FVP:UPPVJP003 Základy psychologie - Informace o předmětu
UPPVJP003 Základy psychologie
Fakulta veřejných politik v Opavězima 2022
- Rozsah
- 13/13/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. et Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Mgr. et Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D. - Rozvrh
- St 8:05–8:50 C312, kromě St 5. 10., kromě St 12. 10., kromě St 9. 11. ; a St 5. 10. 8:05–8:50 C205, St 9. 11. 8:05–8:50 C311
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
- Předpoklady
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Edukační péče o seniory (program FVP, EPOS)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je poskytnout studentům poznatkový základ z obecné psychologie a psychologie osobnosti. Student se seznámí se základními pojmy používanými při charakteristice jednotlivých psychických procesů, psychických stavů, psychických vlastností člověka a s metodami psychologického výzkumu. Získá informace o kognitivním systému osobnosti (vnímání, paměť, pozornost představy, fantazie, myšlení, inteligence, emoce atd.). Bude umět aplikovat poznatky týkající se exogenních a endogenních teorií osobnosti, typologie osobnosti, temperamentu, aktivačních a seberegulačních vlastností osobnosti. Hlavním cílem tohoto kurzu je vytvořit teoretický a praktický základ pro další studium speciálních a aplikovaných psychologických disciplín, pedagogiky, sociální práce, sociální patologie a dalších příbuzných oborů nezbytných pro poradenskou činnost budoucích pracovníků pomáhajících profesí, především v oblasti edukační péče pro seniory.
- Výstupy z učení
- Oborové znalosti:Student získá a prokáže znalost základních psychologických pojmů, umí charakterizovat podstatné znaky jednotlivých psychických procesů, stavů a vlastností jedince, pochopí zákonitosti a podmíněnost poznávacích procesů jako vnímání, myšlení, paměť, řeč, komunikace atd. Prokáže znalosti zvláštností v emocionální a volní sféře člověka (především v období stárnutí a stáří). Prokáže znalost základních teorií osobnosti, umí charakterizovat podstatné determinanty utváření osobnosti, zejména roli biologických a sociálních faktorů. Student bude schopen porozumět problematice struktury a dynamiky osobnosti, naučí se orientovat v jednotlivých složkách osobnosti (například jak je možno osobnost motivovat a jak lze stimulovat její rozvoj). Bude schopen pochopit, analyzovat, hodnotit a interpretovat chování a prožívání osobnosti člověka.
Oborové dovednosti: Student se dokáže orientovat v různých teoriích osobnosti a použít osvojené poznatky při práci s klienty s důrazem na jednotlivce v období stárnutí a stáří. Spolehlivě se orientuje v relevantní odborné literatuře, dokáže vyhledat, interpretovat a aplikovat získané informace v poradenské práci se seniory praxi. Je schopen propojit získané poznatky s potřebami praxe v rámci studovaného programu. Dokáže aplikovat biologické, sociální i osobní determinanty při utváření a formování osobnosti člověka (s důrazem na chování a prožívání stárnoucích a starých lidí). Student je schopen vnímat význam biologických a sociálních determinant v procesu utváření osobnosti s možnými riziky vzniku sociálně patologických jevů.
