UNZSOP037 Ošetřovatelská péče v neonatologii 1

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2023
Rozsah
20/20/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
MUDr. Soňa Krejčí (přednášející)
Mgr. Jana Kučová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Ústav nelékařských zdravotnických studií – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. Veronika Slováček Hagenová
Rozvrh
Út 21. 11. 12:15–14:40 C306, Út 28. 11. 12:15–14:40 C306, Út 5. 12. 12:15–14:40 C306, Út 12. 12. 12:15–14:40 C301, Út 19. 12. 12:15–18:50 C306
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
UNZSOP037/A: Pá 27. 10. 8:05–12:10 FO01, Čt 9. 11. 8:05–11:20 FO01, Po 18. 12. 13:05–16:20 C303, Pá 22. 12. 8:05–13:50 FO01, J. Kučová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek, který poskytuje základy z neonatologie k získání komplexního pohledu na růst a vývoj zdravého i nemocného novorozence, včetně problematiky léčebné a preventivní péče. Student/ka bude schopen/schopna realizovat první ošetření novorozence a následnou péči na odděleních pro novorozence. Student/ka bude schopen/a identifikovat základní a běžně se vyskytující patologické stavy v neonatologii, pochopí principy základní péče o novorozence a základní interpretaci některých laboratorních a zobrazovacích vyšetření v neonatologii. To mu/jí umožní efektivně realizovat ošetřovatelskou péči a specifickou péči ve vztahu k novorozenci a jeho rodičům.
Výstupy z učení
Odborné znalosti: Student/ka umí definovat obor Neonatologii a třístupňový systém péče o matku a novorozence v ČR, umí popsat a vysvětlit jednotlivé aspekty péče o novorozence s důrazem na péči o fyziologického novorozence. Student/ka umí definovat základní a běžně se vyskytující patologické stavy v neonatologii. Odborné dovednosti: Student je schopen použít správně zvolenou metodu ošetřovatelského zhodnocení/anamnézy ke zhodnocení stavu novorozence, dále je schopen plánování péče – stanovení diagnóz, stanovení očekávaných výsledků (cílů, kritérií), intervencí u vybraných stavů, dokáže vyhodnotit péči. Obecná způsobilost (kompetence): Student se dokáže rozhodnout samostatně a odpovědně zvolit postupy v péči o novorozence, v edukaci matky/rodičů dítěte. Po absolvování předmětu je student způsobilý aktivně pečovat o novorozence metodou ošetřovatelského procesu v rámci kompetencí daných legislativou.
Osnova
  • 1. Úvod do neonatologie, základní terminologie 2. Klasifikace novorozence, anatomické a fyziologické zvláštnosti zralého a nezralého novorozence 3. Kardiopulmonální přestavba a poporodní adaptace novorozence 4. První ošetření novorozence na porodním sále – management ošetřovatelské péče 5. První vyšetření novorozence po porodu – management ošetřovatelské péče 6. Neurologické vyšetření novorozence – management ošetřovatelské péče 7. Vhodné prostředí a komfort novorozence, transport novorozence – management ošetřovatelské péče 8. Termomanagement – management ošetřovatelské péče 9. Hygienická péče o novorozence – management ošetřovatelské péče 10. Genetika v neonatologii 11. Screeningová vyšetření v neonatologii – management ošetřovatelské péče 12. Výživa novorozenců – management ošetřovatelské péče 13. Hodnocení a tišení bolesti – management ošetřovatelské péče 14. Paliativní péče v neonatologii – management ošetřovatelské péče 15. Podpora a edukace rodičů – management ošetřovatelské péče.
Literatura
    povinná literatura
  • FENDRYCHOVÁ, J., Borek, I. a kol. Intenzivní péče o novorozence. 2., přeprac. vyd. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2012. 447 s. ISBN 978-80-7013-547-1.
  • KUČOVÁ, J. Neonatologie. Distanční studijní opora [online]. c2021, Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik v Opavě, 2021. Dostupné online z: http://elearning.fvp.slu.cz/course/view.php?id=1346.
