UPPVJP003 Základy psychologie

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2022
Rozsah
13/13/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. et Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Rozvrh
St 8:05–8:50 C312, kromě St 5. 10., kromě St 12. 10., kromě St 9. 11. ; a St 5. 10. 8:05–8:50 C205, St 9. 11. 8:05–8:50 C311
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
UPPVJP003/A: St 10:35–11:20 C202, M. Kolaříková
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout studentům poznatkový základ z obecné psychologie a psychologie osobnosti. Student se seznámí se základními pojmy používanými při charakteristice jednotlivých psychických procesů, psychických stavů, psychických vlastností člověka a s metodami psychologického výzkumu. Získá informace o kognitivním systému osobnosti (vnímání, paměť, pozornost představy, fantazie, myšlení, inteligence, emoce atd.). Bude umět aplikovat poznatky týkající se exogenních a endogenních teorií osobnosti, typologie osobnosti, temperamentu, aktivačních a seberegulačních vlastností osobnosti. Hlavním cílem tohoto kurzu je vytvořit teoretický a praktický základ pro další studium speciálních a aplikovaných psychologických disciplín, pedagogiky, sociální práce, sociální patologie a dalších příbuzných oborů nezbytných pro poradenskou činnost budoucích pracovníků pomáhajících profesí, především v oblasti edukační péče pro seniory.
Výstupy z učení
Oborové znalosti:Student získá a prokáže znalost základních psychologických pojmů, umí charakterizovat podstatné znaky jednotlivých psychických procesů, stavů a vlastností jedince, pochopí zákonitosti a podmíněnost poznávacích procesů jako vnímání, myšlení, paměť, řeč, komunikace atd. Prokáže znalosti zvláštností v emocionální a volní sféře člověka (především v období stárnutí a stáří). Prokáže znalost základních teorií osobnosti, umí charakterizovat podstatné determinanty utváření osobnosti, zejména roli biologických a sociálních faktorů. Student bude schopen porozumět problematice struktury a dynamiky osobnosti, naučí se orientovat v jednotlivých složkách osobnosti (například jak je možno osobnost motivovat a jak lze stimulovat její rozvoj). Bude schopen pochopit, analyzovat, hodnotit a interpretovat chování a prožívání osobnosti člověka.

Oborové dovednosti: Student se dokáže orientovat v různých teoriích osobnosti a použít osvojené poznatky při práci s klienty s důrazem na jednotlivce v období stárnutí a stáří. Spolehlivě se orientuje v relevantní odborné literatuře, dokáže vyhledat, interpretovat a aplikovat získané informace v poradenské práci se seniory praxi. Je schopen propojit získané poznatky s potřebami praxe v rámci studovaného programu. Dokáže aplikovat biologické, sociální i osobní determinanty při utváření a formování osobnosti člověka (s důrazem na chování a prožívání stárnoucích a starých lidí). Student je schopen vnímat význam biologických a sociálních determinant v procesu utváření osobnosti s možnými riziky vzniku sociálně patologických jevů.

Obecné způsobilosti: Absolvováním předmětu bude student způsobilý nejen využívat své vědomosti a dovednosti při konkrétní práci s klienty (především v období stárnutí a stáří), ale bude způsobilý adekvátně a odborně i v rámci poradenských, pracovních a odborných týmů. Získanou způsobilostí je schopnost aplikace získaných vědomostí, dovedností a schopností v rámci každodenního života svých klientů včetně řešení jejich aktuálních problémů. Osvojí si kritický přístup k předkládaným postupům, je schopný aktivní reflexe a rozboru vlastní práce. Prostřednictvím metod ve výuce předmětu student podporuje rozvoj kritického myšlení, kreativitu a způsobilost rozhodovat se odborně, správně, samostatně a odpovědně.
Osnova
  • 1. Předmět, cíle, činitelé psychologie. Postavení psychologie v systému věd
  • 2. Základní pojmy obecné psychologie (psychika, psychické obsahy, procesy a stavy, chování a prožívání)
  • 3. Směry moderní psychologie
  • 4. Metody psychologického výzkumu
  • 5. Kognitivní systém osobnosti: Senzorické procesy. Vnímání. Pozornost
  • 6. Kognitivní systém osobnosti: Paměť. Představy. Fantazie
  • 7. Kognitivní systém osobnosti: Myšlení. Inteligence
  • 8. Emoce a jejich význam pro život člověka. Determinace, druhy a funkce emocí
  • 9. Psychologie osobnosti. Pojem JÁ. Endogenní a exogenní teorie osobnosti
  • 10. Typologie osobnosti
  • 11. Aktivačně motivační vlastnosti osobnosti (motivace, potřeby, zájmy, aspirace)
  • 12. Seberegulační vlastnosti osobnosti
  • 13. Temperament. Charakter a morálka
Literatura
    povinná literatura
  • BLATNÝ, M. a kol. Psychologie osobnosti: hlavní témata, současné přístupy. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3434-7. info
  • KOLAŘÍKOVÁ, M. Obecná psychologie a psychologie osobnosti. Studijní text [online]. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik v Opavě, 2018. Dostupné z: https://elearning.slu.cz/course/view.php?id=158
  • NAKONEČNÝ, M. Obecná psychologie. Praha: Stanislav Juhaňák - Triton, 2015. ISBN 978-80-7387-929-7.
  • PLHÁKOVÁ, A. Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, 2005. ISBN 80-200-1387-3. info
  • VÁGNEROVÁ, M. Obecná psychologie: dílčí aspekty lidské psychiky a jejich orgánový základ. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2016. ISBN 978-80-246-3268-1.
  • VAŠUTOVÁ, M.a V.JEŽKOVÁ.Didaktika psychologie-vybrané kapitoly. Ostrava: FF OU, 2015. 214 s. ISBN 978-80-7464-681-2.
    doporučená literatura
  • HILL, G. Moderní psychologie. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-641-1. info
  • CHARA, T. aK. C. SHUKLA.General Psychology. Hardcover: Commonwealth Publisher, 2005. ISBN 8171699022.
  • ŘÍČAN, P. Psychologie osobnosti: Obor v pohybu. 6. revidované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3133-9. info
  • ŘÍČAN, P. Psychologie. Vyd. 4. Praha: Portál, 2013. 300 s. ISBN 978-80-262-0532-6.
  • VAŠUTOVÁ, M. a V.KOPUNIČOVÁ. Kybernetická šikana a formy rizikového chování jako fenomén digitálních médií. In:Zvládanie záťaže v kontexte sociálnej práce: Podoby vnútorných i vonkajších faktorov zvládania záťaže z pohľadu teorie i praxe sociálnej práce.
Výukové metody
Teoretická příprava
Metody hodnocení
úspěšné ukončení seminářů: splnění pravidelné docházky, prezentace vybraného tématu obecné psychologie a psychologie osobnosti, překlad zahraničního článku KOMBINOVANÁ FORMA ZKOUŠKY: Student musí splnit na 70 % krátký orientační test, poté postoupí k ústní zkoušce.
Informace učitele
https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aLr7Kg2TYntbyEHPph4OkkLHRT7wA06uqJfESL4VDXpM1%40thread.tacv2/conversations?groupId=db2e2247-4220-4f8b-9b7b-af76fc77587d&tenantId=a6363da9-944b-4aae-abf8-3478e529ad2f
Student v rámci komunikace může využít prezenční konzultaci s pedagogem ve vymezených konzultačních hodinách, prostřednictvím e-mailové pošty, prostřednictvím nástroje MS Teams, případně po domluvě skupinové konzultace.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2019, akreditace zima, zima 2020, zima 2021, zima 2023.