UPPVIK001 Pedagogy

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2021
Extent and Intensity
12/0/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. PaedDr. Vlasta Cabanová, PhD. (lecturer)
doc. PaedDr. Vlasta Cabanová, PhD. (alternate examiner)
Guaranteed by
doc. PhDr. Juraj Kalnický, PhD., Prof. h.c.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Timetable
Fri 24. 9. 9:45–12:10 C311, Fri 15. 10. 8:05–10:30 C311, Fri 29. 10. 10:35–12:10 C311, Fri 19. 11. 9:45–12:10 C311, 14:45–15:30 C308
Prerequisites (in Czech)
FAKULTA ( FVP ) && TYP_STUDIA ( B ) && FORMA ( K )
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je poskytnout studentovi komplexní a strukturovaný vhled do pedagogické problematiky, klíčových pojmů a aspektů teorie výchovy, které by měli pochopit jako základ pro další vyučovací předměty přes vymezení předmětu, funkcí, zákonitostí a cílů pedagogiky - bázové vědy o výchově a vzdělávání člověka. Student taktéž získá analytický přehled o dílčích složkách soustavy pedagogických věd, hraničních vědních disciplínách, analýze jednotlivých stránek výchovně-vzdělávacího procesu, klíčových kompetencích subjektu a objektu výchovy, o podmínkách, prostředcích, formách, obsahu, principech, výzkumných metodách, o alternativních pedagogických koncepcích a hnutích, včetně důležitých osobností pedagogiky a vývojových tendencích zasazených do konceptu celoživotního učení. Pojetím předmětu se sleduje i rozvoj kritického myšlení, kreativita studenta, včetně schopnost samostatně a odpovědně se rozhodovat v dané oblasti.
Syllabus
  • 1. Definition of key categories and concepts - pedagogy, educantee, educator, lifelong learning, teaching, education, acquisition, upbringing, educational- upbringing process, didactics...
  • 2. Overview of education before the emergence of pedagogy - significant elements of education before the creation of pedagogy in antiquity, in medieval and modern times, in industrial society
  • 3. Specification of the subject of pedagogy - background of the creation of pedagogy as an independent discipline
  • 4. Subject matter of pedagogy - methodological anchoring of pedagogy; anchoring of pedagogy within the concept of LLL in terms of institutions, forms and objects of education
  • 5. Key aspects of orientation and theory of learning – philosophical orientation, etc. with relevance for contemporary pedagogy; learning theory; differences in learning between women and men
  • 6. Functions and roles of pedagogy
  • 7. The concept of paradigms of pedagogy
  • 8. The system of pedagogical disciplines - of basic pedagogical disciplines; border pedagogical disciplines; applied pedagogical disciplines; Relationship to other pedagogical auxiliary sciences
  • 9. Pedagogical means - intangible, tangible
  • 10. Determinants of effectiveness of the education process
  • 11. Teaching effectiveness - principles of effective teaching and learning, including self-teaching; Creation educational process; learning and teaching creativity
  • 12. Competence of the educantee (pupil) and the teacher – Competence of lifelong learning, etc., defined by the European Commission; personality of the educantee (pupil) and their competence; personality of the educator and their pedagogical competences
  • 13. Pedagogical research - significance and mission; classification of pedagogical research; methods of pedagogical research;technics of pedagogical research;research report
Literature
    required literature
  • PRŮCHA,J. Moderní pedagogika. Praha:Portál, 2005. ISBN 80-7367-047-X. info
  • BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5. info
  • PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-647-6. info
    recommended literature
  • KALNICKÝ, J. Determinanty efektivnosti edukačního procesu. Ostrava: Repronis, 2017. ISBN 978-80-7329-428-1. info
  • KALNICKÝ, J. Pedagogika pro SP. studijní opora. Opava, FVP, UPPV, 2017. info
  • KANTOROVÁ, J., a kol. Vybrané kapitoly z obecné pedagogiky. Olomouc: Hanex, 2008. ISBN 978-80-7409-024-0. info
  • KANTOROVÁ, J., a kol. Vybrané kapitoly z obecné pedagogiky II. Olomouc: Nakladatelství HANEX, 2010. ISBN 978-80-7409-030-1. info
  • JARVIS, P. The Theory&Praktice of Teaching. 2. ed. London: & NY, 2006. ISBN 0415-36525-2. info
  • KALNICKÝ, J. Didaktický přínos edukačních metod s vyšší participací edukantů. Ostrava: Repronis, 2017. ISBN 978-80-7329-430-4. info
  • KALNICKÝ, J. Celoživotní učení, edukace dospělých a seniorů; relační a kauzální analýza geneze. Ostrava: Repronis, 2014. ISBN 978-80-7329-403-8. info
  • PRŮCHA, J. a kol. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2. info
Teaching methods
Lecture supplemented with a discussion, Monological (reading, lecture, briefing)
Assessment methods
Students are allowed to take oral exam if they get a score of at least 70% from their written exam.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Přednáška 12 HOD/SEM.
Teacher's information
Personal consultation, consultation via e-mail, office hours.
The course is also listed under the following terms Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2022, Winter 2023.
  • Enrolment Statistics (Winter 2021, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2021/UPPVIK001