FVP:UNZSOK032 Psychologie ve zdravotnictví - Informace o předmětu
UNZSOK032 Psychologie ve zdravotnictví
Fakulta veřejných politik v Opavězima 2022
- Rozsah
- 0/4/6. 2 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Jana Haluzíková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Jana Haluzíková, Ph.D.
Ústav nelékařských zdravotnických studií – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. Veronika Slováček Hagenová - Rozvrh
- Pá 21. 10. 8:55–11:20 C311, Pá 18. 11. 8:55–9:40 C208
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Pediatrické ošetřovatelství (program FVP, PEDO)
- Cíle předmětu
- Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek a navazuje na poznatky z obecné a sociální psychologie. Podrobně se zaměřuje na poznatky, které se vztahují k psychologii zdraví, klinické psychologii, k aplikaci psychologických poznatků ve zdravotnictví a psychologické péči o nemocného. Stresový management postihuje zvládání psychické zátěže a stresu u pomáhajících profesí, problematiku psychosociální pomoci, posttraumatickou stresovou reakci a psychologickou první pomoc při katastrofách a neštěstích. Cílem výuky je informovat o podstatných psychologických problémech souvisejících se změnou zdravotního stavu a připravit studenty na specifické chování a reakce dětí, jejich rodičů nebo pečujících osob v nemoci.
- Výstupy z učení
- Odborné znalosti: Student umí definovat, co je podstatou onemocnění z pohledu psychologického. Umí vysvětlit vztah mezi somatopsychickým a psychosomatickým onemocněním. Umí vysvětlit význam psychologie ve zdravotnictví. Umí vysvětlit změny v duševní rovnováze v souvislosti se změněným zdravotním stavem. Umí charakterizovat zásady produktivního a neproduktivního chování sestry. Odborné dovednosti: Student umí využít psychologické poznatky v každodenním kontaktu s klienty/pacienty a podnikat kroky k zachování vlastní emočně-psychické stability. Obecná způsobilost (kompetence): Student umí definovat předpoklady k výkonu zdravotnické profese, problematiku nemoci a její důsledky pro psychickou stránku nemocného. Student dokáže samostatně rozhodnout a vhodně zvolit správný přístup k nemocnému dítěti, jeho rodičům nebo pečujícím osobám, ale také k umírajícím nemocným, nemocným v resuscitační péči apod. Student je schopen ve svém profesním rámci zvládnout náročné situace v péči o nemocné, handicapované a umírající.
- Osnova
- 1. Člověk a nemoc, specifika dětského pacienta 2. Komunikace s nemocným a jeho blízkými 3. Komunikace s vážně nemocným a umírajícím 4. Komunikace s pozůstalými 5. Problematika provázení v zátěžových situacích 6. První psychická pomoc v práci zdravotní sestry 7. Akutní stresová reakce a posttraumatická stresová porucha – symptomy, rozpoznání, prevence a pomoc 8. Krizová intervence a její využití při práci s nemocným a jeho blízkými 9. Problematika zvládání psychicky nadlimitních situací při výkonu profese 10. Systém psychosociální intervenční služby ve zdravotnictví 11. Sebe péče v práci zdravotnického pracovníka a její význam.
- Literatura
- povinná literatura
- HUMPL, L. První psychická pomoc ve zdravotnictví. Brno: NCO NZO, 2013. ISBN 978-80-701-3562-4.
- ZACHAROVÁ, Eva. Zdravotnická psychologie. Praha. Grada, 2017. 2. dopl.vyd. ISBN 978-80-271-0155-9. info
- KEBZA, V. Psycholog ve zdravotnictví. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2446-4. info
- ZACHAROVÁ, E., ČÍŽKOVÁ-ŠIMÍČKOVÁ, J. Základy psychologie pro zdravotnické obory. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-4062-1. info
- KELNAROVÁ, J. a E. MATĚJKOVÁ. Psychologie: pro studenty zdravotnických oborů. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3600-6. info
- doporučená literatura
- KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie zdraví. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-736-7568-4.
- HONZÁK, R. Jak žít a vyhnout se syndromu vyhoření. Praha: Vyšehrad, 2013, ISBN 978-80-742-9331-3
- KUPKA, M. Psychosociální aspekty paliativní péče. Praha: Grada, 2014. info
- VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 5. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0225-7. info
- KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie nemoci. Praha: Grada, 2002. ISBN 80-247-0179-0. info
- Výukové metody
- přednáška, hraní rolí, diskuze, samostudium. S každým tématem bude pracováno v rovině výkladu, interaktivní práce se studenty a také formou nácviků a sebezkušenostních technik.
- Metody hodnocení
- Splnění 80% docházky ve výuce, prokazování aktivity, teoretických a praktických vědomostí průběžně během výuky (studentovi, který se z vážných důvodů nemohl povinné výuky zúčastnit, vyučující určí náhradní způsob splnění studijních povinností). Zápočet: písemný test, 80% úspěšnost. Zkouška: ústní.
- Informace učitele
- Kontaktní výuka je vedena systémem konzultací na vybraná témata. Kombinovaná část studia je realizována v prostředí e-learningového kurzu na e-portále http://elearning.fvp.slu.cz/. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím individuálních či skupinových konzultací nebo elektronické pošty. Rozsah konzultací (soustředění) 4p+6c hodin.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2022/UNZSOK032