UVSRPHP006 Development of Multicultural Competence

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2021
Extent and Intensity
13/13/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Andrea Preissová Krejčí, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Mgr. Andrea Preissová Krejčí, Ph.D.
Institute of Public Administration and Social Policy – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: JUDr. Marie Sciskalová, Ph.D.
Timetable
Wed 10:35–11:20 C201
  • Timetable of Seminar Groups:
UVSRPHP006/A: Wed 11:25–12:10 C201, A. Preissová Krejčí
Prerequisites (in Czech)
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(N) && FORMA(P)
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Obsah předmětu nabízí hlubší teoretické zázemí k řešené problematice na úrovni příslušného stupně vzdělání, které souvisí s aktuálními a obecně platnými společenskými tendencemi celosvětového kontextu. Navazuje na již získané znalosti, dovednosti a příslušné kompetence získané absolvováním bakalářského studia. Jeho obsah reflektuje variabilitu multikulturních teoretických koncepcí, včetně jejich obsahů a cílů. Cíleně se však zaměřuje na postojové konstrukty, jejich změny, faktory těchto změn a další determinanty, které vstupují do komunikačních situací s lidmi pocházejícími z jiného odlišného socio-kulturního prostředí.
Learning outcomes (in Czech)
Odborné znalosti
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: popsat různé koncepty a teorie pluralismu a multikulturalismu, vč. orientace v základních pojmech, kriticky hodnotit rostoucí kulturní diverzitu a její dopad na soudobou společnosti i jednotlivce, analyzovat a hodnotit fenomén multikulturalismu v tuzemských, evropských i světových souvislostech a interpretovat pluralismus a multikulturalismus na pozadí postmoderního etického diskursu. Dokážou analyzovat klíčové problémy řešeného fenoménu z perspektivy národních států i mezinárodních vztahů a postihnout tak jejich vzájemné vazby i společenskou podmíněnost. Studenti znají klíčové strategické a koncepční dokumenty garantující institucionální stabilitu, demokracii v právním státě a upravující dodržování lidských práv a respektování menšin.
Odborné dovednosti
Studenti dokážou samostatně vyhledat, kriticky věcně zhodnotit a utřídit relevantní fakta z literárních a jiných zdrojů, umí s použitím uznávaných metod studovaného oboru popsat, analyzovat a zhodnotit základní trendy společenského, sociálního i ekonomického vývoje. Dokážou vyložit podstatu klíčových společenských problémů a jejich dopadů na státní stabilitu, demokracii, lidská práva a respekt vůči menšinám. Dokážou rovněž samostatně zpracovat kritickou diskurzivní analýzu k danému tématu a interpretovat její faktografický rámec.
Obecná způsobilost
Znalost základních problémů a společenských přístupů. Absolventi se dokážou orientovat v procesech formování postojů, stereotypů, názorů, orientují se v platných strategických a koncepčních dokumentech, znají a rozumí jejich obsahově věcné relevanci. Získané znalosti a dovednosti mohou uplatnit především v komunikačních situacích v kontextu studovaného programu.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Multikulturalismus v hlavních a souvisejících pojmech.
  • 2. Problematika společenské diverzifikace menšin. Klasifikace menšin a jejich interpretační kritéria. Reprezentace menšinových kultur v ČR.
  • 3. Antropologie „ras“, etnických a národnostních menšin.
  • 4. Společensko-kulturní souvislosti k menšinám v prostoru ČR a Evropy.
  • 5. Základní legislativní rámec národní a nadnárodní úrovně upravující otázky menšin.
  • 6. Multikulturalismus jako pedagogický problém.
  • 7. Souhrn činitelů vytvářejících multikulturní přístup v řešení společenských problémů.
  • 8. Determinanty xenofobie a rasismu aneb jak účinně s xenofobií a rasismem bojovat.
  • 9. Zjevné a skryté faktory psychologických schémat stereotypů, předsudků a názorů.
  • 10. Vybrané oblasti kvality života menšin a jejich limity.
  • 11. Sociální rovnost a sociální spravedlnost.
  • 12. Repetitorium učiva. Skupinová diskuse a rozbor kasuistik na téma „Tolerance odlišnosti“.
Literature
    required literature
  • KALEJA, Martin. Multikulturní výchova ve vzdělávání pedagogů základních škol. Ostrava: Ostravská univerzita, 2013. ISBN 978-80-7464-446-7.
  • MOREE, D. Základy interkulturního soužití. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0915-7.
  • HAJSKÁ, Markéta, Máša, PREISSOVÁ KREJČÍ, Andrea, Martina CICHÁ, a Lenka GULOVÁ. Multikulturalismus: Možnosti a limity multikulturní výchovy. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-. 80-244-3287-8.
  • PREISSOVÁ KREJČÍ, A. Multikulturalismus – ztracené paradigma? Olomouc: UP, 2014. ISBN 978-80-244-4134-4.
  • PREISSOVÁ KREJČÍ, A. Za hranice multikulturalismu. Olomouc: UP, 2016. ISBN 978-80-244-4966-1.
    recommended literature
  • ERIKSEN, T. H. Antropologie multikulturních společností. Rozumět identitě. Praha: Triton, 2007. ISBN 978-80-7254-925-2
  • GULOVÁ, Lenka. Sociální pedagogika a multikulturní výchova v otázkách. Brno: Masarykova univerzita, 2008. 1. vydání.
  • HIRT, T. & JAKOUBEK, M. (Eds.) „Romové“ v osidlech sociálního vyloučení. Plzeň: Aleš Čeněk, 2006. ISBN 80-86898-76-8.
  • HLADÍK, Jakub. Multikulturní kompetence studentů pomáhajících profesí. Zlín: UTB, 2014. ISBN 978-80-7454-426-2.
  • JANÁK, Dušan, Miroslav PILÁT, a Jan BEZDĚK. Rozdělování sociálních nerovností pod patronací státu. Situační analýza Osoblažska a možnosti jeho socioekonomického rozvoje. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2014. ISBN 078-80-7248-3.
Assessment methods (in Czech)
Zkouška
Předmět je ukončen kombinovanou formou, tj.: 1) zpracováním kritické diskurzivní analýzy na předem zadané téma v rozsahu 5 - 10 NS a její prezentace, ve které student prokáže požadovanou oborově věcnou orientaci a 2) písemným ověřením znalostí formou závěrečného testu.
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Winter 2019, Winter 2022, Winter 2023, Winter 2024.
  • Enrolment Statistics (Winter 2021, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2021/UVSRPHP006