UPPVMK017 Logopedie

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2022
Rozsah
12/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Karolína Janštová (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D.
Rozvrh
Pá 7. 10. 12:15–14:40 C201, Pá 11. 11. 12:15–14:40 C201, Pá 25. 11. 14:45–17:10 C202, Pá 2. 12. 15:35–18:00 C201
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je osvojení poznatků o významu jazykové a komunikační kompetence v procesu socializace. Součástí bude nástin historického vývoje vědního oboru logopedie, jeho postavení v systému věd a současné trendy v logopedii včetně organizace logopedické intervence v České republice. Důraz bude kladen na orientaci v odborné terminologii a biopsychosociální podmínky ontogenetického vývoje řeči.
Výstupy z učení
Odborné znalosti:
- student popíše současné trendy a koncepce v logopedii, zná legislativní rámec
- student definuje základní pojmy a teorie v logopedii
- student dokáže objasnit podmínky osvojování jazykových a řečových dovedností
Odborné dovednosti:
- student vysvětlí význam logopedie v praktické činnosti speciálního pedagoga
- student aplikuje znalosti o vývoji řeči na pedagogické jevy a procesy
- student analyzuje specifické projevy a rizikové projevy verbální a neverbální komunikace
- student nalezne vhodný informační zdroj za účelem uplatnění modifikovaných metod a forem v oblasti osvojování jazykových a řečových dovedností
Obecné způsobilosti:
- student přiměřeně reflektuje speciální potřeby osob se zvýšeným rizikem v oblasti jazykových a řečových dovedností
- student je připraven spolupracovat s dalšími odborníky za účelem odstraňování demotivujících vlivů a stanovení podpůrných opatření v edukaci osob se zvýšeným rizikem v oblasti jazykových a řečových dovedností
- student vyhledává nové poznatky v oboru za účelem jejich aplikace do speciálně vzdělávacích a nápravných programů
Osnova
  • 1. Logopedie, základní pojmy, význam. Nástin historického vývoje vědního oboru.
  • 2. Vybrané teorie osvojování jazykových a řečových dovedností.
  • 3. Základní kategorie narušené komunikační schopnosti.
  • 4. Podmínky ontogenetického vývoje řeči, fyziologické zvláštnosti vývoje řeči, jazykové roviny.
  • 5. Narušený vývoj řeči z hlediska průběhu. Metody a prostředky logopedické intervence.
  • 6. Nejčastější druhy narušené komunikační schopnosti v předškolním a školním věku. Podmínky vzdělávání dětí a žáků s narušenou komunikační schopností, organizace logopedické péče v ČR.
  • 7. Biologické základy řeči (diferenciační procesy, fonematická diferenciace).
  • 8. Lingvistické základy řeči, složky řeči, fonetická a fonologická realizace prvků řeči.
  • 9. Systém českých hlásek. Artikulace a patologie vokálů a konsonantů.
  • 10. Tvoření zvuků lidské řeči, mluvidla, jejich funkce.
  • 11. Artikulační ústrojí a jejich funkce, zásady hlasové hygieny.
  • 12. Úkoly logopedické prevence v předškolním a mladším školním věku.
Literatura
    povinná literatura
  • BOČKOVÁ, B., BYTEŠNÍKOVÁ, I., HORÁKOVÁ, R., KOPEČNÝ, P. Options in speech therapy intervention from an early age to adulthood. Brno: Masaryk University, 2016. ISBN 978-80-210-8411-7.
  • BYTEŠNÍKOVÁ, I. Koncepce rané logopedické intervence v České republice: teorie, výzkum, terapie. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-7561-0.
  • DVOŘÁK, J. Logopedický slovník. Žďár nad Sázavou: Logopaedica clinica, 2001. ISBN 80-902536-28.
  • KLENKOVÁ, J. Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1110-9.
  • ZEZULKOVÁ, E. Vybrané faktory komunikační kompetence žáků v primárním vzdělávání. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik, 2015. ISBN 978-80-7510-162-4.
  • ZEZULKOVÁ, E. Logopedická prevence v předškolním věku. Ostrava: Ostravská univerzita, 2008. ISBN 978-80-7368-562-1.
  • ZEZULKOVÁ, E. a kol. Vybrané otázky logopedické teorie a praxe. Ostrava, Ostravská univerzita, 2017. ISBN: 978-80-7464-961-5.
    doporučená literatura
  • BENDOVÁ, P. Dítě s narušenou komunikační schopností ve škole. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3853-6.
  • KLENKOVÁ, J., BOČKOVÁ, B., BYTEŠNÍKOVÁ, I. Kapitoly pro studenty logopedie: text k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012. ISBN 978-80-7315-229-1.
  • KOUKOLÍK, F. Mozek a jeho duše. Praha: Galén, 2014. ISBN 978-80-7492-069-1.
  • LECHTA, V. Logopedické repetitórium: teoretické východiská súčasnej logopédie, moderné prístupy k logopedickej starostlivosti o osoby s narušenou komunikačnou schopnosťou. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1990. ISBN 80-08-00447-9.
  • NEUBAUER, K., SKÁKALOVÁ, T. Poruchy komunikace u dospělých a stárnoucích osob. Hradec Králové: Gaudeamus, 2015. ISBN 978-80-7435-640-7.
  • PRŮCHA, J. Dětská řeč a komunikace: poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3603-7.
  • SOVÁK, M. Logopedie. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1978.
  • SOVÁK, M. Logopedie předškolního věku. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986.
    neurčeno
  • LECHTA, V. Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1123-5.
  • LECHTA, V. a kol. Diagnostika narušenej komunikačnej schopnosti. Martin, 2002. ISBN 80-8882418-4.
  • LECHTA, V. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-433-5.
  • LOVE, R. J., WEBB, W. G. Mozek a řeč: neurologie nejen pro logopedy. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-464-9.
  • PIAGET, J., INHELDER, B. Psychologie dítěte. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0691-0.
  • VYGOTSKIJ, L. S., PRŮCHA, J. Psychologie myšlení a řeči. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-943-7.
  • ZEZULKOVÁ, E. Rozvoj komunikační kompetence žáků s lehkým mentálním postižením. Ostrava: Ostravská univerzita, 2014. ISBN 978-80-7464-690-4.
  • JELLISON, J. A. Including Everyone. Oxford University Press, 2015. ISBN 978-0190266554.
  • ZEZULKOVÁ, E. Logopedie. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
Metody hodnocení
Úspěšné vykonání kombinované zkoušky (písemné/ústní). Její konečný výsledek je určen součtem bodů obou částí zkoušky.
Informace učitele
Osobní kontakt ve výuce, konzultační hodiny. Student při průběžném studiu využívá studijní oporu a zpracovává vybrané korespondenční úkoly. Zde současně prokáže znalosti povinné literatury a přednášek kontaktní výuky. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, individuálních nebo skupinových konzultací.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2019, akreditace zima, zima 2021, zima 2023, zima 2024.