemná příprava na vyučovací hodinu v požadované kvalitě (téma viz výše) + docházka (100 %) Zápočet: písemný test
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2021/UPPVBP015