UVSRPVR129 Aplikace pro výzkum a marketing

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2021
Rozsah
9/0/0. Přednáška 9 HOD/SEM. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Magdalena Chmelařová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Ing. Magdalena Chmelařová, Ph.D.
Ústav veřejné správy a sociální politiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: JUDr. Marie Sciskalová, Ph.D.
Rozvrh
Pá 3. 12. 8:55–16:20 PED
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(N) && FORMA(K)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je, aby studenti získali znalosti a praktické dovednosti v oblasti využívání aplikací pro statistickou analýzu dat a marketingové strategie, a to jak na teoretické rovině, tak zejména na aplikační úrovni. Předmět seznámí studenty se základními programy, které se využívají pro elektronické zpracování dotazníkových šetření, jejich převod do formátů s následnou analýzou v tabulkových procesorech nebo ve speciálním statistickém programu. Hlavním cílem výuky je rozvoj znalostí a dovedností v oblasti využití ICT ve statistice, v kvantitativních výzkumech a marketingových strategiích. Nedílnou součástí předmětu jsou doplňující semináře, kde výuka bude probíhat za podpory aplikace tabulkového procesoru, statistického programu SPSS a aplikace NovaMind. Po úspěšném absolvování předmětu budou studenti schopni prezentovat základní znalosti a dovednosti v oblasti statistického zpracování dat a v oblasti marketingu jak v obecné rovině, tak v oblasti využití ICT. Získají přehled v praktickém využití softwarových produktů v různých fázích řešení. Na základě zadané semestrální práci se naučí zpracovávat data z dotazníkových šetření, následně je analyzovat v statistických programech pomocí ICT a prezentovat formou myšlenkových map.
Osnova
  • 1. Úvod do problematiky statistického zpracování dat a tvorby myšlenkových map. Obecná charakteristika, přehled a rozbor základní informační báze, literatury a dalších informačních zdrojů
    2. Základní pojmy z oblasti marketingu, databází a přehled aplikací pro výzkum a marketing
    3. Základy statistiky, statistické funkce v aplikacích, příprava dat pro elektronické dotazování
    4. Plánování, příprava a cíle výzkumu, statistické metody pro výzkum
    5. Matice dat, proměnné. Jednorozměrná a dvourozměrná analýza kategoriálních dat, třídění a kontingenční tabulky
    6. T-testy, korelační a regresní analýza
    7. Tabulky a grafy. Rozdělení četnosti a testování hypotéz, vztahy mezi proměnnými
    8. Příprava datového souboru pro importy a exporty, formáty dat
    9. Analýzy dat v aplikacích typu tabulkové procesory formou kontingenčních tabulek
    10. Grafická vizualizace dat a vícerozměrná statistika
    11. Prezentace formou myšlenkových map
    12. Moderní ICT v oblasti marketingových strategií
    13. Příklady dobré praxe
    Cílem výuky je naučit studenty pracovat s daty v aplikacích pro statistickou analýzu dat a v aplikacích pro marketing. Dále se studenti naučí samostatně vyhledávat relevantní informace ke zvolenému tématu, pracovat s literaturou.
Literatura
    povinná literatura
  • LONGLEY, Paul, Michael F. GOODCHILD, D. J. MAGUIRE a David RHIND. Geografické informace: systémy a věda. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2016. ISBN 978-80-244-5008-7. info
  • DOSTÁLEK, Libor. Mobilní sítě a jejich bezpečnost. V Českých Budějovicích: Ústav aplikované informa, 2016. ISBN 978-80-7394-606-7. info
  • MAREŠ, Petr, Ladislav RABUŠIC a Petr SOUKUP. Analýza sociálněvědních dat (nejen) v SPSS. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-6362-4. info
    doporučená literatura
  • ŘEHÁK, Jan a Ondřej BROM. SPSS ? Praktická analýza dat. Computer Press, Brno, 2015. ISBN 978-80-251-4609-5. info
Informace učitele
Kontaktní výuka je vedena systémem konzultací na vybraná témata v rozsahu 9 hodin. Kombinovaná část studia je zprovozněna v prostředí e-learningového kurzu na e-portále http://elearning.fvp.slu.cz/, kde probíhají jednotlivé tutoriály podle přehledu probírané látky a pod vedením vyučujícího. Toto prostředí poskytuje rovněž studentům individuální konzultace vybraných problémových celků. Pro výuku je tady publikována elektronická studijní opora a pro procvičování zprovozněny korespondenční úkoly, testy a příklady. Podmínkou k zápočtu je zpracování semestrální práce.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2022, zima 2023.