FVP22P001 Celostní muzikoterapie 1

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2022
Rozsah
0/16/0. Cvičení 16 HOD/SEM. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PaedDr. Irena Johanka Savková, MBA (přednášející)
Garance
Mgr. Kateřina Janků, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D.
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
FVP22P001/A: St 12. 10. 8:05–14:40 C209, St 16. 11. 8:05–14:40 C209, I. Savková
FVP22P001/B: St 2. 11. 8:05–14:40 C309, St 9. 11. 8:05–14:40 C309, I. Savková
Předpoklady
( ROCNIK ( 1 ) || ROCNIK ( 2 )) && ! FVP21P002 Muzikoterapie
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 26/30, pouze zareg.: 2/30
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Podstatou předmětu je získání teoretických i praktických informací o možnosti využití muzikoterapeutických aktivit, konkrétně celostní muzikoterapie v praxi. Předmět je veden zážitkovou formou workshopu, teorie se prolíná s praktickou částí. Teoretická oblast se zaměřuje na teoretický základ muzikoterapie, působení hudby na člověka, charakteristiku konkrétního muzikoterapeutického směru – Celostní muzikoterapie, její vliv na organismus člověka, formy, využívané nástroje, zásady, principy. Představení nástrojů specifické pro celostní muzikoterapii. Praktická část se zaměřuje na vlastní prožitek – představení nástrojů přirozeného ladění, tvorbu rytmu, praktické využití nástrojů v rámci aktivní formy muzikoterapie a muzikoterapeutického orchestru a absolvování receptivní formy muzikoterapie.
Výstupy z učení
Odborné znalosti:
- student je schopen definovat a teoreticky vymezit pojem muzikoterapie
- student je chopen popsat charakteristické znaky muzikoterapie
- student se orientuje se v základních muzikoterapeutických přístupech
- student je schopen charakterizovat celostní muzikoterapeutický přístup
- student zná a orientuje se v nástrojích přirozeného ladění
- student je schopen definovat, co jsou to alikvóty, které nástroje jsou bohaté na alikvóty
- student je schopen specifikovat vliv hlasu na organismus člověka
- student se orientuje v interpersonální komunikaci v rámci muzikoterapie
Odborné dovednosti:
- student zvládá základní údery na džembe
- student zvládá základní tvorbu rytmu
- student zvládá hru na perkusivní nástroje
- student aplikuje základní pravidla a zásady pro společné hraní v kruhu
Obecné způsobilosti:
- student umí posoudit a vhodně přizpůsobit prostor pro muzikoterapeutický kruh
- student umí posoudit vhodnost formy muzikoterapeutické aktivity pro konkrétní skupinu
- student umí vyhodnotit vhodnost jednotlivých nástrojů a jejich využití v muzikoterapeutickém kruhu dle individuálních potřeb jedince
Osnova
  • 1. Pojem a definice muzikoterapie.
  • 2. Vymezení muzikoterapie.
  • 3. Charakteristické znaky muzikoterapie.
  • 4. Muzikoterapeutické přístupy – psychodynamický, behaviorální, humanistický, celostní.
  • 5. Rozdíly mezi jednotlivými přístupy v muzikoterapii.
  • 6. Specifika Celostní muzikoterapie, vznik, vývoj.
  • 7. Nástroje netemperované, etnické, přirozeného ladění.
  • 8. Základní znalosti o perkusivních nástrojích, druhy.
  • 9. Formy celostní muzikoterapie – individuální, skupinová, aktivní, receptivní.
  • 10. Aktivní forma celostní muzikoterapie – zásady, principy, příprava místnosti.
  • 11. Muzikoterapeutický orchestr.
  • 12. Receptivní forma celostní muzikoterapie – zásady, principy, příprava místnosti.
  • 13. Hlas, využití hlasu při muzikoterapii.
  • 14. Verbální a nonverbální komunikace v rámci muzikoterapeutických aktivit.
  • 15. Vliv lidského hlasu na organismus.
  • 16. Cíle muzikoterapie.
  • 17. Sebereflexe, sdílení.
Literatura
  • HOLZER, L., DRLÍČKOVÁ, S. Celostní muzikoterapie v institucionální výchově: metoda Lubomíra Holzera: expresivní terapeutické metody – cesta ke změně v institucionální výchově: učební texty. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-80-244-3323-3.
  • KANTOR, J., LIPSKÝ, M., WEBER, J. et al. Základy muzikoterapie. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2846-9.
  • PIPEKOVÁ, J. VÍTKOVÁ, M. (ed.). Terapie ve speciálně pedagogické péči. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-010-7.
  • SAVKOVÁ, I. J. Holistic music therapy as one of the preventive activities in pupils with problem behavior. Social pathology and prevention. 2021, Vol. 7, No. 1, p. 77-87. ISSN 2464-5877.
  • ZELEIOVÁ, J. Psychodynamické aspekty muzikoterapie: hudobnopedagogické a hudobnoterapeutické súvislosti. Trnava: Typi Universitatis Tyrnaviensis, 2012. ISBN 978-80-8082-492.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2022/FVP22P001