UONP027 Research in Midwifery 1

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2022
Extent and Intensity
10/0/0. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Ing. Iveta Bryjová (lecturer)
Guaranteed by
Ing. Iveta Bryjová
Institute of Paramedical Health Studies – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: Mgr. Veronika Slováček Hagenová
Timetable
Thu 27. 10. 9:45–13:00 C311, Thu 3. 11. 10:35–13:50 C312, Wed 9. 11. 13:55–15:30 C201
Prerequisites (in Czech)
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmět seznamuje studenty se základy vědecké práce zejména v oboru zdravotnictví a sociálně-společenských věd se zvláštním zřetelem k oboru porodní asistence. Cílem předmětu je, že student po jeho absolvování má přehled a bude schopen vysvětlit či aplikovat rozdíl mezi vědeckým a nevědeckým přístupem; druhy výzkumu, etické otázky výzkumu a zdroje lidského poznání; základní metody vědecké práce - výzkumu kvalitativního a kvantitativního; jak správně číst a orientovat se ve vědecké literatuře, evaluaci odborného textu; výzkumný proces a jeho fáze; podstatu výzkumu ve zdravotnictví se zaměřením na obor porodní asistence - EBMid/EBP; online nástroje pro průzkumy, management - přípravu - import dat, vizualizaci dat, popisnou statistiku. Student následně dokáže provést jednoduchou statistickou analýzu.
Learning outcomes (in Czech)
Odborné znalosti a dovednosti:
Studující po absolvování předmětu bude umět:
- navrhnout jednoduché výzkumné v porodní asistenci a bude vědět, jak je rozpracuje do podoby výzkumných otázek včetně plánu výzkumný projeku,
- vysvětlit zásady EBP (EBN) v porodnictví a porodní asistenci,
- vysvětlit principy kvantitativního a kvalitativního výzkumu,
- použít základní statistiku a vybrané metody kvalitativního výzkumu ke zpracování dat,
- popsat zásady a jednotlivé fáze výzkumného projektování,
- respektovat etické i legislativní rámce klinického výzkumu a etiky vědecké práce,
- zpracovat výzkumný projekt v porodní asistenci a porodnictví, obhájit jej.
Obecná způsobilost: Student je schopen koncipovat a realizovat základní empirická šetření, zpracovat empiricky orientovaný projekt a pracovat metodou EBP.
Kompetence: Jsou schopni: sledovat výzkum a vývoj v oboru, umí pracovat metodou EBP a výsledky umí využívat k rozvoji kvality a bezpečnosti péče. Zvládnou kompetentně se podílet na výzkumných projektech.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Úvod do zdravotnického výzkumu. Definice vědy. Vědecké poznání. Charakteristické rysy moderní vědy. Vymezení pojmů věda, výzkumu a jeho druhů. Výzkum ve zdravotnictví. Etika vědeckého výzkumu ve zdravotnictví.
  • 2. Fáze výzkumu: přípravná fáze, projekt výzkumu, předmět výzkumu (hypotéza a její druhy, metody a techniky, zpracování, organizační zabezpečení výzkumu). Formulace výzkumného problému.
  • 3. Jednotlivé fáze výzkumného procesu.
  • 4. Práce s informačními zdroji. Informační systémy pro vědu a výzkum. Vyhledávání – formulování a rozpracování výzkumného problému metodou PICOt. Praxe založená na důkazech - EBP (EBN).
  • 5. Kvantitativní a kvalitativní výzkum, techniky výzkumu, formulace výzkumných otázek a hypotéz.
  • Cvičení
  • 1. Výzkum v porodní asistenci
  • 2. Způsoby vyhodnocování kvantitativních dat – četnostní tabulka, střední hodnoty, grafy. Testování hypotéz.
  • 3. Kvalitativní výzkum, metodologie – základní principy a postupy.
  • 4 Praxe založená na důkazech - EBP (EBN).
  • 5. Formulace individuálního výzkumného problému, vyhledání relevantních studií v českých a zahraničních zdrojích.
  • 6. Tvorba a prezentace výzkumného projektu v porodní asistenci.
Literature
    required literature
  • HENDL.J.,RER,J. Metody výzkumu a evaluace. Praha, 2017. ISBN 978-80-262-1192-1. info
  • PUNCH, K. a J. HENDL. Úspěšný návrh výzkumu. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-468-7. info
  • PUNCH, Keith. Základy kvantitativního šetření. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008, 150 s. ISBN 9788073673819.
    recommended literature
  • BIRGER, H. Evidence-based practice: An analysis based on the philosophy of science. In Journal of the American Society for Information Science and Technology. 2011, 62 (7), s. 1301-1310. [online], posl. akt. 2011 [cit.2012-09- 23].
  • EBM Guidelines. [online] Dostupné z: www.ebm-guidelines.com [2012-09-25].
  • EBP Wikipedia [online] Dostupné z: http://en.wikipedia.org/wiki/Evidence-based_practice [2012-09-25]. eMedicine. [online] Dostupné z: http://emedicine.medscape.com [2012-09-25].
  • GREENHALGH, T. Jak pracovat s vědeckou publikací. Základy medicíny založené na důkazu. Praha: GRADA, 2003. ISBN 80-247-0310-6. info
Assessment methods (in Czech)
Splnění 80% docházky na cvičení (studentovi, který se z vážných důvodů nemohl povinné výuky zúčastnit, vyučující určí náhradní způsob splnění studijních povinností) a tvorba a prezentace projektu
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Winter 2019, Accreditation winter, Winter 2021, Winter 2023, Winter 2024.
  • Enrolment Statistics (Winter 2022, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2022/UONP027