  • FENDRYCHOVÁ, Jaroslava. Vybrané kapitoly z ošetřovatelské péče v pediatrii. 2. část, Péče o novorozence. Vydání: druhé přepracované. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2021. ISBN 978-80-7013-607-2.
  • DORT, Jiří, Eva DORTOVÁ a Petr JEHLIČKA. Neonatologie. 3. vydání. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2018. Učební texty Univerzity Karlovy. ISBN 978-80-246-3936-9.
  • FENDRYCHOVÁ, J. Hodnotící metodiky v neonatologii. 2. přeprac. a rozšíř. vyd. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2013. 112 s. ISBN 978-80-7013-560-0.
  • JANOTA, J., STRAŇÁK, Z. Neonatologie. Praha: Mladá fronta, 2013. ISBN 978-80-204-2994-0. info
  • FENDRYCHOVÁ, J. Základní ošetřovatelské postupy v péči o novorozence. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3940-3. info
    doporučená literatura
  • ARCHALOUSOVÁ, A. Péče o fyziologického novorozence. Distanční studijní opora [online]. c2012, posl. akt. 2012 [cit. 2016-02-03]. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2012. Dostupné online z: http://elearning.fvp.slu.cz/course/view.php?id=1346
  • MUNTAU, C. A. Pediatrie. 6. vyd. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4588-6.
  • SIKOROVÁ, L. Dětská sestra v primární a komunitní péči. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3592-4.
  • RABASOVÁ, Pavlína. Obsahová validizace ošetřovatelské diagnózy neefektivní kojení v kontextu neonatologického ošetřovatelství. LOGOS POLYTECHNIKOS. Jihlava: Vysoká škola polytechnická Jihlava, 2019, roč. 10, č. 1, s. 44-62. ISSN 1804-3682. URL info
  • RABASOVÁ, P. Obsahová validizace ošetřovatelské diagnózy neefektivní kojení v kontextu neonatologického ošetřovatelství. Logos polytechnikos. Vysoká škola Jihlava: Vysoká škola Jihlava, 2019, 10(1), s. 44–62. ISSN 1804-3682. info
  • RABASOVÁ, Pavlína. Content validation of nursing diagnosis of deficient fluid volume [dehydration] in the context of neonatological nursing. Central European Journal of Nursing and Midwifery. Ostrava: University of Ostrava, 2017, roč. 8, č. 2, s. 622-631. ISSN 2336-3517. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.15452/CEJNM.2017.08.0011. https://periodika.osu.cz/ojs/index.php/cejnm/article/view/56 info
  • RABASOVÁ, Pavlína. VALIDATION STUDIES OF NURSING DIAGNOSES IN NEONATOLOGY. Central European Journal of Nursing and Midwifery. Ostrava: University of Ostrava, 2016, roč. 7, č. 1, s. 402-410. ISSN 2336-3517. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.15452/CEJNM.2016.07.0007. http://periodika.osu.cz/cejnm/dok/2016-01/7-rabasova.pdf info
  • RABASOVÁ, P. a L. SIKOROVÁ. Výsledky testování Novorozenecké škály pro hodnocení rizika sepse (SOS-CZ). Praktický lékař. 2014, roč. 94(4), s. 184–189. ISSN 0032-6739. info
  • JAKUBÍKOVÁ, J. Vrozené anomálie hlavy a krku. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4064-5. info
  • GOMELLA, L., T. LISSAUER a A. FANAROFF. Neonatology at a Glance. UK: Blackwell Publishing, 2006, 189 s. ISBN 978-0-632-05597-5. info
Výukové metody
Přednáška, prezentace, metody kritického myšlení, instruktáž, demonstrace, hraní rolí, diskuze, samostudium.
Metody hodnocení
Splnění 80% docházky ve výuce, prokazování aktivity, teoretických a praktických vědomostí průběžně během výuky (studentovi, který se z vážných důvodů nemohl povinné výuky zúčastnit, vyučující určí náhradní způsob splnění studijních povinností).Zápočet: písemný test, 80% úspěšnost.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2021, zima 2022, zima 2024.