UNZSOK040 Dítě a rodina ve zvláštních lůžkových zdravotnických zařízeních

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2022
Rozsah
4/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Petr Fabián, PhD. (přednášející)
Garance
Ústav nelékařských zdravotnických studií – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. Veronika Slováček Hagenová
Rozvrh
Čt 27. 10. 16:25–19:40 C310
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Seznamuje studenty se specifiky péče v zařízeních poskytujících lůžkovou péči v rámci rehabilitační péče nebo lázeňské léčebně rehabilitační péče poskytované dětem, kde jsou doléčovány chronicky nemocné nebo oslabené děti, v denních a týdenních stacionářích v zařízeních sociálních služeb, které se soustřeďují na komplexní a diferencovanou péči a v dětských skupinách poskytujících výchovnou péči.
Výstupy z učení
Odborné znalosti: Díky teoretickým znalostem bude schopen vnímat rodinu jako nosný prvek léčebného režimu dítěte, pochopí důležitost doprovodu v systému léčby. Odborné dovednosti: Dovednost a schopnost změny pohledu na doprovod, jako nositele další léčebné spolupráce v době mimo lůžkové zařízení. Obecná způsobilost (kompetence): Absolvováním předmětu bude student způsobilý nejen využívat své vědomosti a dovednosti při konkrétní práci s pacientem a jeho doprovodem, ale bude rovněž reagovat na specifické znaky léčby v systému následné péče, případně i akutní péče. Metodami výuky předmětu je současně podpořen rozvoj kritického myšlení, kreativita a schopnost studenta rozhodovat se samostatně a odpovědně.
Osnova
  • 1. Právní ukotvení zvláštních zdravotnických zařízení lůžkové péče, odbornosti zdravotnických pracovníků 2. Potřeby dítěte ve zdravotnických zařízeních 3. Zdravotnická zařízení, jejich povinosti 4. Rodič, rodina jako doprovod dítěte a součást léčebného režimu 5. Kontrola/podpora rodiny jako léčebného nástroje, respitní péče 6. Potřeby dítěte a funkce rodiny, nemoc dítěte jako způsob komunikace s rodinou. 7. Rodič a hotelové služby zdravotnických zařízeních 8. Podněntost prostředí zdravotnických zařízeních pro děti 9. Ambulatní zdravotnická zařízení a jejcih návaznost na lůžková zařízení následné péče 10. Modely pomoci rodičům, Zdravotnický pracovník v domácím prostředí dítěte 11. Paliativní péče o dítě a rodina dítěte – praktické cvičení 12. Následné péče a rodič v ZZ – praktické cvičení.
Literatura
    povinná literatura
  • ÚLEHLA, I., 2005, Umění pomáhat: učebnice metod sociální praxe. Vyd. 3., v Sociologickém nakladatelství (SLON) 2. Praha: Sociologické nakladatelství, 2005. Studijní texty (Sociologické nakladatelství). ISBN 9788086429366.
  • Sullivan, T., K., a col, Social support, social control and health behavior change in spouses. Dostupné on.line https://scholarcommons.scu.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1018&context=psych
  • ZATLOUKAL, L., VÍTEK, P. 2016. Koučování zaměřené na řešení: 50 klíčů pro společné otevírání nových možností. Praha: Portál, 2016. ISBN 9788026210115.
  • TRAPKOVÁ, L, CHVÁLA, V., 2017. Rodinná terapie psychosomatických poruch: rodina jako sociální děloha. Vydání třetí. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-0523-4.
    doporučená literatura
  • GRAY, M., WEBB, S., 2013. Social Work: Theories and Methods. 2nd Edition. Los Angeles: SAGE, 2013. ISBN 9781446208601.
  • MATOUŠEK, O., 2008 Metody a řízení sociální práce. Vyd. 2. Praha: Portál, 2008. ISBN 9788073675028.
  • Zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.
  • Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů.
  • Zákon 359/1999 Sb., o sociálně právní ochraně dětí a mládeže, ve znění pozdějších předpisů.
  • Zákon č.372/2011 Sb., o zdravotních službách, ve znění pozdějších přepisů.
  • REID, P. P., COMPTON, W. D., GROSSMAN, J. H., FANJIANG, G., 2008. Building a better delivery system: a new engineering/health care partnership. Washington, D. C.: National Academies Press, 2005. ISBN 0-309-09643-x.
  • FABIÁN, Petr. Moderní sociální práce – výzva nebo riziko pro zdravotní péči i klienta. In doc.PhDr Elena Gažíková, PhD., Mgr. Magdaléna Horáková, PhD. Labor socialis. 1. vyd. Nitra: Univerzita Nitra, 2018, s. 39 - 47, 147 s. ISBN 978-80-558-1367-7. info
Výukové metody
Přednáška, diskuze, metody kritického myšlení, samostudium, exkurze na fakultních pracovištích následné péče SU (paliativní péče, rehabilitační péče).
Metody hodnocení
Splnění 80% docházky ve výuce, prokazování aktivity a teoretických vědomostí průběžně během výuky (studentovi, který se z vážných důvodů nemohl výuky zúčastnit, vyučující určí náhradní způsob splnění studijních povinností). Základní podmínkou pro úspěšné zvládnutí zápočtu je orientace v odborné terminologii, teorie podpory a kontroly klienta/pacienta v léčebném procesu a spolupráce s rodinou. Přehled praktických dovedností na fakultních pracovištích následné péče SU – paliativní péče, rehabilitační péče.
Informace učitele
Kontaktní výuka je vedena systémem konzultací na vybraná témata. Kombinovaná část studia je realizována v prostředí e-learningového kurzu na e-portále http://elearning.fvp.slu.cz/. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím individuálních či skupinových konzultací nebo elektronické pošty. Rozsah konzultací (soustředění) 4p hodin.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2021, zima 2023, zima 2024.