Obecné způsobilosti: Absolvováním předmětu bude student způsobilý nejen využívat své vědomosti a dovednosti při konkrétní práci s klienty (především v období stárnutí a stáří), ale bude způsobilý adekvátně a odborně i v rámci poradenských, pracovních a odborných týmů. Získanou způsobilostí je schopnost aplikace získaných vědomostí, dovedností a schopností v rámci každodenního života svých klientů včetně řešení jejich aktuálních problémů. Osvojí si kritický přístup k předkládaným postupům, je schopný aktivní reflexe a rozboru vlastní práce. Prostřednictvím metod ve výuce předmětu student podporuje rozvoj kritického myšlení, kreativitu a způsobilost rozhodovat se odborně, správně, samostatně a odpovědně. - Osnova
- 1. Předmět, cíle, činitelé psychologie. Postavení psychologie v systému věd
- 2. Základní pojmy obecné psychologie (psychika, psychické obsahy, procesy a stavy, chování a prožívání)
- 3. Směry moderní psychologie
- 4. Metody psychologického výzkumu
- 5. Kognitivní systém osobnosti: Senzorické procesy. Vnímání. Pozornost
- 6. Kognitivní systém osobnosti: Paměť. Představy. Fantazie
- 7. Kognitivní systém osobnosti: Myšlení. Inteligence
- 8. Emoce a jejich význam pro život člověka. Determinace, druhy a funkce emocí
- 9. Psychologie osobnosti. Pojem JÁ. Endogenní a exogenní teorie osobnosti
- 10. Typologie osobnosti
- 11. Aktivačně motivační vlastnosti osobnosti (motivace, potřeby, zájmy, aspirace)
- 12. Seberegulační vlastnosti osobnosti
- 13. Temperament. Charakter a morálka
- Literatura
- povinná literatura
- BLATNÝ, M. a kol. Psychologie osobnosti: hlavní témata, současné přístupy. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3434-7. info
- KOLAŘÍKOVÁ, M. Obecná psychologie a psychologie osobnosti. Studijní text [online]. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik v Opavě, 2018. Dostupné z: https://elearning.slu.cz/course/view.php?id=158
- NAKONEČNÝ, M. Obecná psychologie. Praha: Stanislav Juhaňák - Triton, 2015. ISBN 978-80-7387-929-7.
- PLHÁKOVÁ, A. Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, 2005. ISBN 80-200-1387-3. info
- VÁGNEROVÁ, M. Obecná psychologie: dílčí aspekty lidské psychiky a jejich orgánový základ. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2016. ISBN 978-80-246-3268-1.
- VAŠUTOVÁ, M.a V.JEŽKOVÁ.Didaktika psychologie-vybrané kapitoly. Ostrava: FF OU, 2015. 214 s. ISBN 978-80-7464-681-2.
- doporučená literatura
- HILL, G. Moderní psychologie. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-641-1. info
- CHARA, T. aK. C. SHUKLA.General Psychology. Hardcover: Commonwealth Publisher, 2005. ISBN 8171699022.
- ŘÍČAN, P. Psychologie osobnosti: Obor v pohybu. 6. revidované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3133-9. info
- ŘÍČAN, P. Psychologie. Vyd. 4. Praha: Portál, 2013. 300 s. ISBN 978-80-262-0532-6.
- VAŠUTOVÁ, M. a V.KOPUNIČOVÁ. Kybernetická šikana a formy rizikového chování jako fenomén digitálních médií. In:Zvládanie záťaže v kontexte sociálnej práce: Podoby vnútorných i vonkajších faktorov zvládania záťaže z pohľadu teorie i praxe sociálnej práce.
- Výukové metody
- Teoretická příprava
- Metody hodnocení
- úspěšné ukončení seminářů: splnění pravidelné docházky, prezentace vybraného tématu obecné psychologie a psychologie osobnosti, překlad zahraničního článku KOMBINOVANÁ FORMA ZKOUŠKY: Student musí splnit na 70 % krátký orientační test, poté postoupí k ústní zkoušce.
- Informace učitele
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aLr7Kg2TYntbyEHPph4OkkLHRT7wA06uqJfESL4VDXpM1%40thread.tacv2/conversations?groupId=db2e2247-4220-4f8b-9b7b-af76fc77587d&tenantId=a6363da9-944b-4aae-abf8-3478e529ad2f
Student v rámci komunikace může využít prezenční konzultaci s pedagogem ve vymezených konzultačních hodinách, prostřednictvím e-mailové pošty, prostřednictvím nástroje MS Teams, případně po domluvě skupinové konzultace. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2022/UPPVJP003