FVP22P002 Celostní muzikoterapie 2

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2022
Rozsah
0/16/0. Cvičení 16 HOD/SEM. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PaedDr. Irena Johanka Savková, MBA (přednášející)
Garance
Mgr. Kateřina Janků, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D.
Rozvrh
St 2. 11. 8:05–14:40 C309, St 16. 11. 8:05–14:40 C209
Předpoklady
( ROCNIK ( 2 ) || ROCNIK ( 3 )) && ( FVP21P002 Muzikoterapie || FVP22P001 Celostní muzikoterapie 1 )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 12 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/12, pouze zareg.: 0/12
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět Celostní muzikoterapie 2 se zaměřuje na upevnění získaných dovedností a prohloubení znalostí získané v předmětu Celostní muzikoterapie 1. Předmět je veden prožitkovou formou, teorie se prolíná s praktickou částí. Teoretický obsah se zabývá postavením muzikoterapie v oblastech pedagogiky, speciální pedagogiky, v psychoterapii a komprehensivní rehabilitaci. Blíže specifikuje vztah muzikoterapie a psychoterapie, současné muzikoterapeutické směry u nás známé a využívané. Představuje možnosti využití muzikoterapie ve školství, jak u dětí, žáků a studentů se speciální vzdělávacím i potřebami, tak i u jedinců intaktních. Praktická část se zaměřuje na vlastní prožitek vibrací, přípravu na muzikoterapeutickou aktivitu pro konkrétní cílovou skupinu, písemné zpracování přípravy výchovně vzdělávacího bloku za použití hudebních nástrojů a jejich následná realizace.
Výstupy z učení
Odborné znalosti:
- student se orientuje v současných muzikoterapeutických směrech
- student je schopen specifikovat znaky muzikoterapeutických přístupů
- student má povědomí o možnostech využití muzikoterapeutických aktivit v rámci výchovy a vzdělávání dětí, žáků a studentů
- student je schopen popsat osobnostní předpoklady pro práci muzikoterapeuta
- student je schopen specifikovat, jaké oblasti osobnosti jedince ovlivňuje hra na netemperované nástroje a jejich poslech
- student zná strukturu muzikoterapeutického bloku
Odborné dovednosti:
- student zvládá hru na perkusivní nástroje, mísy, štěrbinové bubny, základy na džembe
- student je schopen vytvářet rytmy, vzájemně je propojovat s perkusními nástroji
- student je schopen připravit místnost, vhodné nástroje pro konkrétní skupinu
- student je schopen aktivně a cíleně využívat nástroje, zásady a prvky aktivní a receptivní formy muzikoterapie
Obecné způsobilosti:
- student umí posoudit využití hudebních nástrojů a formy muzikoterapie dle individuálních potřeb jedince v konkrétní situaci
- student je schopen zpracovat strukturu metodiky muzikoterapeutického bloku dle záměru a následně jej realizovat
- student je schopen připravit a vést bubnovací kruh a muzikoterapeutický orchestr
- student je schopen improvizace v rámci společného hraní
Osnova
  • 1. Propojení muzikoterapie a psychoterapie – psychoterapeutických směry a jejich vliv na vývoj muzikoterapie.
  • 2. Současné muzikoterapeutické směry a perspektivy v České republice.
  • 3. Specifické znaky muzikoterapie.
  • 4. Roviny osobního konceptu muzikoterapie.
  • 5. Muzikoterapie ve školství – využití muzikoterapie v praxi – u jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami a jedinců intaktních.
  • 6. Muzikoterapie jako diagnostický nástroj.
  • 7. Muzikoterapie a komunikace.
  • 8. Muzikoterapie a žáci s poruchami chování.
  • 9. Osobnost muzikoterapeuta.
  • 10. Muzikoterapeutická improvizace, hudební asociace.
  • 11. Vliv vibrací na lidský organizmus, techniky hry na tibecké mísy.
  • 12. Příprava místnosti a nástrojů na aktivní formu.
  • 13. Příprava místnosti a nástrojů na receptivní formu.
  • 14. Struktura muzikoterapeutického setkání – fáze muzikoterapeutického bloku – hodiny.
  • 15. Příprava muzikoterapeutického bloku pro konkrétní cílovou skupinu.
  • 16. Vlastní prožitek.
  • 17. Sebereflexe.
  • 18. Sdílení.
Literatura
  • FALTUSOVÁ, V. Aplikace celostní muzikoterapie v základní škole speciální. Praha: Univerzita Jana Ámose Komenského, 2014.
  • KANTOR, J. Kreativní přístupy v rehabilitaci osob s těžkým kombinovaným postižením: výzkumy, teorie a jejich využití v edukaci a terapiích. Olomouc: Univerzita Palackého, 2014. ISBN 978-80-244-4358-4.
  • MORENO, J. J. Rozehrát svou vnitřní hudbu: muzikoterapie a psychodrama. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-980-1.
  • MÜLLER, O. Terapie ve speciální pedagogice: teorie a metodika. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. ISBN 80-244-1075-3.
  • OPATŘILOVÁ, D. Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami. Brno: Masarykova univerzita, 2005. ISBN 80-210-3819-5.
  • PIPEKOVÁ, J. et al. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-198-0.
  • ŠIMANOVSKÝ, Z. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-557-1.
  • ZELEIOVÁ, J. Muzikoterapie: východiska, koncepty, principy a praxe. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-237-9.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2022/FVP22P002